Transport śródlądowy się kurczy. Produkty rolne pływają barkami

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
30-07-2019,10:05 Aktualizacja: 30-07-2019,10:11
A A A

Mało dobrych jakościowo szlaków, stare jednostki pływające, spadające liczby przewozu ładunków - tak w skrócie można ocenić śródlądowy transport wodny w Polsce. Być może choć trochę zmieni go wsparcie rządowe.

Z opublikowanego właśnie przez GUS dokumentu wynika, że długość sieci śródlądowych dróg wodnych wyniosła w 2018 r. - jak w poprzednim - 3654 km, z czego 2425 km to uregulowane rzeki żeglowne, 635 km skanalizowane odcinki rzek, 335 km kanały, a 259 km  jeziora żeglowne.

żegluga śródlądowa, Jerzy materna, ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej

Śródlądowe drogi wodne będą się rozwijać

W połowie kwietnia poznamy szczegóły rządowego planu rozwoju wodnych dróg śródlądowych - powiedział Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Dodał, że realizacja planu - według wstępnych...

Eksploatowanych przez żeglugę było 3336 km (91,3 proc.) dróg żeglownych. Ale wymagania stawiane drogom o znaczeniu międzynarodowym (klasy IV i V) spełniało jedynie 5,6 proc. (206 km).

Liczba pchaczy oraz holowników stanowiących tabor holowniczy żeglugi śródlądowej wyniosła 201 szt. - o 18 mniej niż w roku poprzednim.

Barek z własnym napędem było (jak przed rokiem) 89, ale zmniejszyła się natomiast ich liczba bez własnego napędu (barki do pchania) - o 47 (do 462).

"Większa część taboru żeglugi śródlądowej jest zdekapitalizowana i wymaga odtworzenia. Jego wiek znacznie przekracza normatywny okres użytkowania, a dalsza eksploatacja możliwa jest jedynie dzięki stałej modernizacji. Według danych za 2018 r. większość wykorzystywanych pchaczy (71,3 proc.), niemal połowa barek do pchania (48,7 proc.) oraz wszystkie barki z własnym napędem zostały wyprodukowane w latach 1949-1979" - wskazał GUS.

krajowa rada izb rolniczych, Polskie Towarzystwo Rybackie, hodowcy ryb

Susza daje się we znaki rybakom śródlądowych. Apelują o pomoc

Polskie Towarzystwo Rybackie prosi o udzielenie pomocy dla gospodarstw rybackich poszkodowanych przez katastrofalną suszę. Zarząd KRIR przekazał premier Ewie Kopacz i Markowi Sawickiemu, ministrowi rolnictwa apel środowiska rybackiego w sprawie...

I ocenił, że niedostateczne zagospodarowanie dróg żeglownych w Polsce, zarówno pod względem charakteru (rzeki skanalizowane, swobodnie płynące, kanały), jak i parametrów żeglugowych (wymiary śluz, głębokość i szerokość szlaku, wysokości mostów) wpływa na specyfikę żeglugi śródlądowej i powoduje, że nie odgrywa ona znaczącej roli w polskim systemie transportowym.

W 2018 r. żeglugą śródlądową przetransportowano 5107,5 tys. ton ładunków oraz wykonano pracę przewozową o wielkości 782,4 mln t•km i było to mniej niż przed rokiem odpowiednio o 11,6 i 10,8 proc. Produkty rolnictwa, leśnictwa, łowiectwa i rybactwa stanowiły 7,4 proc. wszystkich przewożonych ładunków.

Na początku lipca rząd przyjął projekt ustawy o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym.

- Głównym celem jest zapewnienie rozwoju i modernizacji floty statków żeglugi śródlądowej przez zapewnienie wsparcia finansowego armatorom. W projekcie zwiększyliśmy katalog form finansowego wsparcia armatorów o kredyty preferencyjne na zakup, modernizację, remont statków żeglugi śródlądowej, możliwość umorzenia części kredytów preferencyjnych, oczywiście w zależności od wieku statku, oraz instrument w postaci refinansowania zakupu składników wyposażenia statków - mówiła na posiedzeniu komisji sejmowej Anna Moskwa, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu