Joskin Cargo-Lift

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Przemysław Olszewski | olszewski@rpt.pl
06-09-2022,13:35 Aktualizacja: 06-09-2022,13:39
A A A

Przyczepy hakowe jako podwozia uniwersalne dla wymiennych kontenerów to mało popularne rozwiązanie w polskim rolnictwie. Belgijska firma Joskin przekonuje jednak, że warto się nim zainteresować. Ma w ofercie szeroką paletę hakowców z rodziny Cargo-Lift.

Jak zauważa Joskin, transport jest często postrzegany jako przeszkoda do poprawy wydajności. Dla belgijskiego producenta stanowi jednak codzienne źródło inspiracji, by to przekonanie zmieniać.

Joskin Betimax barierka kierunkowa

Przyczepa Joskin Betimax z barierkami kierunkowymi

Joskin proponuje doposażenie jego przyczep do przewozu zwierząt serii Betimax w 3 rodzaje zewnętrznych barierek do kierunkowania bydła.     Najprostsze barierki obrotowe są mocowane na zawiasach z tyłu przyczepy, a kąt ich otwarcia wynosi...

Z biegiem lat firma uczyniła z transportu swoją specjalność i opracowała pojazdy łączące w sobie opłacalność, bezpieczeństwo i komfort użytkowania. Podwozie hakowe Cargo-Lift ma być tego przykładem.

Udźwig od 8 do 30 t

Przewożenie kontenerów, urządzeń lub materiałów jest nieuniknionym etapem podczas wykonywania wszelkich prac w rolnictwie i wymaga użycia odpowiedniego sprzętu. Na coraz droższym i coraz bardziej wymagającym rynku przedsiębiorcy oraz usługodawcy muszą wybierać najbardziej opłacalne strategie, dążąc do maksymalnej wszechstronności. Z myślą o tym zaprojektowano podwozie hakowe do kontenerów o nazwie Cargo-Lift.

Jest przeznaczone dla użytkowników poszukujących rozwiązania w dobrej cenie, umożliwiającego uzyskanie wysokiej wydajności zarówno na drodze, jak i na polu. W tym celu konstrukcja tego pojazdu opiera się na połączeniu solidnego haka do podnoszenia i szybkiego podwozia rolniczego. Całkowite zintegrowanie tych dwóch elementów pozwala uzyskać znacznie mniejszą wysokość załadunku niż w przypadku auta ciężarowego, a tym samym zapewnić większą stabilność i większy uciąg mniejszym kosztem.

Joskin X-Treme2

Joskin X-Treme2 z kołami szerokości 90 cm

Rodzina średniej wielkości tandemowych wozów asenizacyjnych klasy premium uległa istotnej modernizacji. Belgijska marka Joskin w maszynach serii X-Trem pierwszej generacji zastosowała specjalne przewężenie w ramie, które wraz z...

Aby móc dostosować się do różnych potrzeb, linia Cargo-Lift występuje w kilku modelach. Przyczepy są dostępne w wersji dwu- lub trzyosiowej, z udźwigiem od 8 do 30 t. Dzięki temu dobrze nadają się do kontenerów lub narzędzi o długości wynoszącej od 3 do 7,45 m. Jak zapewnia Joskin, niezależnie od modelu, sprzęt Cargo-Lift ma zwartą i solidną konstrukcję oraz europejską homologację. Poza najmniejszą przyczepą, podwozia są wyposażone w przednie ramię teleskopowe z przykręcanym hakiem ze stali nieodkształcalnej.

Producent podaje, że celem tego rozwiązania jest uzyskanie większego kąta nachylenia, a tym samym załadunku większej liczby kontenerów o różnych długościach. Skrzynie są blokowane za pomocą uruchamianych hydraulicznie zatrzasków, działających w bok – od wewnątrz na zewnątrz. Widoczne w tylnej części przyczepy haki ryglujące chwytają od góry poziome płyty dwuteownikowych podłużnic zamontowanych pod podłogą kontenera.

Dwa sposoby sterowania

Joskin, wóz asenizacyjny

Joskin – przyszłość ważniejsza niż jubileusz

Znany belgijski producent sprzętu do nawożenia organicznego i transportu rolniczego obchodzi w tym roku 50-lecie działalności. Jednak rodzina Joskin kierująca tą firmą wykorzystała spotkanie jubileuszowe dla dilerów i dziennikarzy...

Bardzo wąski stały dyszel zapewnia duży kąt skrętu i wysoką zwrotność, co sprawia, że podwozie Cargo-Lift sprawdza się w manewrowaniu zarówno na drodze, jak i na polu. Belka pociągowa wyposażona jest w zawieszenie w postaci amortyzatorów gumowych bądź hydropneumatyczne. To drugie stanowi opcję w trzech najmniejszych modelach oraz standard w większych przyczepach.

Zapewnia dużą elastyczność, ale także umożliwia zmianę nachylenia ramy, co ma na celu zwiększenie siły podnoszenia. W tym samym celu wszystkie modele o udźwigu od 18 t wzwyż są standardowo wyposażone w pionowy siłownik wspomagający wywrót, który ułatwia i przyspiesza załadunek kontenerów, poprawiając wydajność operacji.

Joskin zapewnia, że podwozie Cargo-Lift jest bardzo łatwe w obsłudze. Modele do 14 t udźwigu są sterowane bezpośrednio poprzez dźwignie, przełączniki bądź przyciski z ciągnika, a począwszy od wersji 18 t mają pełne sterowanie elektrohydrauliczne z panelem obsługowym w kabinie. Producent informuje, że każda przyczepa jest wyposażona w hydrauliczne zabezpieczenie każdego ruchu haka, aby uniknąć jakichkolwiek błędów podczas obsługi.

Wóz asenizacyjny Joskin X-Trem

Joskin X-Trem – wóz asenizacyjny z rozsuwaną osią

Belgijska marka wprowadza na rynek nowy dwuosiowy wóz asenizacyjny – X-Trem. Jego wyjątkową cechą jest możliwość wysunięcia kół, czyli zwiększenia rozstawu kół przedniej osi. Hydraulicznie regulowana oś pochodzi od...

Do najcięższych prac Joskin adresuje dwa modele trzyosiowe, o udźwigach 22 t i 30 t. Są one standardowo wyposażone w hydrauliczne zawieszenie osi, dwie osie (pierwsza i ostatnia) ze skrętem wymuszonym oraz pełną elektrohydrauliczną obsługę czynności roboczych. Model flagowy, o udźwigu 30 t, wyróżnia się również specjalną wąską ramą z kołami o szerokości 60 cm, co umożliwia przestrzeganie limitu transportowego 2,55 m. Największa przyczepa ma własną instalację hydrauliczną ze zbiornikiem oleju i napędzaną od wałka WOM pompą przemysłową.

Z funkcją "kiprowania"

Konstrukcja przyczepy umożliwia nie tylko przyłączanie i odłączanie kontenerów, ale także rozładunek przez wywrót do tyłu. W pierwszym przypadku tylna część ramy nośnej znajduje się w spoczynku, w pozycji poziomej. Do rozładunku jest ona sprzęgana ze środkowym segmentem i wraz z nim unoszona przy udziale tej samej pary siłowników hydraulicznych, które odpowiadają za montaż i demontaż skrzyń na podwoziu. Zależnie od modelu, maksymalny kąt wychylenia ramy z kontenerem wynosi od 44 do 54°. Skrzynie z hydraulicznie otwieraną tylną ścianą mogą skorzystać z wyprowadzonej z tyłu pojazdu pary szybkozłączy.

Poza klasycznymi różnego rodzaju kontenerami wannowymi konstrukcji innych producentów, Joskin umożliwia montaż poprzez hak własnego osprzętu do rozlewania gnojowicy oraz w formie przyczepy objętościowej.

Warto dodać, że belgijski producent oferuje także inny system modułowy o nazwie Cargo2. Nie jest to jednak konstrukcja hakowa, a nakładana ze stóp spoczynkowych po uprzednim wjechaniu pojazdu pod dany segment wymienny. Wszechstronność Cargo2 jest nieco większa, ponieważ pozwala ponadto zastosować moduł w postaci rozrzutnika obornika.
 

  • Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ
Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu

Aktualne wydanie RPT
3/2024

Europejski rynek ciągników

Claas Jaguar ma już 50 lat

Brony-chwastowniki produkcji zagranicznej

Siewniki punktowe w uprawie warzyw cz.I

 PRENUMERATA (płatność elektroniczna) RPT