Śródlądowe drogi wodne będą się rozwijać

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
29-03-2016,9:05 Aktualizacja: 29-03-2016,9:59
A A A

W połowie kwietnia poznamy szczegóły rządowego planu rozwoju wodnych dróg śródlądowych - powiedział Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Dodał, że realizacja planu - według wstępnych szacunków - w ciągu 15 lat może kosztować ok. 60 mld zł.

Wiceszef resortu poinformował, że rząd chce odbudować część międzynarodowych szlaków wodnych przebiegających przez Polskę. Chodzi o drogę E30 (Dunaj, Bratysława - Morze Bałtyckie), E40 (Gdańsk-Warszawa-Brześć) i E70 (Atlantyk, Antwerpia-Morze Bałtyckie, Kłajpeda).

woda, opłata, pieniądze, samorządy, Prawo wodne, Ministerstwo Środowiska

Samorządy słono zapłacą za utraconą wodę

Gminy, jeśli nie będą inwestowały w zatrzymywanie wody w środowisku, zapłacą tzw. opłatę za utraconą wodę - poinformował PAP wiceminister środowiska Mariusz Gajda. Opłaty będą wyższe, jeśli samorządy nie będą wcale inwestować w retencję. - Polska...

Wskazał, że w ciągu najbliższych czterech lat, rząd zamierza przywrócić żeglowność na Odrze, pomiędzy Wrocławiem a Szczecinem. - Nie oznacza to, że przywrócimy w tym czasie czwarty stopień żeglowności na całym biegu rzeki, ale chcemy zapoczątkować procesy tak, aby mogły po Odrze pływać barki i statki. W ciągu czterech lat chcemy przygotować studium wykonalności dla całej Odry. Mamy w dalszym planie także budowę Kanału Śląskiego łączącego Odrę z Wisłą oraz połączenia z Czechami - dodał.

Źródłem finansowania programu będą fundusze Unii Europejskiej z perspektywy finansowej 2014-2020, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, czy Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (zwanego planem Junckera).

Jak wynika z szacunków resortu, koszt przywrócenia żeglowności na Wiśle między Warszawą a Gdańskiem, to z kolei ok. 30 mld zł. Materna zapowiedział, że jeszcze w tym roku Polska ma ratyfikować konwencję AGN, która zobowiązuje kraje do utrzymywania na określonych rzekach minimum czwartego stopnia żeglowności. Pozwala także na uzyskanie dodatkowych środków finansowych.

Według raportu po kontroli "Funkcjonowanie Żeglugi Śródlądowej" przygotowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli w 2014 r. na koniec 2012 r. łączna długości śródlądowych dróg wodnych wynosiła 3659 km, w tym długość rzek żeglownych 2413 km.
 
Jak wskazała NIK, zdecydowaną większość stanowią drogi wodne o znaczeniu regionalnym, których łączna długość w 2012 r. wynosiła 3445 km. Zaś łączna długość dróg o znaczeniu międzynarodowym (czyli takich, po których mogą pływać większe statki, barki – PAP) wynosiła 206 km.

W 1980 r. transportem wodnym śródlądowym przewieziono w Polsce 22,2 mln ton ładunków, w 1990 r. - 14 mln ton, w 2000 r. - 10,4 mln ton, w 2005 r. - 9,6 mln ton a w 2010 r. 5,1 mln ton. W 2012 r. przewieziono 4,6 mln ton ładunków, co stanowiło 0,25 proc. ogółu ładunków przewiezionych wszystkimi rodzajami transportu.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu