Specustawa ws. stanu rowów melioracyjnych? Znamy stanowisku resortu infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury (MI) przenalizowało obowiązujące przepisy dotyczące melioracji wodnych. Jeśli będą w tym zakresie zmiany prawne, mają dotyczyć zapewnienia prawidłowego utrzymania urządzeń melioracji wodnych, jak rowy, oraz nadzoru nad spółkami wodnymi.
O tym, że stan prawny wielu rowów melioracyjnych pozostaje według dwojga posłów niejasny, pisaliśmy na początku sierpnia (materiał dostępny w linku poniżej). W interpelacji parlamentarzyści podkreślili, że „istniejące przepisy nie zapewniają skutecznego i efektywnego narzędzia regulującego stan prawny tych gruntów”.

Niejasny stan prawny wielu rowów melioracyjnych. Postanie projekt regulacji?
Rowy mogą być publiczne i prywatne
Wystąpienie to było skierowane do ministerstw rolnictwa i infrastruktury. To pierwsze stwierdziło, że sprawa nie należy do jego kompetencji. Natomiast resort infrastruktury podkreśla w odpowiedzi, że zagadnienia dotyczące urządzeń melioracji wodnych reguluje Ustawa Prawo wodne. A w art. 195 tej ustawy określono funkcję melioracji wodnych, którą jest regulacja stosunków wodnych w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby i ułatwienia jej uprawy. Do katalogu urządzeń melioracji wodnych, wymienionych w art. 197 Prawa wodnego, zalicza się przykładowo: rowy wraz z budowlami związanymi z nimi funkcjonalnie, drenowanie, rurociągi, stawy rybne.
„Wykonywanie urządzeń melioracji wodnych należy, zgodnie z art. 199 tej ustawy, do właścicieli gruntów. Natomiast zgodnie z art. 205 Prawa wodnego, utrzymywanie urządzeń melioracji wodnych należy do zainteresowanych właścicieli gruntów, a jeżeli urządzenia te są objęte działalnością spółki wodnej działającej na terenie gminy lub związku spółek wodnych, w którym jest zrzeszona spółka wodna działająca na terenie gminy – do tej spółki lub tego związku spółek wodnych. Rowy melioracyjne mogą być własnością prywatną, jak i publiczną” – wskazuje MI.
Rowy "rolnicze" i odwadniające drogi
Jak dodaje, z art. 206 tej ustawy wynika, że jeżeli obowiązek utrzymania urządzeń melioracji wodnych nie jest wykonywany, właściwy organ Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie ustala, w drodze decyzji, proporcjonalnie do odnoszonych korzyści przez właścicieli gruntów, szczegółowe zakresy i terminy jego wykonywania.

Drony nad Lubelszczyzną. Wody Polskie uspokajają: chodzi o rowy melioracyjne
„Należy przy tym odróżnić rowy melioracyjne służące polepszeniu stosunków wodnych do celów rolniczych od urządzeń służących do odwodnienia drogi lub budowli hydrotechnicznej służącej ochronie przeciwpowodziowej. W dziale V Prawa wodnego rozdzielono zakresy budownictwa hydrotechnicznego od melioracji wodnych w odrębnych rozdziałach (rozdział 1 dotyczy budownictwa wodnego, a rozdział 2 reguluje sprawy z zakresu melioracji wodnych)” – precyzuje resort infrastruktury.
Utrzymywane przez zarządcę drogi
Zwraca przy tym uwagę, że w przepisach rozporządzenia w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych wskazano, iż droga składa się co najmniej z: jezdni, poboczy lub usytuowanych w ich miejscu innych części drogi, z urządzeń do odwodnienia, ze znaków drogowych, sygnalizatorów drogowych lub urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, jeżeli konieczność ich umieszczenia na drodze wynika z przepisów.
„Urządzenia do odwodnienia drogi są zatem jedną z części drogi i są zarządzane, budowane i utrzymywane przez zarządcę drogi. Rowy melioracyjne, nawet jeśli przecinają pas drogowy drogi publicznej, nie są zarządzane i utrzymywane przez zarządcę drogi” – tłumaczy ministerstwo.
Specustawy szczególnymi rozwiązaniami
Odnosząc się do kwestii dotyczącej ewentualnego przejmowania gruntów pod rowami melioracyjnymi przez samorządy resort wyjaśnia, że ogólne zasady przenoszenia własności nieruchomościami w Polsce reguluje przede wszystkim Ustawa Kodeks cywilny, a zasady obrotu nieruchomościami Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego reguluje Ustawa o gospodarce nieruchomościami.

Drogi na wsiach potrzebują większego wsparcia. Gminy interweniują u premiera
„Natomiast specustawy są szczególnymi rozwiązaniami prawnymi, mającymi na celu realizację zadań, których wykonanie na podstawie przepisów ogólnych jest nieefektywne lub w ogóle niemożliwe. Specustawy, do których zalicza się specustawę ‘powodziową’ lub specustawę ‘drogową’, przewidują przejęcie przez inwestora nieruchomości prywatnej za odszkodowaniem na podstawie decyzji administracyjnej z mocy prawa, z dniem, w którym decyzja ta stała się ostateczna” – zaznaczają urzędnicy.
Nie ma planów ws. rowów melioracyjnych
Ministerstwo Infrastruktury podkreśla na koniec, że przenalizowało obowiązujące przepisy dotyczące melioracji wodnych i nie planuje prac legislacyjnych nad specustawą wzorowaną na specustawie „drogowej” w zakresie rowów melioracyjnych (o czym była mowa w interpelacji).
„Ewentualne zmiany, które Ministerstwo Infrastruktury rozważa wprowadzić do Ustawy Prawo wodne, dotyczą zapewnienia prawidłowego utrzymania urządzeń melioracji wodnych czy nadzoru nad spółkami wodnymi” – przekazuje MI.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś