Valtra wyruszyła w Polskę
Po raz kolejny fiński producent organizuje serię pokazów Smart Tour. Ciężarówka pokazowa wraz z flotą ciągników niemal wszystkich serii oferowanych przez Valtrę objeżdżają Polskę. Zapraszamy na krótką relację z pokazu, który odbył się w miejscowości Rękoraj koło Piotrkowa Trybunalskiego w województwie łódzkim.
Na prezentację organizowaną wspólnie przez Valtra Polska i jej dilera, firmę Reiffeisen Waren przybyła spora grupa rolników, w tym młodzież z technikum w Wolborzu. Na zwiedzających oprócz licznej gamy traktorów pokazowych czekała również naczepa, w której zostały umieszczone symulatory prezentujące wnętrze ich kabin. Zainteresowani mogli zarówno bliżej poznać obsługę poszczególnych systemów, w tym podłokietnika SmartTouch, jak i osobiście zasiąść za kierownicą każdego z prezentowanych modeli na polu testowym.
Seria G
Formalnie najmniejsze ciągniki oferowane przez Valtrę to seria A. Natomiast najsłabszym, jaki można było zobaczyć podczas pokazów, był model G105. Serię G tworzą cztery traktory o mocach maksymalnych od 105 do 135 KM przy standardowej charakterystyce oraz od 110 do 145 KM w trybie power boost. Są one napędzane przez czterocylindrowe silniki AGCO Power o pojemności skokowej 4,4 l. Maksymalny moment obrotowy jest osiągany przy prędkości motoru równej 1500 obr./min. Jego wartości dla poszczególnych modeli to 440, 460, 520 i 550 Nm oraz 470, 510, 540 i 560 Nm w trybie transportowym, czyli podczas jazdy na biegach B5 i wyższych. Jednostki napędowe w zakresie czystości emitowanych spalin odpowiadają wymaganiom normy Stage V. Producent stosuje katalizator utleniający DOC, filtr cząstek stałych DPF i układ redukcji katalitycznej SCR. Zbiornik płynu AdBlue ma pojemność 21 l.
W ciągnikach serii G montowana jest czterozakresowa sześciobiegowa przekładnia typu PowerShift. Biegi można zmieniać manualnie lub w dwóch trybach automatycznych. W pierwszym z nich, nazwanym przez producenta Auto1, prędkość jazdy regulujemy przez wciskanie pedału przyspieszenia. Jego zwolnienie z kolei spowoduje rozpoczęcie hamowania silnikiem. W trybie Auto2 ustalamy graniczne wartości obciążenia silnika, przy których mają być zmieniane biegi. Dźwignia zmiany kierunku jazdy, oprócz pozycji neutralnej, ma jeszcze pozycję parkingową, po wybraniu której następuje samoczynne załączenie hamulca postojowego. Ciągnik wyposażono również w asystenta ruszania ze wniesień Hill Hold. Na zamówienie dostępny jest reduktor biegów pełzających. Maksymalna prędkość jazdy to 43 km/h. W pakiecie Komfort bez dopłaty jest dostępny układ hydropneumatycznej amortyzacji przedniej osi.
Wszystkie cztery modele są dostępne w wersjach HiTech, Active i Versu. W pierwszej z nich do sterowania ciągnikiem i maszynami oraz narzędziami towarzyszącymi wykorzystujemy podłokietnik Valtra Arm. Oferowane są wówczas trzy pary szybkozłączy olejowych z mechanicznym sterowaniem. Pompa hydrauliczna ma wydatek 100 l/min. W wersjach Active i Versu montowany jest układ typu load-sensing z przepływem maksymalnym 110 l/min. Modele w najwyższej klasie specyfikacji są standardowo oferowane z podłokietnikiem typu SmartTouch. Maksymalna siła podnoszenia na tylnym TUZ-ie to 6 t. Oferowany na życzenie przedni podnośnik ma udźwig do 3 t. Dostępne prędkości tylnego WOM-u to 540, 540E i 1000 obr./min.
Masa własna ciągnika gotowego do pracy wynosi 5,14 t, a dopuszczalna masa całkowita jest określona przez producenta na poziomie 9,5 t. Valtra deklaruje rozkład ciężaru na poziomie 41:59% (niższa wartość dla osi czołowej). Standardowe oznaczenie opon, odpowiednio tylnych i przednich, to 420/85R34 oraz 340/85R24. Największy rozmiar ogumienia dopuszczany przez producenta wynosi z kolei 600/65R38 oraz 480/65R28.
Seria N
Kolejną serię ciągników stanowi N-ka. Jej przedstawiciele dysponują silnikami o mocach maksymalnych od 135 do 201 KM. W czasie pokazu reprezentantem był pomalowany na oliwkowo model N155, zagregowany z zawieszanym rozsiewaczem nawozu marki Sky.
Tutaj również są montowane czterocylindrowe jednostki produkowane pod marką AGCO Power. Pojemność skokowa wynosi 4,9 l, czyli jest o 0,5 l większa niż w modelach serii G. Regulacje prawne są nieubłagane, więc i tu czystość spalin producent utrzymuje na poziomie Stage V. Technologie ich uzdatniania są identyczne jak w poprzednim przypadku.
Valtra oferuje cztery wersje wyposażenia w tym typoszeregu: HiTech, Active, Versu i Direct. Trzy pierwsze są wyposażone w przekładnię typu semi-powershift, a ostatni ma autorską skrzynię bezstopniową. Na pokładzie Versu i Direct standardem jest terminal SmartTouch. Automatyczne sposoby zmiany zakresów ustawiamy zgodnie z potrzebami. Można wybrać najwyższą prędkość jazdy we wszystkich modelach z przedziału 40-50 km/h, a dodatkowo nawet
57 km/h w modelu N175. Zależnie od wybranej wersji wyposażenia są dostępne pompy hydrauliczne o wydatkach od 73 do 200 l/min. Znajdziemy zarówno tzw. układy otwarte, jak i typu load-sensing, a szybkozłącza mogą być obsługiwane mechanicznie lub za pomocą elektrozaworów. Udźwig maksymalny tylnego podnośnika to 7,8 t. W wersji HiTech olej przekładniowy i hydrauliczny mają wspólny obieg, a w pozostałych układy te rozdzielono.
Seria T
Pod względem rosnącej mocy następne w kolejce są ciągniki serii T. Podczas pokazów była ona reprezentowana przez model T235, sprzęgnięty z broną talerzową Köckerling, oraz model T255 z trzybelkowym kultywatorem tej samej marki. Traktory z rodziny T dysponują mocami maksymalnymi od 155 do 271 KM. Tutaj montowane są już silniki sześciocylindrowe, jak łatwo się domyślić pod marką AGCO Power. W modelach T145-T155 mają one pojemność skokową 6,6 l, a w tych z oznaczeniami z przedziału T175-T255 wzrasta ona do 7,4 l. Standardy i systemy oczyszczania spalin opuszczających tłumik są identyczne jak w mniejszych seriach ciągników. W traktorach serii T przekładnia automatycznie dobiera moment obrotowy odpowiednio do wykonywanej pracy. Wzorem N-ki wersje HiTech, Active i Versu są wyposażone w przekładnię semi-powershift, a Direct w skrzynię bezstopniową. W dwóch ostatnich znajdziemy terminal SmartTouch.
Wyposażenie dodatkowe można wybierać spośród pakietów Komfort, Komfort Pro, Technologia, Technologia Pro i Technologia Pro X. W ramach opcji zwiększających wygodę obsługi dostępne są: aktywne pneumatyczne zawieszenie przedniej osi, szerokokątna wycieraczka przedniej szyby, amortyzowana kabina, wyższej klasy fotel operatora i dodatkowe oświetlenie robocze (również wykonane w technologii LED) czy automatyczna klimatyzacja z dodatkową nagrzewnicą oraz wycieraczka szyby bocznej. Wersja Technologia, oprócz wymienionego przed chwilą wyposażenia z pakietu Komfort, oferuje: pełne automatyczne prowadzenie Valtra Guide, ISOBUS, sterowanie tylnym podnośnikiem AutoControl D z Drive Balance Control oraz układem radarowego pomiaru i ograniczania poślizgu za pomocą TUZ-u, układ ASR (tylko Versu i Direct) oraz zestaw gniazd zasilania. W dalszych opcjach są to jeszcze: prowadzenie automatyczne z sygnałem RTK, Section Control lub Section Control i Variable Rate Control, dodatkowy terminal SmartTouch Extend, TaskDoc Pro i Auto U-Pilot oraz roczny dostęp do platformy Agrirouter.
Seria Q
Ciągniki serii Q mają moce maksymalne od 230 do 305 KM. W czasie pokazów prezentowany był model Q305. Montowane są w nich silniki sześciocylindrowe o pojemności skokowej 7,4 l, które spełniają wymagania normy emisji spalin na poziomie Stage V. Przekładnia typu CVT pracuje na dwóch zakresach. Na niższym, oznaczonym jako A, możliwe jest osiągnięcie prędkości w zakresie od 0 do 28 km/h, a na wyższym B wartość maksymalna wzrasta do 53 km/h. Standard stanowi pneumatyczne zawieszenie przedniej osi. Tylny TUZ ma siłę unoszenia 10 t, a układ hydrauliczny typu load-sensing jest zasilany przez pompę o standardowym wydatku 200 l/min. Interfejs Valtra SmartTouch należy do wyposażenia standardowego.
Seria S
Najmocniejsza i jednocześnie najmłodsza w ofercie Valtry jest seria ciągników S. Są to pojazdy z silnikami o mocach maksymalnych od 280 do 425 KM, osiągane przez jednostki o pojemności skokowej 8,4 l. Jedyną dostępną skrzynią biegów jest przekładnia bezstopniowa typu CVT o oznaczeniu ML 260. W standardzie ma ona dwa zakresy pracy – polowy i transportowy, a jej walory użytkowe może potwierdzić szerokie grono użytkowników ciągników z koncernu AGCO – również tych w barwach innych marek. W kwestii układu hydraulicznego do wyboru są wariant Eco z urządzeniem o wydatku 200 l/min lub opcja wysokowydajna 200 + 200 l/min. W drugim przypadku obie pompy obsługują dwa niezależne obwody, do których podłączone są po trzy pary szybkozłączy hydraulicznych. Siła udźwigu tylnego TUZ-u sięga 12 t. W ciągnikach serii S olej przekładniowy i hydrauliczny mają dwa zupełnie różne obiegi. Dzięki temu nie ma ryzyka mieszania się czy uszkodzenia skrzyni wskutek przedostania się niewłaściwego lub mocno zabrudzonego oleju z maszyny czy narzędzia towarzyszącego. Szybkozłącza układu hydrauliki zewnętrznej są wyposażone w dźwignie, które powodują obniżenie ciśnienia przy gniazdach, a tym samym ułatwiają podłączanie i odłączanie przewodów.
Poza dobrze znanym użytkownikom fińskich ciągników podłokietnikiem SmartTouch opcjonalnym wyposażeniem są systemy Android Auto i Apple Car Play. Dostępna jest również cała lista dodatków ze studia Unlimited. Standardowe wyposażenie stanowi pakiet oświetlenia roboczego wykonanego w technologii LED, a także układy amortyzacji kabiny i przedniej osi. Masa własna ciągnika wynosi 12 t, a rozstaw osi to nieco ponad 3 m. Dla zapewnienia odpowiedniej stateczności i siły uciągu dostępny jest cały pakiet obciążników, od montowanych na przednim TUZ-ie, po dodatkowe w kołach tylnych. Valtra oferuje także cały pakiet rozwiązań rolnictwa precyzyjnego.
Podłokietnik SmartTouch
Jednym ze znaków rozpoznawczych fińskich ciągników jest bardzo przyjemny w obsłudze podłokietnik SmartTouch. Znajdziemy go w seriach: G, N, T, Q i S, w wersjach wyposażenia Versu i Direct. Głównym elementem, z którego chyba najczęściej korzystamy, jest dźwignia wielofunkcyjna. Jej kształt wręcz zachęca do uchwycenia jej całą dłonią i obsługi przycisków oraz przełączników za pomocą kciuka. Przynajmniej z perspektywy osoby praworęcznej – póki co, nie udało nam się spytać żadnej osoby leworęcznej o wrażenia z obsługi. Może ktoś z Czytelników ma w tym temacie więcej do powiedzenia? Jeśli tak, to zapraszamy do kontaktu z naszą redakcją. Pozostałe, rzadziej używane przyciski znajdują się w zasięgu ręki.
Dwa przyciski na dżojstiku można niemal dowolnie zaprogramować, a po ich naciśnięciu zostanie przywołana przypisana im funkcja, np. rozpoczęcie sekwencji zawracania na krańcu pola. Idąc dalej znajdziemy tam dwa suwaki do obsługi gniazd hydrauliki zewnętrznej, guziki do podnoszenia i opuszczania tylnego TUZ-u oraz elementy odpowiedzialne za sterowanie przekładnią. Niezależnie od jej rodzaju funkcjonalność jest taka sama. W ten sposób można obsługiwać powershifta identycznie jak typową skrzynię bezstopniową.
Drugim ważnym elementem jest dotykowy ekran o przekątnej 9 cali. Valtra zapewnia, że jego obsługa jest nawet prostsza niż przeciętnego współczesnego smartfona. Wszystkie funkcje przywołujemy przez stuknięcie w ekran lub przeciągnięcie po nim. Pomocne są również cztery przyciski i pokrętło. Nawigacja po terminalu jest bardzo intuicyjna, a operator ma spore możliwości konfiguracji pod kątem własnych upodobań. Na wyświetlaczu możemy wywołać funkcje związane z rolnictwem precyzyjnym czy zarządzaniem maszynami przez ISOBUS. W tym celu warto zamówić jeszcze dodatkowy panel SmartTouch Extend, który podwoi powierzchnię ekranu. W ten sposób jeden z terminali będzie przygotowany do sterowania funkcjami ciągnika, a z pomocą drugiego będziemy mogli obsługiwać sprzęt towarzyszący.

