Na stołach coraz bardziej zielono. To szansa dla producentów żywności

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (em) | redakcja@agropolska.pl
28-04-2018,9:00 Aktualizacja: 28-04-2018,9:12
A A A

Co 10. produkt wprowadzany na europejski rynek jest już oznaczony jako wegetariański. Eksperci uważają, że trendy żywieniowe - wegetariański, wegański i fleksitariański - mogą wykorzystać producenci żywności.

Tak wynika z najnowszego raportu "Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych", który dla Banku Zachodniego WBK przygotowali analitycy firmy Mintel.

środki ochrony roślin, bezpieczna żywność, płody rolne, pozostałości środków ochrony roślin, ochrona roślin

Stop przekraczaniu norm pozostałości środków ochrony roślin w żywności

Ochrona roślin jest istotnym elementem produkcji roślinnej. Niestety, ta chemiczna często niesie ze sobą ryzyko dla bezpieczeństwa człowieka oraz środowiska. Troska o zdrowie konsumentów wymaga, by płody rolne były bezwzględnie wolne od...

Wśród nowych produktów spożywczych, które pojawiły się w Europie od października 2012 r. do września 2017 r. oznaczenie "wegetariańskie" było na trzecim miejscu wśród najczęściej stosowanych z grona prozdrowotnych z wynikiem 10 proc., ex aequo z "bez glutenu". Więcej było tylko "bez sztucznych dodatków/konserwantów" (15 proc.) oraz "organiczne" (12 proc.).

W roślinnej rewolucji na talerzach i sklepowych półkach przodują kraje Europy Zachodniej, w tym Niemcy.

- Rynek produktów wegańskich i wegetariańskich jest tam niezwykle chłonny i aktywny. W ciągu dwóch lat do września 2017 r., to właśnie w Niemczech odnotowano najwyższy odsetek nowości spójnych z dietą wegańską (32 proc.), a drugi po Wielkiej Brytanii w przypadku wyrobów dla wegetarian (11 proc.) - mówi Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst z firmy Mintel.

Co bardzo ważne, nasz zachodni sąsiad jest największym odbiorcą polskiej żywności. W 2017 r. wysłaliśmy na ten rynek produkty o wartości prawie 6,5 mld euro, a według danych resortu rolnictwa w 2017 roku wywóz do Niemiec wzrósł o 18 proc.

łańcuch dostaw żywności, Jyrki Katainen, phil hogan, komisja europejska, dostawy żywności

Bruksela walczy z nieuczciwymi praktykami w łańcuchu dostaw żywności

Komisja Europejska zamierza ograniczyć najbardziej szkodliwe praktyki handlowe i zapewnić rolnikom oraz małym i średnim przedsiębiorstwom większą pewność działania na rynku. - W łańcuchu dostaw żywności istnieje nierównowaga siły...

- Znając rynek niemiecki i spodziewając się rosnącego popytu na swoją produkcję, polskie firmy wraz z eksportem produkcji tradycyjnej mogą zaistnieć we wciąż niezapełnionej i ciągle rosnącej kategorii wege w tym kraju - wskazuje Renata Dutkiewicz, Dyrektor ds. Sektora Spożywczego i FMCG w Banku Zachodnim WBK.

Raport "Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych" pokazuje, że inwestycje w produkcję linii oznaczonych jako "wegetariańskie" i "wegańskie" to szansa dla właściwie wszystkich podsegmentów rynku spożywczego.

Największa część wegańskich nowości wprowadzonych w Europie pomiędzy październikiem 2015 a wrześniem 2017 r. to substytuty mięsa, ale takie oświadczenia były wykorzystywane także bardzo często w kategorii batonów przekąskowych i sokach. Z kolei najwięcej nowości spójnych z dietą wegetariańską pojawiło się w kategorii ciastek, ciast i innych słodkich wypieków.

Na popularności zyskuje też fleksitarianizm, czyli trend elastycznego podejścia do diety bezmięsnej. Fleksitarianie unikają spożywania mięsa ze względów zdrowotnych, ekologicznych lub etycznych, jednak nie wykluczają go z diety całkowicie.

Renata Dutkiewicz wskazuje, że wege trendem interesują się zarówno małe specjalistyczne firmy, jak i duże sieci sklepów czy restauracji. Potencjał roślinnych i bezmięsnych alternatyw dostrzega również coraz więcej zakładów specjalizujących się w mięsnej produkcji.

To najdobitniej pokazuje, jak mocno trend wege odbił się na rynku spożywczym.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu