Producenci żywności mogą zdobyć chiński rynek. Razem!

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Newseria Biznes, (em) | redakcja@agropolska.pl
06-05-2015,10:50 Aktualizacja: 06-05-2015,11:11
A A A

Eksport polskiej żywności na chiński rynek systematycznie rośnie. W ubiegłym roku wyniósł ok. 165 mln euro, podczas gdy w 2007 roku zaledwie 20 mln. Najlepiej sprzedają się produkty mleczne i drób.

- Potencjał mierzony naszymi możliwościami eksportowymi produktów żywnościowych do Chin to kilka miliardów euro, a realizowany jest na poziomie 165-168 mln euro. Widać więc wyraźnie, że ten rynek jest ogromny, ale wciąż jeszcze niezdobyty i trudno dostępny - mówi agencji informacyjnej Newseria Marek Sawicki, minister rolnictwa.

Chiński rynek to kapitalna szansa dla polskich eksporterów żywności

Ostatnie 10 lat polsko-chińskich kontaktów handlowych to prawdziwy przełom, który bezpośrednio przełożył się na wzrost wartości eksportowanych towarów. To jednak dopiero początek długiej drogi, bo Chiny są nie tylko bardzo...
Chiny powoli otwierają się na import żywności. Bogacąca się klasa średnia coraz chętniej kupuje produkty spożywcze wysokiej jakości. Przekłada się to na wyniki eksportu polskich produktów rolno-spożywczych.

- Dynamicznie rozwija się eksport mleczarski. Obecnie pozwolenie na sprzedaż ma 69 firm, kolejnych kilkanaście ubiega się o certyfikację. Do Chin eksportuje też 10 zakładów drobiarskich, a kolejne są w gotowości - podkreśla szef resortu.

Perspektywy wysyłek naszej żywności są jednak znacznie większe. Niestety, polskie firmy są rozproszone, a w pojedynkę trudno im zaistnieć na tak wielkim rynku, przede wszystkim z powodu zbyt wysokich kosztów. Dlatego by zwiększyć eksport, eksporterzy powinni ściśle współpracować.

- Najlepiej byłoby, żeby kilka dużych firm z danej branży rolnej wchodziło jednocześnie. Wtedy możliwości zaprezentowania, promowania i utrwalenia w świadomości chińskiego konsumenta naszego produktu byłyby zdecydowanie większe - tłumaczy minister rolnictwa.

Resort prowadzi również negocjacje w sprawie wznowienia eksportu polskiej wieprzowiny. Ze względu na wykrycie przypadków afrykańskiego pomoru świń Chiny w lutym 2014 roku nałożyły embargo na wwóz tego mięsa, a jeszcze w 2013 roku były jednym z większych odbiorców.

Z danych ministerstwa rolnictwa wynika, że Polska sprzedała tam ok. 52 tys. ton tego mięsa o wartości ponad 67 mln euro. Embargo wpłynęło jednak na znaczące zahamowanie tempa wzrostu naszego eksportu żywności do Chin.

- Mam nadzieję, że mój wyjazd do Chin pod koniec maja na spotkanie z ministrem ds. bezpieczeństwa żywności będzie udany i że po stronie chińskiej nastąpi uznanie tzw. regionalizacji, czyli sprzedaży żywności spoza terenów objętych afrykańskim pomorem świń. Zależy nam na tym, żeby otwierać te kierunki - kończy Marek Sawicki.

[WIDEO] Relacja z konferencji zorganizowanej przez Polsko-Chińską Radę Biznesu w Warszawie

 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu