Wielki rynek szansą dla producentów drobiu

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Newseria Biznes (em) | redakcja@agropolska.pl
16-11-2019,11:00 Aktualizacja: 16-11-2019,11:08
A A A

Rosnący światowy popyt na drób tworzy dobrą koniunkturę na rynku na kilka kolejnych lat. A polscy producenci wygrywają z konkurencją nie tylko ceną, lecz także jakością.

- Jeszcze przez parę ładnych lat czeka nas dosyć dobra koniunktura. Jesteśmy jakościowo i cenowo lepsi niż Europa Zachodnia i tym tak naprawdę zdobywamy rynki - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jarosław Kowalewski, członek zarządu Superdrobu.

hodowla gęsi, gęsina na świętego Marcina, hodowla gęsi w polsce, przysiek, Kujawsko-Pomorsk Festiwal Gęsiny

Na hodowli gęsi można dorobić. Pogłowie idzie w górę

Gęsi nie są obecnie częstym widokiem w gospodarstwach, ale ci, którzy prowadzą ich hodowlę, twierdzą, że warto to robić. I przekonują, że rodzina może w ten sposób dorobić. Gęsina to mięso szczególnie promowane jesienią na...

- Od kilkunastu lat w Polsce inwestuje się potężne pieniądze w sektor przetwórstwa, w sektor mięsny, co powoduje, że mamy najnowocześniejszy park maszynowy w Europie, czyli jakościowo zaczynamy być lepsi niż cały Zachód - dodaje ekspert.

Jak podaje Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w tym roku (podobnie jak w ubiegłym) najwięcej drobiu spośród krajów UE ubija się w Polsce. Według prognoz nasz kraj utrzyma pozycję lidera w produkcji tego gatunku mięsa.

W okresie styczeń–sierpień skupiono w Polsce 2036,9 tys. t drobiu wagi żywej (-0,4 proc. r/r). Przedsiębiorstwa przemysłu mięsnego zatrudniające 50 i więcej pracowników wytworzyły 1817 tys. t mięsa drobiowego (+3,8 proc.).

Średnia cena skupu drobiu wyniosła w tym okresie 3,89 zł/kg i była o 4,6 proc. wyższa niż przed rokiem.

- Jesteśmy bardzo elastyczni i bardzo szybko dostosowujemy się do tego, co dzieje się na świecie. Przez kilkanaście lat Rosja i rynki wschodnie były pokazywane jako główny potencjalny motor wzrostu. Trzy razy embargo na polskie produkty spowodowało, że dzisiaj na te rynki mało kto patrzy, a nasi przedsiębiorcy doskonale się odnaleźli w Europie Zachodniej, krajach afrykańskich czy Azji - mówi Kowalewski.

produkcja i eksport drobiu, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, handel mięsem

Produkcja oraz eksport drobiu rosną i rosną

Eksport drobiu z Polski w 2019 roku może zwiększyć się o 8 proc. w skali roku - szacują eksperci IERiGŻ. Do wzrostu wywozu przyczyni się utrzymanie przewagi cenowej polskich kurczaków oraz dynamiczny rozwój eksportu na rynki poza...

- Będziemy wykorzystywać wszystkie dobre potencjalne kierunki eksportu. Najpopularniejsze są dzisiaj Chiny, gdzie po problemach z ASF jest znaczna zmiana w spożyciu mięsa z wieprzowiny, co ma bardzo mocne przełożenie na wzrost spożycia drobiu, a co za tym idzie również eksportu z Europy - dodaje.

Największym odbiorcą europejskiego drobiu są wciąż Filipiny, Ghana, Ukraina i RPA, gdzie wzrost był ponaddwukrotny. Z kolei dla Polski Niemcy, Wielka Brytania i Francja.

W ciągu siedmiu miesięcy 2019 roku z Polski wyeksportowano ponad 821 tys. ton mięsa drobiowego (ponad 9 proc. więcej r/r).

- Polska jest trzecim największym eksporterem drobiu na świecie, więc już jesteśmy liczącym się graczem. Na rynku chińskim dopiero kilka rodzimych firm jest dopuszczonych. W skali potrzeb Chin to, co możemy dostarczać, to kropla w morzu i to jest na pewno duży potencjał dla producentów. Również kraje afrykańskie, które zaczynają się bogacić i konsumpcja mięsa w strukturze spożycia rośnie regularnie. Indie są ogromnym rynkiem z wielkim potencjałem wzrostu - ocenia członek zarządu Superdrobu.

drobiarze, hodowla drobiu, drób, brojlery, produkcja brojlerów

Polska liderem na rynku drobiu. Wygrywamy ceną i jakością mięsa

W ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano 2.650.000 ton mięsa drobiowego, z czego około 1.250.000 ton sprzedano do innych krajów. To daje nam pozycje lidera w Europie. Rodzimi drobiarze górują nad konkurencją jakością i niskimi cenami. A...

Ekspert podkreśla, że wśród przeszkód, na jakie napotyka branża drobiarska, są m.in. przeciągająca się niepewność związana z brexitem, protekcjonizm w niektórych europejskich krajach czy tzw. ustawa odorowa uzależniająca możliwości produkcji powyżej 210 dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza od zgody sąsiadów lub zachowania odpowiedniej odległości od posesji.

- Jeżeli Polska chce wzmacniać rozwój sektora rolno-spożywczego, to powinniśmy myśleć, jak ułatwiać takie inwestycje, a nie jak je blokować. Z drugiej strony wiemy, że to są kwestie wrażliwe dla otoczenia, sąsiedztwa. Na pewno są inne rozwiązania, żeby to uregulować i spowodować, że nie będziemy uciążliwi. Pamiętajmy, że to są miejsca pracy, bo rynek spożywczy to jest jeden z największych motorów wzrostu polskiej gospodarki - mówi na koniec Jarosław Kowalewski.
 

Poleć
Udostępnij
Aktualne wydanie
Hoduj z głową świnie 1/2024

Hoduj z głową świnie:

-Skąd się biorą stereotypie u świń?

-Jednym głosem w imieniu hodowców

-Zimowe wyzwania na odchowalni i tuczu

 

PRENUMERATA


 

Aktualne wydanie
Hoduj z głową bydło 2/2024

Hoduj z głową bydło:

-Okiem doradcy - cicha ruja

-Sucha masa jest kluczowa

-Jak liczyć koszty żywienia w produkcji mleka?

-TMR w teorii i praktyce

 

PRENUMERATA

 

9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu