Miliony euro na promocję wołowiny

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Biznes Newseria, (em) | redakcja@agropolska.pl
05-01-2016,8:00 Aktualizacja: 05-01-2016,9:27
A A A

W 2016 roku państwa UE dysponować będą budżetem w wysokości ponad 111 mln euro na działania związane z promocją produktów rolnych i rolno-spożywczych. Docelowo w 2019 roku kwota wsparcia ma wynieść 200 mln euro.

- Obecnie są dwa mechanizmy, które pozwalają promować wołowinę na rynku wewnętrznym, w Unii Europejskiej i w krajach trzecich. Teraz wchodzi reforma polityki promocji Unii Europejskiej i jest duży nacisk na promocję w tych ostatnich państwach - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jerzy Wierzbicki, prezes zarządu Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

promocja_rolno_spozywcze

Promocja europejskiego rolnictwa za 100 milionów euro

W 2016 r. europejscy producenci skorzystają z programów o wartości 111 milionów euro mających na celu szukanie nowych rynków poza Unią Europejską i promowanie konsumpcji w Unii i poza nią. Promocja stanowi kluczowy element...

Projekt reformy promocji produktów rolno-spożywczych zakłada rozszerzenie prowadzonych działań poza rynki unijne. Zwiększy się pula środków, którą dysponować będą kraje członkowskie. W 2016 roku na ten cel trafi 111 mln euro, a w roku 2019 już 200 mln euro.

- 75 proc. budżetu będzie prawdopodobnie przeznaczone na to, aby nadwyżki towaru z Europy wysyłać w dobrych cenach poza ten rynek. 25 proc. budżetu pójdzie na promocję w Unii Europejskiej i tu będzie spora konkurencja - informuje Wierzbicki.

Ekspert podkreśla, że na promocję tego gatunku mięsa na wewnętrznych rynkach UE przeznaczone zostaną stosunkowo niewielkie środki. Liczy natomiast na możliwość realizacji kampanii informacyjno-reklamowej w oparciu o fundusze w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

- Trwają prace w ministerstwie rolnictwa nad rozporządzeniem, które będzie regulowało zasady. Mamy nadzieję, że z tych środków będzie można takie kampanie z powodzeniem prowadzić na rynku wewnętrznym - stwierdza prezes zarządu PZPBM.

[WIDEO] Mówi Jerzy Wierzbicki, prezes zarządu Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego



Obecnie dominującym segmentem, na którym w Europie sprzedawana jest polska wołowina, jest rynek HoReCa (hotele-restauracje-catering). Wierzbicki liczy jednak, że dzięki promocji już wkrótce pojawią się możliwości sprzedaży mięsa na inne obszary europejskiego rynku, a także poza Unię.
wołowina, bydło mięsne, opasy, cielęta

Wołowina nadal mało popularna w Polsce. 74 proc. produkcji trafia na eksport

Populacja krów mamek w ubiegłym roku w Polsce wynosiła 142800 sztuk co stanowiło zaledwie 6,8 proc. liczby wszystkich krów w naszym kraju. Populacja aktywna krów ras mięsnych i mieszańców czyli taka, w której...

- Chcielibyśmy docierać do nowoczesnych kanałów i przez sieci handlowe pojawić się na półkach sklepów niemieckich, hiszpańskich i francuskich. O to zabiegamy, a rozmowy trwają, bo to jest duża szansa dla polskiego sektora wołowiny - wyjaśnia.

Choć pojedynczy producenci z naszego kraju eksportują już mięso na rynki zagraniczne, to jednak w świadomości europejskiego klient pojęcie "polskiej wołowiny" jeszcze nie istnieje.

Kondycja rodzimych wytwórców mocno uzależniona jest od sytuacji panującej w sektorze mlecznym. - Głównym źródłem naszych cieląt do produkcji wołowiny są krowy mleczne. W związku z tym jesteśmy uzależnieni od sektora mlecznego i zależy nam, by miał się w Polsce dobrze - tłumaczy.

- Naszym wyzwaniem jest poprawa rentowności produkcji. Po wejściu do UE - w 2004 roku wyeksportowaliśmy około miliona cieląt, a w minionym prawdopodobnie zaledwie 100 tys. sztuk - informuje Jerzy Wierzbicki.

Równowaga w bilansie handlu zagranicznego wskazuje na wzrost konkurencyjności polskiego rynku. Przeszkodą w dalszym wzroście są jednak ciągle niskie ceny wołowiny. - Stawki, niestety, nadal są zbyt niskie. Marketing rolny jest kluczem do tego, żeby osiągać lepsze ceny i zwiększyć popyt - podsumowuje Wierzbicki.

Poleć
Udostępnij
Aktualne wydanie
Hoduj z głową świnie 2/2024

Hoduj z głową świnie:

-Żeby rozród działał dobrze

-Tucz świń w cyklu otwartym. Genetyka i zdrowie

-Okiem doradcy - bioasekuracja ASF

 

PRENUMERATA


 

Aktualne wydanie
Hoduj z głową bydło 2/2024

Hoduj z głową bydło:

-Okiem doradcy - cicha ruja

-Sucha masa jest kluczowa

-Jak liczyć koszty żywienia w produkcji mleka?

-TMR w teorii i praktyce

 

PRENUMERATA