Jedna piąta badanych: drewno można pozyskać, nie wycinając drzew
21 proc. badanych Polaków wskazało, że drewno można pozyskać, nie wycinając drzew. To efekty mitów i dezinformacji krążących w przestrzeni publicznej – przekonują Lasy Państwowe.
Z badania firmy PBS zrealizowanego na zlecenie Lasów Państwowych (LP) wynika, że w Polsce temat lasów i leśnictwa budzi duże zainteresowanie. Główne źródła, z jakich Polacy czerpią informacje na ten temat, to rozmowy z rodziną i znajomymi (39 proc.) oraz media społecznościowe i serwisy internetowe (po 35 proc.). Istotną rolę w kształtowaniu świadomości na temat lasów odgrywają także programy informacyjne w telewizji.

Drewno surowcem strategicznym Polski. Gwarancje będą w ustawie
Drewno bez wycinania drzew
„Niestety, z badania wynika także, że wiedza na temat lasów jest w Polsce na bardzo niskim poziomie” – przekazują na swoim portalu LP.
Według leśników, najbardziej jaskrawym przykładem jest ten, że choć 97 proc. respondentów zgadza się, że drewno jest bardziej ekologiczne od plastiku, to jednocześnie aż 21 proc. sądzi, że by je pozyskać, wycinanie drzew nie jest konieczne.
„Skala mitów, fakenewsów i dezinformacji na temat polskich lasów i przyrody jest zatrważająca. Narracja budowana wokół lasów i leśników, przedstawiająca nas jako działających na szkodę przyrody, zrobiła wiele złego. Najwyższy czas powiedzieć stop tej dezinformacji. To leśnicy dbają o polskie lasy. Dzięki temu jest ich coraz więcej i należą one do najbardziej zasobnych w Europie” – stwierdził, cytowany w komunikacie, Witold Koss, dyrektor generalny LP.
Powierzchnia lasów wzrasta
Z przywołanego badania wynika też, że w społeczeństwie wciąż pokutują mity dotyczące stanu polskich lasów. Bo aż 70 proc. respondentów jest przekonanych, że powierzchnia lasów w Polsce maleje, podczas gdy tylko 11 proc. uważa, iż lasów przybywa. Tymczasem lesistość Polski stale rośnie. Po II wojnie światowej lasy stanowiły 21 proc. powierzchni naszego kraju, a dzisiaj, pomimo regularnej (zaplanowanej) wycinki drzew, jest to już prawie 30 proc. Tylko w ciągu ostatnich 25 lat powierzchnia lasów w Polsce zwiększyła się o prawie pół miliona hektarów

Resort klimatu: moratorium leśne nie ograniczyło pozyskania drewna
„Lasy to 1/3 powierzchnia Polski. Obserwujemy, że Polacy coraz częściej bywają w lesie i coraz częściej wyrażają swoje opinie na temat przyrody. Badanie PBS pokazuje jednak, że często są one oparte o fałszywe przesłanki z zupełnym pominięciem faktów” – zaznaczył dyrektor Koss.
Sadzenie w miejscach wycinek
Zlecone przez LP badanie wykazało ponadto, że 40 proc. respondentów nie zgadza się ze stwierdzeniem lub nie wie, iż w miejsce każdego wyciętego drzewa leśnicy sadzą co najmniej kilka nowych. A robią to, by lasów nie zabrakło również dla przyszłych pokoleń.
„Ponadto jest to ustawowy obowiązek. Zgodnie z Ustawą o lasach, w każdym miejscu skąd pozyskano drewno, w ciągu pięciu lat musi pojawić się młode pokolenia lasu. Zwykle następuje to dużo wcześniej. W ten sposób leśnicy sadzą rocznie setki milionów drzew, a także wspierają proces naturalnego odnawiania się lasu, poprzez nasiona sąsiednich drzew. Wszędzie tam, gdzie to możliwe, leśnicy, odnawiając lasy, jednocześnie je przebudowują, by były bardziej odporne na choroby i zmiany klimatu. Te fakty często nie przebijają się do opinii publicznej. Eksperci twierdzą, że z powodu intencjonalnych kampanii dezinformacyjnych” – czytamy w komunikacie leśników.
Kampania leśników i naukowców
Według nich, dezinformacja to jedno z najpoważniejszych wyzwań dla współczesnej ochrony środowiska. A nieprawdziwe lub celowo zniekształcone informacje dotyczące klimatu, gospodarki leśnej czy odnawialnych źródeł energii utrudniają prowadzenie rzeczowej debaty publicznej, wpływają na postawy społeczne i mogą prowadzić do błędnych decyzji na poziomie lokalnym i ogólnokrajowym.

ARiMR: czas na zaplanowanie inwestycji leśnych
Dlatego właśnie Lasy Państwowe we współpracy z fundacją Instytut Dyskursu i Dialogu, Wydziałem Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Wydziałem Leśnym Uniwersytetu Rolniczego im. H. Kołłątaja w Krakowie oraz Instytutem Nauk Leśnych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie ruszają z kampanią o dezinformacji i jej wpływie na środowisko pn. „W gąszczu informacji. Nie błądź. Sprawdzaj”.
„Kampania ma na celu zwiększyć odporność społeczną na manipulację – poprzez edukację, sprawdzone dane i prosty język. Działając na styku natury, nauki i komunikacji, Lasy Państwowe wraz z partnerami podejmują temat dezinformacji jako realnego zagrożenia dla środowiska. Bo skuteczna ochrona przyrody zaczyna się od faktów i od umiejętności ich rozróżniania” – przekazują LP.
Źródło Lasy Państwowe
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś