Dostawcy produktów rolno-spożywczych odzyskali ponad pół miliarda

Poleć
Udostępnij
Skomentuj
Autor tekstu: Marcin Musiał PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
16-07-2020,12:30 Aktualizacja: 16-07-2020,12:37
A A A

UOKiK zakończył działania wobec stu podmiotów na rynku rolno-spożywczym, prowadzone na podstawie ustawy o przewadze kontraktowej. Uregulowano zaległości w wysokości 575 mln złotych, a wobec czterech sieci, które tego nie zrobiły wszczęto postępowania.

Większość przedsiębiorców w toku postępowania wypłaciła zaległe pieniądze dostawcom i usunęła kwestionowane zapisy z polityk handlowych oraz zawartych kontraktów.

uokik, przewaga kontraktowa, branża rolno-spożywcza, sieci handlowe

Giganci wykorzystywali przewagę? UOKiK finiszuje ze "śledztwem"

Na finiszu jest postępowanie wyjaśniające dotyczące praktyk związanych z wykorzystywaniem przewagi kontraktowej przez blisko 100 gigantów z branży rolno-spożywczej - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o sieci...

Tomasz Chróstny, prezes urzędu wszczął postępowania względem sieci handlowych: Auchan Polska, Eurocash, Makro Cash and Carry Polska, SCA Intermarche, które nie usunęły stwierdzonych nieprawidłowości i nie uregulowały płatności kontrahentom.

W kwietniu szef UOKiK wszczął postępowanie, którego celem była weryfikacja czy największe sieci handlowe i producenci spożywczy nie odwlekają zapłaty dostawcom ponad ustalony termin lub czy nie wprowadzają niekorzystnych warunków handlowych.

Tym samym, czy nie wykorzystują swojej przewagi kontraktowej. Postępowaniem objęto sto podmiotów: największe sieci handlowe oraz producenci spożywczy, w tym podmioty z branży mięsnej, mleczarskiej, przetwórstwa zbóż, warzyw i owoców.

Przeanalizowano warunki umów zawieranych między sieciami handlowymi a dostawcami, zasady polityki handlowej i cenowej, a także wzajemne rozliczenia. Analizy dały podstawę do wszczęcia kolejnych postępowań wobec sieci handlowych.

biedronka, oznakowanie owoców i warzyw, uokik, tomasz chróstny

Biedronka odpiera zarzuty UOKiK

W wydanym oświadczeniu Biedronka odpiera zarzuty UOKiK, że nie informuje klientów o kraju pochodzenia produktów. Przyznała jednak, że mogą się zdarzać "sporadyczne i przejściowe" błędy. Urząd Ochrony Konkurencji i...

"W trakcie analiz zauważyliśmy, że sieci handlowe stosują praktyki, które mogą być niekorzystne dla dostawców - chodzi o np. kwestionowanie faktur czy narzucanie polityki cenowej. Sprawdziliśmy w postępowaniach wyjaśniających, czy mogło dojść do narzucania przez dużych graczy niekorzystnych warunków handlowych dostawcom. Wątpliwości były rozstrzygane zgodnie z zaleceniami UOKiK. Ponadto po wezwaniach Urzędu sieci dokonały zaległych płatności w łącznej wysokości 575 mln złotych" - mówi cytowany w komunikacie szef UOKiK.

W sprawach prezes prowadzi postępowania wyjaśniające. W pierwszej z nich sprawdza, czy mogło dojść do kwestionowania nadmiernej ilości faktur, a w drugiej analizuje, czy mogło dojść do narzucenia nowych zasad polityki handlowej pod groźbą zakończenia współpracy.

Wszczęto ponadto postępowania wyjaśniające wobec sieci handlowych, które miały największe zaległości w zapłacie faktur za dostawy produktów i mimo wezwania ze strony UOKiK odmawiały ich uregulowania.

"Nie wszyscy przedsiębiorcy wypłacili zaległe pieniądze kontrahentom czy usunęli kwestionowane przez nas zapisy. Względem Auchan Polska, Eurocash, Makro Cash and Carry Polska, SCA Intermarche przeprowadzimy postępowanie z zakresu nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej - przedsiębiorcom grożą sankcje finansowe w wysokości do 3 proc. ich rocznego obrotu" - tłumaczy Chróstny.

Regulator apeluje do przedsiębiorców i rolników działających w branży rolno-spożywczej aby zawiadamiali UOKiK, jeżeli duży kontrahent wykorzystał sytuację związaną z COVID-19, aby zmienić warunki współpracy na ich niekorzyść lub nie płaci w terminie.

Uruchomiono specjalny formularz, który ułatwi zgłoszenie nieprawidłowości. Można go znaleźć tutaj.
 

Poleć
Udostępnij
Skomentuj
Advertisement Advertisement