KOWR kupuje terminale zbożowe. Wywóz ziarna będzie sprawniejszy

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Anna Wysoczańska PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
15-10-2020,10:00 Aktualizacja: 15-10-2020,10:03
A A A

Do końca roku ma zostać sfinalizowana transakcja zakupu dwóch terminali zbożowych w Świnoujściu i w Gdyni - poinformował Mateusz Balcerowicz, dyrektor Departamentu Innowacji KOWR. Ma to poprawić warunki eksportu zboża.

- Jesteśmy w trakcie zamykania transakcji nabycia terminali zbożowych w portach w Gdyni i w Świnoujściu. Jesteśmy na ostatnim etapie przed podpisaniem umowy nabycia - powiedział pracownik Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

platfrorma żywnościowa, kowr, Towarowa Giełda Energii, handel ziarnem

Platforma Żywnościowa będzie działała na zasadach komercyjnych

31 sierpnia kończy się pilotaż Platformy Żywnościowej. W okresie pilotażowym sprzedano łącznie 1250 ton pszenicy i zarejestrowano 34 autoryzowane magazyny oraz dopuszczono do działania trzy domy maklerskie - poinformowała Giełda Papierów...

Terminale są wyposażone w silosy do przechowywania zboża, a także bocznice kolejowe. W ramach prowadzonych negocjacji zarówno KOWR, jak i sprzedający wyrazili chęć zamknięcie transakcji - podpisania umowy, przelania środków i odbioru od sprzedającego terminali jeszcze w tym roku.

- Spodziewam się, że pierwszy terminal będzie odbierany w listopadzie, a drugi - w grudniu - powiedział Balcerowicz. Dodał, że nie może zdradzić więcej szczegółów transakcji ze względu na klauzule poufności.

Są plany by dla terminala w porcie Gdynia stworzyć tzw. port suchy zewnętrzy - terminal Agro. W tym celu KOWR powołał spółkę Bydgoszcz Emilianowo. W najbliższym czasie przystąpi do niej formalnie jeszcze PKP SA oraz Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny.

Spółka jest obecnie na etapie przygotowywania dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia inwestycji. Chodzi o program środowiskowo-funkcjonalny, ocenę oddziaływania na środowisko i ubieganie się o pozwolenie na budowę.

KOWR zgłosił też budowę terminala intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo do Krajowego Programu Odbudowy. Ma pełnić rolę zaplecza dla portów morskich. Do takiego terminala docierałyby kontenery np. drogą kołową i były dalej dystrybuowane np. koleją do portu morskiego.

Inwestycja jest na liście będącej w posiadaniu nowego ministerstwa finansów i funduszy i polityki regionalnej. W następnym etapie będzie zgłoszona do Komisji Europejskiej. Jej ocena to kwestia przyszłego roku.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu

WAŻNE TERMINY