Cydr bez podatku akcyzowego. Tak obiecał premier

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: k.perkowska | perkowska@apra.pl
17-01-2018,8:05 Aktualizacja: 17-01-2018,10:44
A A A

Branża winiarska w nowym roku pokłada wielkie nadzieje w powołanym niedawno Zespole ds. Rozwoju Sektora Winiarskiego w Polsce oraz obietnicy złożonej przez premiera. Jeśli dotrzyma on słowa, z cydru zostanie zdjęty podatek akcyzowy.

Zespół ds. Rozwoju Sektora Winiarskiego w Polsce powołany został przy Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Przedstawiciele urzędów centralnych wraz z organizacjami reprezentującymi branżę wspólnie analizują trudności i zgłaszane postulaty. Jednym z wyzwań jest problem rozbieżności w przepisach technologicznych i celnych oraz ustalenie jednoznacznych zasad klasyfikacji wyrobów.

cydr, produkcja cydru, rynek cydru, jablka, zniesienie akcyzy na cydr, mateusz morawiecki

Rząd chce znieść akcyzę dla niektórych producentów cydru

- Chcemy zrezygnować z poboru akcyzy od małych i średnich producentów cydru - poinformował wicepremier Mateusz Morawiecki. Jego zdaniem, może to być dodatkowym impulsem dla rozwoju produkcji jabłek w Polsce. Minister rozwoju i...
- W tym celu niezbędna jest kooperacja resortu rolnictwa i finansów. Prace zespołu stwarzają idealne warunki do merytorycznej dyskusji i rozwiązania problemu - mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

- Wierzymy, że ten rok przyniesie wiele pozytywnych zmian. Ogłoszona w październiku przez premiera Morawieckiego informacja o obniżce podatku akcyzowego na cydr daje szansę rozwoju tego segmentu. Teraz czekamy na odpowiednią zmianę przepisów. Dodatkowo, liczymy na szybkie wprowadzenie definicji cydrów aromatyzowanych do ustawy winiarskiej, co umożliwi rozpoczęcie w Polsce produkcji lubianych przez konsumentów cydrów o smakach innych niż jabłkowy - dodaje prezes.

Z kolei Jakub Nowak, prezes spółki Jantoń wyjaśnia, że: - W ramach zespołu prowadzimy zaawansowane rozmowy na poziomie różnych ministerstw. Widzimy, że chcą wspierać polskie przedsiębiorstwa. W końcu jest między nami dialog i wola, aby uporządkować te aspekty prawne, które hamują rozwój niektórych kategorii. Liczę na wdrożenie obietnicy zniesienia podatku akcyzowego na cydr, co pozwoli na skokowy wzrost tego segmentu - przyznaje. 

PLL LOT, cydr, samolot, wino, cydr na pokładzie samolotu, Ambra

Polski cydr robi furorę na pokładach samolotów LOT

Firma Ambra przedłużyła współpracę z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. Wina z Centrum Wina latają do ponad 60 miast na całym świecie. W podniebnym menu Sky Baru swoją bestsellerową pozycję umocnił też Cydr Lubelski. Centrum Wina z ofertą...
Firma Jantoń od lat nastawiona jest na propagowanie polskich produktów. Ma dostęp do najlepszego surowca w postaci rodzimych owoców, posiada nowoczesny zakład, który jest w stanie konkurować z firmami winiarskimi z Francji, Włoch czy Hiszpanii, do tego bardzo rozwinięty marketing i R&D.

- Do pełni szczęścia brakuje tylko jasnych i czytelnych przepisów, dzięki którym firma będzie mogła z powodzeniem podbijać zagraniczne rynki i budować silną oraz rozpoznawalną markę polskich produktów - nie ukrywa jej prezes.

- W kwestii perspektyw rynkowych jesteśmy spokojni. Robimy wiele badań i wsłuchujemy się w głos konsumenta, śledzimy trendy, a co za tym idzie wprowadzamy na rynek produkty, które są zgodne z ich wymaganiami i oczekiwaniami. Przyszły rok będzie zatem obfitował w nowości - zapowiada Jakub Nowak. - Kończymy trzy poważne projekty strategiczne. Dwa z nich będą dużymi innowacjami. Nie mogę na tym etapie zdradzać szczegółów. Ujawnię tylko, że będą to produkty przygotowane na okres wiosenno-letni.

Na realizację obietnicy premiera Morawieckiego liczy także Krzysztof Beling, dyrektor handlu i marketingu spółki Warwin.

jabłka, cydr, przetwórnie, picie cydru, produkcja cydru, cydr lubelski

Cydr wysokiej klasy musi być zrobiony zgodnie ze sztuką

Prawdziwy, naturalny cydr powstaje z soku jabłkowego poddanego fermentacji. Smak napoju zależy m.in. od odmian jabłek, stopnia ich dojrzałości, rodzaju drożdży, jakie zostaną użyte do produkcji - mówi Tomasz Solis z Lubelskiego...
- To olbrzymia szansa dla producentów cydrów. Likwidacja podatku akcyzowego byłaby niezwykle mocnym impulsem do ponownego wzrostu tej kategorii. Polskie cydry mają ogromną szansę stać się naszą narodową specjalnością. Nie powinniśmy zaprzepaścić takiej okazji - przekonuje.

Warwin chce w tym roku skupić się, między innymi, na popularyzowaniu mniej znanych, ale dobrze rokujących i ciekawych wariantów smakowych, takich jak cydr z truskawką czy limonką. Szansa dla tej kategorii pojawi się przy wspomnianym wsparciu polskiego rządu w postaci likwidacji podatku akcyzowego oraz wprowadzeniu definicji cydru aromatyzowanego do polskich przepisów.

Umożliwi to producentom cydrów konkurencję z browarami produkującymi cydropodobne piwa – wyroby często znacznie niższej jakości, przez to zdecydowanie tańsze w produkcji.

Nad jeszcze większą rozpoznawalnością na rynku zamierza pracować Henkell&Co. Polska. Firmie zależy, by pozyskiwać coraz większe grono lojalnych konsumentów. Mając doświadczenia z marką Mionetto Prosecco, którą zbudowano od podstaw na polskim rynku, nie powinno być z tym większego problemu.

jabłka, cydr, embargo, przetwórnie, picie cydru

Cydr leje się przy polskim stole

Po wprowadzeniu rosyjskiego embarga na polskie jabłka cydr stał się modny wśród konsumentów. Oprócz dużych graczy do jego produkcji biorą się także zakłady rzemieślnicze. Mimo że z roku na rok w naszym kraju pije się coraz...
- Dziś Mionetto Prosecco to marka nr 1 zarówno w Polsce, jak i na świecie. Z marką Gin Lubuski jesteśmy liderem w perspektywicznej kategorii, która przeżywa renesans popularności na arenie międzynarodowej - mówi Tomasz Leszko, dyrektor ds. marketingu, członek zarządu Henkell&Co. Polska.

Prezes firmy Jantoń zapowiada utrzymanie w tym roku dwucyfrowego poziomu dynamiki sprzedaży. Planowane jest wzmocnienie takich marek, jak: Monte Santi, Grzaniec Galicyjski, Zbójeckie Grzane, Dobroński Cydr i Kadarka Prestige oraz wprowadzenie nowych, strategicznych projektów.

Dodatkowo, firma chce bardzo mocno pracować na rynkach zagranicznych, na których ma już podpisane kontrakty. Trzecim obszarem rozwoju ma być kontynuacja konsolidacji rynku, którą rozpoczął zakup Grzańca Galicyjskiego. Jantoń zdradza, że prowadzi już zaawansowane rozmowy z kilkoma podmiotami specjalizującymi się w winach gronowych.

[WIDEO] Branża winiarska ma problem. Liczą na pomoc rządu PiS

O nowych produktach mówi także Adam Gogacz, specjalista ds. marketingu w firmie Mazurskie Miody. - Planujemy wprowadzić na polski rynek kilka zaskakujących nowości i odświeżyć szatę graficzną produktów obecnych w sprzedaży. Skupimy się głównie na mocnych alkoholach oraz miodach pitnych. Mamy nadzieję, że bez większych problemów dostosujemy się do oczekiwań konsumentów, których decyzje z roku na rok stają się coraz bardziej świadome.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu