Polskie słodycze podbijają świat. Nasza czekolada hitem w Chinach

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (zac) | redakcja@agropolska.pl
14-01-2016,10:25 Aktualizacja: 14-01-2016,10:34
A A A

Słodycze made in Poland to obecnie jeden z najlepiej rozpoznawalnych produktów, jaki wysyłamy w świat. Ekonomiści zwracają uwagę, że przez kolejne lata łakocie pozostaną kluczową branżą eksportową krajowego sektora spożywczego.

Wartość globalnego rynku słodyczy wyniosła w 2013 roku niespełna 307 mld euro, a polska branża ma około 1 proc. udziału w tej wartości. Eksperci przewidują, że zarówno światowa, jak i krajowa produkcja w najbliższym czasie będzie rosła.

Polska jest największym rynkiem słodyczy w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. Główne kanały dystrybucji tych produktów to dyskonty, hipermarkety, supermarkety i małe sklepy detaliczne. Rośnie również znaczenie sprzedaży słodyczy pod markami własnymi sieci handlowych.

Indie szansą dla Polski na eksport owoców, soków i słodyczy

Soki jabłkowe, owoce, przetwory owocowe, słodycze czy meble - to produkty, które mają szanse zaistnieć szerzej na rynku indyjskim. To także szansa na zrekompensowanie strat w eksporcie, spowodowanych rosyjskim embargiem na niektóre...
Największym segmentem polskiego rynku słodyczy są wyroby czekoladowe, na dalszych miejscach słone i słodkie przekąski, herbatniki i ciastka, cukierki i gumy do żucia.

Kołem zamachowym krajowego rynku jest eksport. Udział polskich słodyczy na terenie UE wynosi 4,1 proc. Najważniejszym odbiorcą są Niemcy, Wielka Brytania, a z krajów trzecich: Rosja, Turcja, Arabia Saudyjska, Ukraina, Izrael, USA i Kanada.

Co ważne, czekolada znad Wisły staje się hitem eksportowym w Chinach. W 2014 roku sprzedaż na ten rynek wyniosła ponad 60 mln euro – to aż 37 proc. całego polskiego eksportu czekolady.

Łączna wartość polskiego handlu zagranicznego słodyczami wyniosła w 2013 roku 6,3 miliardów złotych. Natomiast nasz import słodyczy w 2013 r. osiągnął wysokość około 170 tys. ton i wartość 2,2 mld złotych.

Według badania KPMG "Rynek słodyczy w Polsce", krajowi producenci słodyczy z nadzieją patrzą w przyszłość i deklarują, że szansą dla branży jest między innymi rozwój eksportu.

– Branża czekoladowo-cukiernicza jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się branż eksportowych na rynku spożywczym w Polsce. Wyroby czekoladowo-cukiernicze od kilku lat zajmują pierwsze miejsce pod względem wartościowym w eksporcie żywności wysoko przetworzonej, co czyni je polskim hitem eksportowym – potwierdza Marek Przeździak, prezes zarządu Stowarzyszenie Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco.

Nowy Jedwabny Szlak, Marcin Kaczmarski, Damian Wnukowski

Nowy Jedwabny Szlak Chin szansą dla Polski. Żywność podbije Azję?

Lansowana przez władze Chin koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku to dla nas szansa na zwiększenie eksportu do tego państwa. W relacji z tym krajem mamy rekordowy deficyt handlowy. Znajdujemy się na zachodnim krańcu Szlaku, więc możemy też zyskać na...
Przeździak podkreśla, że pomimo tego, iż większość polskiego eksportu trafia na rynek UE, to od dwóch lat podbijamy również Chiny oraz koncentrujemy się na krajach Bliskiego Wschodu.

– Sprzedaż słodyczy do Chin w 2014 r. zwiększyła się niemal 14-krotnie i przekroczyła 60 mln euro. Są to rynki najbardziej perspektywiczne, jeśli chodzi o potencjał wzrostowy. Należy podkreślić fakt, iż nasze firmy, posiadające bardzo nowoczesne linie produkcyjne, mają duże moce przerobowe, które chcą efektywnie wykorzystać – tłumaczy.

Jak dalej rozwijać eksport? Pomocny w nawiązywaniu nowych kontaktów biznesowych z zagranicznymi partnerami jest udział w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych. Z szeroką ofertą dla producentów słodyczy i możliwością nawiązania współpracy na rynku krajowym i międzynarodowym wychodzi organizator targów WorldFood Warsaw.

Podczas drugiej edycji targów w kwietniu 2015 r. wzięło udział wielu producentów słodyczy, m.in. firma Stewiarnia wprowadzająca na rynek produkty słodzone stewią oraz Zakład Produkcji Cukierniczej Ka-Maj posiadający bogaty asortyment z każdej grupy wyrobów cukierniczych.

Wystawcy z 28 krajów, czyli targi WorldFood Warsaw rozpoczęte

We wtorek w warszawskim Centrum Expo XXI odbyła się ceremonia otwarcia II edycji targów WorldFood Warsaw 2015. Impreza, która potrwa trzy dni przyciągnęła do Polski kilkuset wystawców z całego świata. W inauguracji...
– Trzecia edycja targów będzie doskonałą szansą dla producentów słodyczy na rozwój ich działalności i poszerzenie rynków zbytu. WorldFood Warsaw to wystawa biznesowa, którą podczas ubiegłej edycji odwiedzili przedstawiciele biznesu z 48 krajów świata. Udział w targach jest więc szansą dla producentów na nawiązanie nowych kontaktów biznesowych z zagranicznymi odbiorcami polskich słodyczy – informuje Agnieszka Szpaderska, manager targów.

Możliwości eksportowe to nie jedyna korzyść. WorldFood Warsaw to także liczne rozmowy B2B z przedstawicielami sieci handlowych – głównym dystrybutorem słodyczy na rynku krajowym.

O efektywności tych targowych spotkań najlepiej świadczy sukces firmy Stewiarnia, która po I edycji wystawy wprowadziła swoje produkty do sieci sklepów zlokalizowanych w Polsce wschodniej.

Do tego dochodzi kolejna zaleta udziału w targach – możliwość integracji branży rolno-spożywczej, wymiana doświadczeń i dyskusja na temat najważniejszych wyzwań i problemów sektora. WorldFood Warsaw to także możliwość promocji firm, gdyż co roku w targach udział bierze ponad 100 krajowych i międzynarodowych dziennikarzy.

Trzecia edycja targów WorldFood Warsaw odbędzie się w dniach 19-21 kwietnia br.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu