Zasłony są pomocne dla kierowców. Ale rolnikom mogą przynosić straty

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
30-11-2018,10:10 Aktualizacja: 30-11-2018,10:24
A A A

Jak przystało na tę porę roku, w wielu miejscach wzdłuż dróg publicznych ustawiono już zasłony przeciwśnieżne. Rolnicy miewają jednak w związku nimi problemy i postulują o doprecyzowanie przepisów.

Obecnie regulacje w tym zakresie znajdują się w art. 21 Ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z nim, zarządy dróg mają prawo m.in. do wstępu na grunty przyległe do pasa drogowego, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania czynności związanych z utrzymaniem i ochroną dróg oraz ustawiania na gruntach przyległych do pasa drogowego zasłon przeciwśnieżnych.

drogi dojazdowe na pola, podlasie, scalanie gruntów, drogi lokalne, jerzy leszczyński

Samorządy zmodernizują drogi dojazdowe do pól

21 km gruntowych dróg dojazdowych do pól zmodernizują 23 podlaskie gminy, które dostały na ten cel 1,8 mln zł z budżetu województwa. W urzędzie marszałkowskim w Białymstoku podpisano umowy w sprawie dotacji. Gminy dołożą...

Właścicielom lub użytkownikom gruntów, którzy ponieśli szkody w wyniku wymienionych czynności, przysługuje odszkodowanie na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami. Stawkę ustala starosta, o ile oczywiście nie dojdzie do porozumienia pomiędzy właścicielem gruntu i zarządcą drogi.

Rolnicy nie do końca są jednak zadowoleni z tych przepisów, zwłaszcza iż różnie bywa z nimi w praktyce. Skarżą się m.in. na brak uzgodnień w kwestii terminów prac i zbyt niskie rekompensaty za szkody powstałe np. w oziminach.

Temat poruszono podczas odbywającego się w dniach 26-27 listopada spotkania przedstawicieli izb rolniczych, wchodzących w skład "Porozumienia Izb Rolniczych Polski południowo-wschodniej".

Zapadła decyzja, by oficjalnie wystąpić o uregulowanie "problemu odszkodowań za szkody i ograniczenia w dostępie do nieruchomości rolnych położonych wzdłuż dróg publicznych, gdzie stawiane są płoty przeciwśnieżne".

drogi, inwestycje, pieniądze, PROW, kujawsko-pomorskie

W gminach wyremontują drogi. Miliony na inwestycje z PROW

Już wkrótce ruszy ogłoszony przez zarząd województwa kujawsko-pomorskiego nabór wniosków o dofinansowanie budowy lub modernizacji dróg lokalnych. W puli środków w ramach Programu Rozwoju Obszarów...

Wcześniej, bo w lutym Krajowa Rada Izb Rolniczych przekazała do Ministerstwa Infrastruktury wniosek opolskiej izby, by doprecyzować terminy montowania zasłon oraz wprowadzić obowiązek informowania i uzyskiwania pisemnych zgód na takie prace od właścicieli pól.

W odpowiedzi resort przedstawił wyjaśnienia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zapewnia, że siatki przeciwśnieżne lokalizowane są w oparciu o doświadczenia i obserwacje dotyczące zawiewania dróg śniegiem. Informuje ponadto, że ustawiane są po zebraniu plonów z pól uprawnych, wykonaniu orki i ewentualnie uprawy ozimej.

Termin zakończenia prac związanych z ustawieniem zasłon dla dróg krajowych został określony na 30 listopada.

"W praktyce jednostki GDDKiA starają się wykonywać prace związane z koniecznością montażu i demontażu zasłon przeciwśnieżnych przy jak najmniejszych utrudnieniach w pracach polowych i uszkodzeniach wykonanych zasiewów. Zdarzają się również przypadki usuwania przez posiadaczy nieruchomości już zamontowanych zasłon w celu wykonania prac polowych, nawet w grudniu. W takich przypadkach, ponownie po zakończeniu prac polowych montuje się zasłony" - wskazało ministerstwo.

drogi, budowa dróg, drogi krajowe, ministerstwo infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk

W siedmiu województwach ruszą kolejne inwestycje drogowe

Budowę mostów, przejść dla pieszych, chodników i ścieżek rowerowych, a także przebudowę skrzyżowań zakłada plan 21 inwestycji drogowych w siedmiu województwach, jaki zatwierdził Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i...

Resort dodaje, że zawiadomienie o terminie rozpoczęcia i zakończenia prac z reguły przekazywane jest do urzędu gminy. Informowanie każdego właściciela gruntu, a tym samym uzyskiwanie od niego zgody - w ocenie urzędników - mogłoby doprowadzić do opóźnień, a nawet wstrzymania prac, negatywnie wpływając tym samym na bezpieczeństwo na drogach.

"Wynika to z braku możliwości pozyskania danych o właścicielu, dzierżawcy, użytkowniku przyległych gruntów z uwagi na: brak aktualnych danych z ewidencji gruntów, nieuregulowany stan prawny nieruchomości, nieustalone granice, brak informacji o faktycznych użytkownikach gruntu (dzierżawcach). Ponadto należy mieć na uwadze duże rozdrobnienie działek przyległych do pasa drogowego oraz czas niezbędny na przeprowadzenie procedury pisemnego powiadamiania i uzyskiwania pisemnej zgody na dokonanie czynności w terenie (za zwrotnym potwierdzeniem odbioru)" - argumentuje ministerstwo infrastruktury.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu