Trzeba dbać o politykę promocji unijnych produktów rolnych. Ta inwestycja się zwraca
Konieczność traktowania unijnej polityki promocji produktów rolnych jako strategicznej inwestycji, która przynosi wymierne korzyści zarówno dla eksportu, jak i całej gospodarki – podkreśla Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych (FBZPR).
Jak relacjonuje na swoim portalu, podczas posiedzenia Grupy Dialogu Obywatelskiego „Jakość i promocja” przy Komisji Europejskiej, które odbyło się 30 czerwca, zaprezentowano najnowsze wyniki badań potwierdzające wysoką skuteczność publicznych nakładów na promocję eksportu produktów rolno-spożywczych.
Wzrost eksportu, wzrost PKB
FBZPR podaje, że badania przeprowadzone przez Uniwersytet Genewski we współpracy z organizacją Trade Promotion Europe (TPE), której polskim członkiem jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), wykazały, iż każde dodatkowe 1 euro w budżecie organizacji członkowskich TPE generuje średnio:

Nowości w funduszach promocji produktów rolnych. Co zmieniono w ustawie?
- +172 euro w eksporcie;
- +392 euro w PKB per capita.
„Oznacza to, że zwrot z inwestycji w promocję eksportu jest wyjątkowo wysoki - zarówno w wymiarze handlowym, jak i makroekonomicznym” – ocenia Federacja.
Cytowany w jej komunikacie Jerzy Wierzbicki, przewodniczący Grupy Roboczej „Promocja” Copa-Cogeca i jednocześnie wiceprzewodniczący FBZPR oraz prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego przekonuje w ślad za wynikami tego badania, że inwestycje w działania promocyjne na rzecz produktów rolnych przynoszą nie tylko wyraźny wzrost eksportu, lecz także zauważalny wzrost PKB per capita.
„To mocny argument za planowaniem i odpowiednim finansowaniem kampanii promocyjnych w sektorze rolno-spożywczym. Unijna polityka promocji powinna być traktowana jako inwestycja. Dlatego musi być silna i odpowiednio dofinansowana – podkreśla Wierzbicki.
Niepokojące cięcia budżetowe
Jednocześnie FBZPR wytyka, że - mimo rosnącego zainteresowania programami promocyjnymi produktów rolno-spożywczych oraz coraz wyższej jakości zgłaszanych projektów - Komisja Europejska planuje likwidację budżetu na programy MULTI w 2026 roku.
„Copa-Cogeca wyraża stanowczy sprzeciw wobec tej decyzji. Organizacje branżowe podkreślają, że cięcia następują w wyjątkowo trudnym momencie - wobec rosnącej presji konkurencyjnej ze strony umów handlowych z krajami trzecimi oraz wyzwań wynikających z wdrażania Zielonego Ładu. Choć część środków została przesunięta na działania pomocowe dla Ukrainy, to ograniczenie promocji w sektorze rolno-spożywczym w obecnych realiach rynkowych uznaje się za krok nieodpowiedzialny” – przekonuje polska organizacja.

Jacek Zarzecki: UE sama niszczy europejskie rolnictwo
I powołuje się na słowa Niniosa Thimjosa, zastępcy przewodniczącego Grupy Roboczej „Promocja” Copa-Cogeca oraz dyrektora ds. handlu międzynarodowego w MTK – Centralnym Związku Producentów Rolnych i Właścicieli Lasów w Finlandii. Stwierdził on: „Polityka jest na tyle skuteczna, na ile budżet jest wystarczający. Obecna polityka promocji nie działa efektywnie - nie z powodu złych założeń, lecz przez niedostateczne środki finansowe”.
Apel o wzmocnienie promocji
W związku z powyższym FBZPR apeluje o uznanie unijnej polityki promocji za narzędzie strategiczne dla konkurencyjności rolnictwa i przemysłu rolno-spożywczego, a także dla wizerunku europejskich produktów na rynkach globalnych.
„Silna polityka promocji to silna marka ‘Made in EU’. To inwestycja w przyszłość europejskiego rolnictwa i dobrobyt obywateli Unii Europejskiej. Jej budżet powinien być stabilny lub wzrastać, by możliwe było osiąganie efektów skali i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej” - podsumował Jerzy Wierzbicki.
Źródło: FBZPR
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś