Trzeba dbać o politykę promocji unijnych produktów rolnych. Ta inwestycja się zwraca

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
08-07-2025,11:25 Aktualizacja: 08-07-2025,11:39
A A A

Konieczność traktowania unijnej polityki promocji produktów rolnych jako strategicznej inwestycji, która przynosi wymierne korzyści zarówno dla eksportu, jak i całej gospodarki – podkreśla Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych (FBZPR).

Jak relacjonuje na swoim portalu, podczas posiedzenia Grupy Dialogu Obywatelskiego „Jakość i promocja” przy Komisji Europejskiej, które odbyło się 30 czerwca, zaprezentowano najnowsze wyniki badań potwierdzające wysoką skuteczność publicznych nakładów na promocję eksportu produktów rolno-spożywczych.

Wzrost eksportu, wzrost PKB

FBZPR podaje, że badania przeprowadzone przez Uniwersytet Genewski we współpracy z organizacją Trade Promotion Europe (TPE), której polskim członkiem jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), wykazały, iż każde dodatkowe 1 euro w budżecie organizacji członkowskich TPE generuje średnio:

fundusze promocji, promocja produktów rolnych, rośliny oleiste, słonecznik

Nowości w funduszach promocji produktów rolnych. Co zmieniono w ustawie?

Znowelizowane przepisy ustawy dotyczącej funduszy promocji produktów rolno-spożywczych weszły w życie. Zmiany, które wprowadza ustawa, dotyczą przede wszystkim Funduszu Promocji Roślin Oleistych i są odpowiedzią na postulaty zgłaszane...

  • +172 euro w eksporcie;
  • +392 euro w PKB per capita.

„Oznacza to, że zwrot z inwestycji w promocję eksportu jest wyjątkowo wysoki - zarówno w wymiarze handlowym, jak i makroekonomicznym” – ocenia Federacja.

Cytowany w jej komunikacie Jerzy Wierzbicki, przewodniczący Grupy Roboczej „Promocja” Copa-Cogeca i jednocześnie wiceprzewodniczący FBZPR oraz prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego przekonuje w ślad za wynikami tego badania, że inwestycje w działania promocyjne na rzecz produktów rolnych przynoszą nie tylko wyraźny wzrost eksportu, lecz także zauważalny wzrost PKB per capita.

„To mocny argument za planowaniem i odpowiednim finansowaniem kampanii promocyjnych w sektorze rolno-spożywczym. Unijna polityka promocji powinna być traktowana jako inwestycja. Dlatego musi być silna i odpowiednio dofinansowana – podkreśla Wierzbicki.

Niepokojące cięcia budżetowe

Jednocześnie FBZPR wytyka, że - mimo rosnącego zainteresowania programami promocyjnymi produktów rolno-spożywczych oraz coraz wyższej jakości zgłaszanych projektów - Komisja Europejska planuje likwidację budżetu na programy MULTI w 2026 roku.

„Copa-Cogeca wyraża stanowczy sprzeciw wobec tej decyzji. Organizacje branżowe podkreślają, że cięcia następują w wyjątkowo trudnym momencie - wobec rosnącej presji konkurencyjnej ze strony umów handlowych z krajami trzecimi oraz wyzwań wynikających z wdrażania Zielonego Ładu. Choć część środków została przesunięta na działania pomocowe dla Ukrainy, to ograniczenie promocji w sektorze rolno-spożywczym w obecnych realiach rynkowych uznaje się za krok nieodpowiedzialny” – przekonuje polska organizacja.

Jacek Zarzecki, Ukraina, Mercosur, WPR, Polska Platforma Zrównoważonej Wołowiny, ATM, dobrostan zwierząt

Jacek Zarzecki: UE sama niszczy europejskie rolnictwo

– Europejskie rolnictwo ma swój Trójkąt Bermudzki i właśnie w niego wpada – pisze Jacek Zarzecki, wiceprzewodniczący Polskiej Platformy Zrównoważonej Wołowiny. Zdaniem Jacka Zarzeckiego europejskie rolnictwo ma...

I powołuje się na słowa Niniosa Thimjosa, zastępcy przewodniczącego Grupy Roboczej „Promocja” Copa-Cogeca oraz dyrektora ds. handlu międzynarodowego w MTK – Centralnym Związku Producentów Rolnych i Właścicieli Lasów w Finlandii. Stwierdził on: „Polityka jest na tyle skuteczna, na ile budżet jest wystarczający. Obecna polityka promocji nie działa efektywnie - nie z powodu złych założeń, lecz przez niedostateczne środki finansowe”.

Apel o wzmocnienie promocji

W związku z powyższym FBZPR apeluje o uznanie unijnej polityki promocji za narzędzie strategiczne dla konkurencyjności rolnictwa i przemysłu rolno-spożywczego, a także dla wizerunku europejskich produktów na rynkach globalnych.

„Silna polityka promocji to silna marka ‘Made in EU’. To inwestycja w przyszłość europejskiego rolnictwa i dobrobyt obywateli Unii Europejskiej. Jej budżet powinien być stabilny lub wzrastać, by możliwe było osiąganie efektów skali i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej” - podsumował Jerzy Wierzbicki.

Źródło: FBZPR

Poleć
Udostępnij
Advertisement