Rolnictwo ekologiczne to w Polsce wciąż ciężki biznes

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (em) | redakcja@agropolska.pl
05-04-2019,11:25 Aktualizacja: 05-04-2019,12:21
A A A

Branża ekologiczna w Polsce rozwija się dynamicznie. Biożywność można już nawet znaleźć w osiedlowych sklepach i na targowiskach. Czy to łatwy i intratny biznes, czy może trudna walka o przetrwanie?

Wiedza oraz świadomość konsumentów rośnie i pomimo wyższej ceny ekożywności w porównaniu do konwencjonalnej znajduje coraz szersze grono stałych klientów - wynika z obserwacji konsumentów oraz badań IMAS International.

żywność ekologiczna, biożywność, żywność bez pestycydów, Ewa Rembiałkowska, Zakład Żywności Ekologicznej

Ekożywność ma cztery razy miej pestycydów. Zapobiega nowotworom

Produkty ekologiczne zawierają czterokrotnie mniej pestycydów niż żywność konwencjonalna i są bogatsze w składniki odżywcze. Jej regularne jedzenie o 25 proc. minimalizuje możliwość zachorowania na nowotwory, zwłaszcza raka piersi i...

W przypadku wielu ekoproduktów popyt przewyższa podaż (dotyczy to głównie mięsa i wędlin, pieczywa oraz produktów mlecznych typu mleko, sery czy jogurty).  

Porównując rynek ekożywności w 2017 r. z poprzednim rokiem, zaobserwowano co prawda spadek areału upraw o 42 tys. ha i mniejszą o 2,1 tysięcy liczbę ekorolników, ale aż o 12,8 proc. wzrosła liczba podmiotów przygotowujących produkty ekologiczne. To może świadczyć o rozwoju ekologicznego przetwórstwa i konfekcjonowania.

Z ostatniego badania biznesowego IMAS International wynika, że oceny aktualnej sytuacji panującej w branży są pozytywne (41 proc.) lub neutralne (38 proc.). 58 proc. ekofirm zauważa poprawę sytuacji w porównaniu do ubiegłego roku i pozytywnie patrzy w najbliższą przyszłość.

Ten optymizm musi skonfrontować jednak z wieloma wyzwaniami, z którymi mierzy się na różnych etapach działalności. Ekofirmy najczęściej wskazują na nadal dość niską wiedzę konsumentów (27 proc.), m.in. w obszarze odróżniania certyfikowanych produktów BIO od "ekologicznych" produktów z działki (sprzedawanych na targowiskach jako ekologiczne).

Do kolejnych wyzwań należą wysokie ceny produktów ekologicznych (24 proc.), skomplikowana sytuacja formalno-prawna (19 proc.) oraz problemy z dostępnością niektórych surowców (17 proc.), do których należą m.in. wspomniane wcześniej produkty nabiałowe.

- Pomimo tych wyzwań można spodziewać się, że branża ekożywności niesiona przekonaniem o możliwym sukcesie będzie rosła. Trudno powiedzieć, w jakim tempie, ale pewne jest jedno - jest to w Polsce jeszcze trudny biznes - mówi Katarzyna Łozińska-Wróbel, badacz prowadzący projekt Ekożywności w IMAS.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu