Polacy coraz chętniej kupują lokalne produkty spożywcze

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Aneta Oksiuta PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
14-12-2021,12:50 Aktualizacja: 14-12-2021,12:53
A A A

52 proc. Polaków chętniej sięga po artykuły spożywcze pochodzące od rodzimych producentów - wynika z październikowego badania "Corona Mood" przeprowadzonego przez GfK.

Jak przekazało GfK, lockdown oraz szereg obostrzeń zmieniły postawy konsumenckie. Zaczęliśmy zwracać większą uwagę na pochodzenie kupowanych artykułów spożywczych i chętniej sięgać po lokalne artykuły od krajowych producentów.

VAT na żywność, Henryk Kowalczyk, mięso, produkty mleczarskie, zboża

Bruksela obniży VAT na żywność? Minister jest optymistą

Henryk Kowalczyk, minister rolnictwa pytany w piątek, czy Polska ma szansę na zerowy VAT na żywność, ocenił, że tak. Jak dodał, ceny żywności drożeją w całej UE wobec tego KE powinna pozwolić na obniżenie stawek. Podczas wtorkowego spotkania ECOFIN...

"Pomimo zniesienia niektórych pandemicznych restrykcji, tendencja pozostała z nami na dłużej. Jak wynika z najnowszego badania 'Corona Mood', przeprowadzonego przez GfK, obecnie już 52 proc. Polaków deklaruje zamiar kupna rodzimych wyrobów" - przekazano.

Z danych GfK wynika, że najczęstszymi kryteriami zakupu produktów jest wzmacnianie krajowej gospodarki oraz wspieranie miejscowych dostawców. Wskazało je kolejno: 38 proc. i 35 proc. konsumentów. Jak zauważono, zmiana trendów jest zauważalna zwłaszcza w przypadku popularności lokalnych artykułów - w porównaniu do poprzedniego, majowego badania taką odpowiedź wskazało o 7 punktów procentowych więcej respondentów.

- Pandemia sprawiła, że zaczęliśmy się troszczyć nie tylko o siebie i swoje zdrowie, ale także o interesy innych. Świadomość trudności i zagrożeń, jakie dotknęły polskich przedsiębiorców, miała duży wpływ na dynamikę zachowań konsumenckich także w sektorze spożywczym. Zaczęliśmy zwracać większą uwagę na to, skąd pochodzi kupowana żywność. Wolimy wydawać pieniądze na produkty polskich producentów, a tym samym pomagać w utrzymaniu ich biznesów - powiedziała Dominika Grusznic-Drobińska z GfK.

Wyniki badań GfK pokazują, że "wspieranie swoich" jest ważniejsze od sięgania po produkty ulubionych marek czy produkty bezpieczne dla zdrowia. Oba te kryteria wskazało 34 proc. ankietowanych. "Nawet niska cena nie stanowi dla Polaków najważniejszego czynnika - najtańsze produkty będzie wybierało 33 proc. nabywców" - podkreślono.

Z badania wynika, że Polacy coraz częściej wybierają także ekologiczne artykuły spożywcze. Jak podaje GfK, co piąty konsument deklaruje kupno żywności wyprodukowanej w zgodzie z naturą. To o 5 punktów procentowych więcej niż w poprzednim badaniu "Corona Mood".
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu