Polska przoduje w produkcji papryki. Przybywa nowych odmian

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Newseria Biznes, (em) | redakcja@agropolska.pl
04-10-2018,8:50 Aktualizacja: 04-10-2018,16:10
A A A

W okolicach Radomia, ze względu na sprzyjający mikroklimat, położone są jedne z największych w Europie Środkowo-Wschodniej uprawy papryki. Rocznie produkuje się tam ok. 100 tys. ton różnych odmian i kolorów tego warzywa.

Producenci rozpoczęli kampanię, która ma uświadomić konsumentów w kwestii pochodzenia papryki oraz jego walorów smakowych i zdrowotnych. Warzywo z rodzimych upraw będzie dostępne do połowy listopada. A w postaci przetworów na sklepowych półkach jest cały rok.

papryka, ceny papryki, ceny skupu papryki, rolnicy, Potworów, cena papryki w skupie

Płacą grosze za paprykę. UOKiK już zainteresował się sprawą

Plantatorzy papryki z regionu radomskiego na Mazowszu skarżą się, że w tym roku ceny w skupach są dalekie od tego, aby mogli godziwie zarobić. W wielu przypadkach wypłacone pieniądze nie pokryły nawet kosztów produkcji. Sytuacja jest...

- Jesteśmy największym producentem papryki w Europie Środkowo-Wschodniej. W rejonie Radomia zbudowaliśmy bazę produkcyjną. Z roku na rok produkujemy coraz więcej różnych odmian, nie boimy się nowości, a produkcją zajmuje się coraz więcej młodych osób. Jesteśmy na końcówce tegorocznej produkcji - mówi Paweł Myziak, wiceprzewodniczący Zrzeszenia Producentów Papryki Rzeczpospolitej Polskiej.

Południowe Mazowsze często nazywane jest paprykowym zagłębiem.

Z rejonów Radomia - obejmujących gminy Przytyk, Potworów, Klwów, Radzanów i Stara Błotnica - pochodzi ok. 85 proc. krajowej produkcji tego warzywa.

Uprawiane jest w ponad  2 tys. gospodarstw, w ponad 50 tys. tuneli foliowych i na powierzchni blisko 600 hektarów.

Tamtejszym uprawom sprzyja wyjątkowy mikroklimat, idealny dla uprawy warzyw ciepłolubnych. Wyróżniają go wyższe w stosunku do sąsiednich obszarów temperatury.

[WIDEO] Mówi Paweł Myziak, wiceprzewodniczący Zrzeszenia Producentów Papryki Rzeczpospolitej Polskiej oraz Laura Osęka, psychodietetyk


papryka, produkcja papryki, reklama knorr, przyprawy, zrzeszenie producentów papryki rzeczpospolitej polskiej

Producenci papryki oburzeni reklamą

Właściciel przyprawowej marki Knorr w swojej najnowszej reklamie chwali się tym, że sprowadza paprykę z Hiszpanii, która jest "najlepsza". Taki przekaz rozsierdził mazowieckich plantatorów papryki, którzy głośno...

- Produkujemy ponad 100 tys. ton papryki, z czego około 80 proc. to konsumpcyjna trafiająca na rynek pierwotny, czyli do sieci handlowych i na rynki hurtowe. Natomiast 20 proc. to produkcja w celach przetwórstwa, czyli na wszelkiego rodzaju przetwory, mrożonki, do pizzy - mówi ekspert.

Zrzeszenie Producentów Papryki startuje właśnie z pierwszą kampanią promującą paprykę z radomskiego zagłębia. Głównym jej celem jest zbudowanie świadomości konsumentów dotyczącej pochodzenia warzywa oraz jego walorów smakowych i zdrowotnych.

- Polacy lubią paprykę coraz bardziej. Widzimy wzrost konsumpcji, a rynek rośnie. Dlatego producenci z południa Europy mają zakusy, aby przejąć jak największą jego część. Zauważyliśmy, że musimy zacząć bronić rynku, żeby na sklepowych półkach w trakcie naszego sezonu, trwającego od początku czerwca do końca października, znajdowała się papryka produkowana w Polsce - podkreśla Myziak.

papryka, Potworów, uprawa papryki, XXV Dzień Papryki w Potworowie, paprykowe zagłębie, festyn

XXV Dzień Papryki w Potworowie. Na papryce wciąż można zarobić

W niedzielę 6 sierpnia paprykowe zagłębie, czyli powiat przysuski na Mazowszu, świętuje. W Potworowie odbywa się najstarsza impreza podkreślających rolę i znaczenie uprawy papryki w naszym kraju. Na stadionie gminnym zgromadziły się setki...

Papryka jest jednym z najlepszych źródeł witaminy C - jedno warzywo zaspokaja dziennie zapotrzebowanie dorosłej osoby na tę witaminę. Dzięki zawartości witaminy B6 (pirydoksyny) poprawia proces tworzenia się czerwonych krwinek, witamina K1 ma wpływ na krzepliwość i zdrowie kości, natomiast zawarty w papryce potas poprawia pracę układu krwionośnego. Warzywo jest również bogate przeciwutleniacze - w szczególności witaminę E oraz A, które zapobiegają chorobom serca i pomagają zachować dobry wzrok.

W ramach kampanii "Wszystkie smaki i kolory papryki" przewidziano m.in. promocję w mediach, eventy konsumenckie, działania edukacyjne w szkołach oraz wsparcie w internecie i social mediach. Wszystkie działania realizowane są dzięki wsparciu ze środków finansowych Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, przy wykorzystaniu znaku graficznego "Polska Smakuje".

- Zrzeszenie Producentów Papryki skupia ponad 200 producentów. Z roku na rok, a nawet z miesiąca na miesiąc, grono się powiększa. Głównym celem zrzeszenia nie jest sama sprzedaż, ale promowanie regionu, promowanie papryki jako flagowego produktu. Produkujemy 80 proc. papryki w Polsce, natomiast są też inne warzywa ciepłolubne, które do tej pory były zarezerwowane dla południa Europy. My łamiemy stereotypy - podkreśla na koniec Paweł Myziak.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu

WAŻNE TERMINY