Rząd modyfikuje PS WPR. Jakie będą zmiany w dopłatach?

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
30-06-2025,16:15 Aktualizacja: 30-06-2025,16:25
A A A

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 (PS WPR) – pojawił się w rządowym wykazie prac legislacyjnych i programowych.

„Przyczyną podjęcia prac nad projektem uchwały jest potrzeba wprowadzenia zmian do Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, których celem jest odpowiednie doprecyzowanie i dostosowanie PS WPR 2023–2027 do aktualnej sytuacji społeczno-gospodarczej” – czytamy w opisie projektu.

Uchwała, której przyjęcie jest zaplanowane na III kwartał br., ma stanowić podstawę dla ministra rolnictwa do prowadzenia negocjacji z Komisją Europejską (KE) w sprawie propozycji zmian w PS WPR 2023–2027 oraz ich wdrożenia.

Rządowy projekt przewiduje wprowadzenie zmian w:

1) interwencji I.10.5. Rozwój małych gospodarstw – w zakresie kryteriów wyboru poprzez dodanie dwóch nowych zagadnień dotyczących wyboru operacji: produkcji zwierzęcej oraz inwestycji budowlanych;

projekt rozporządzenia, dopłaty, warunkowość społeczna, kary

Warunkowość społeczna – od 3 do nawet 100 proc. potrącenia dopłat

Uchybienia wykryte przy kontroli przestrzegania zasad warunkowości społecznej mogą skutkować karami administracyjnymi w postaci zmniejszenia dopłat dla rolników. Do konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia ministra rolnictwa w...

2) interwencji pszczelarskich PS WPR (I.6.1. Wspieranie podnoszenia poziomu wiedzy pszczelarskiej, I.6.2. Inwestycje, wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych; I.6.3. Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi; I.6.4. Ułatwienie prowadzenia gospodarki wędrownej; I.6.5. Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół; I.6.7. Wspieranie badania jakości handlowej miodu oraz identyfikacja miodów odmianowych) – w zakresie ukierunkowania na lepszą dostępność oferowanej pomocy oraz poprawę atrakcyjności mechanizmu wsparcia. W propozycji zmiany uwzględniono dodatkowe finansowanie krajowe w wysokości 4 680 tys. euro rocznie w budżecie na lata 2026 i 2027. Wielkość tych środków została określona na podstawie dotychczasowych doświadczeń z II i III naboru wniosków o przyznanie pomocy (w latach 2024 i 2025), z uwzględnieniem zapotrzebowania zgłaszanego przez pszczelarzy w ramach poszczególnych rodzajów interwencji. Proponowane zmiany uwzględniają również wzrost kosztów administracyjnych związanych z realizacją interwencji przez organizacje pszczelarskie;

3) interwencji I.10.6.1. Rozwój współpracy w ramach łańcucha wartości (dotacja) w gospodarstwie – w zakresie wsparcia w formie dotacji dla rolników posiadających gospodarstwa o wielkości ekonomicznej poniżej 25 tys. euro, którzy chcą rozwijać działalność w ramach rolniczego handlu detalicznego. Dzięki tej zmianie zostanie zlikwidowana luka inwestycyjna, co przyczyni się do realizacji operacji przez większą liczbę gospodarstw rolnych, w szczególności tych o mniejszej skali;

4) interwencji I.10.7.1. Rozwój współpracy w ramach łańcucha wartości (dotacja) poza gospodarstwem – w zakresie określenia kwalifikujących się beneficjentów oraz szczególnych kryteriów kwalifikowalności do uzyskania wsparcia, w przypadkach uzasadnionych specyfiką beneficjenta lub obszaru;

5) interwencji I.13.4. Rozwój współpracy producentów w ramach systemów jakości żywności – w zakresie lepszego funkcjonowania mechanizmu tej interwencji poprzez wyeliminowanie zbędnych warunków, które w znacznym stopniu ograniczają dostęp potencjalnych wnioskodawców do wsparcia;

6) w rozdziale 5.1. Interwencje w formie płatności bezpośrednich w części dotyczącej interwencji I.1. Podstawowe wsparcie dochodów – w zakresie wprowadzenia minimalnej stawki Podstawowego wsparcia dochodów, obowiązującej w kampaniach 2025–2027;

7) interwencji I.8.11. Rolnictwo ekologiczne – w zakresie rezygnacji z wymagania dotyczącego posiadania planu działalności ekologicznej. Zmiana ma na celu uproszczenie procedur administracyjnych dla rolników podejmujących zobowiązania ekologiczne oraz zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla tych, którzy już realizują takie zobowiązania. Proponowane rozwiązania pozwolą również ograniczyć koszty ponoszone przez rolników;

8) w rozdziale 5.1. Interwencje w formie płatności bezpośrednich w części dotyczącej interwencji I.4.6. Ekoschemat Dobrostan zwierząt - zmiany polegają na objęciu mechanizmem degresywności także praktyk związanych z:

projekt ustawy, środki ochrony roślin, ewidencja zabiegów ochrony roślin, ewidencja śor

Elektroniczna ewidencja zabiegów środkami ochrony roślin – rząd zatwierdził zmianę

Wraz z początkiem przyszłego roku mają wejść w życie przepisy znowelizowanej Ustawy o środkach ochrony roślin. Dotyczą elektronicznej ewidencji oprysków w specjalnym systemie teleinformatycznym. Rada Ministrów przyjęła projekt Ustawy...

- rozszerzeniem praktyk dotyczących utrzymywania zwierząt (bydła, świń i drobiu rzeźnego) zgodnie z wymogami systemu QAFP/QMP o inne systemy jakości (w tym system rolnictwa ekologicznego), obejmujące element ograniczenia stosowania antybiotyków;

- utrzymywaniem zwierząt zgodnie z wymogami systemu jakości QAFP/QMP, a w przypadku loch i tuczników utrzymywanych w systemie jakości QAFP – także za realizację praktyki polegającej na zwiększeniu co najmniej o 20 proc. powierzchni bytowej w pomieszczeniach/budynkach;

- aktualizacji maksymalnych planowanych kwot jednostkowych płatności w ramach interwencji;

9) w rozdziale 6. Plan finansowy oraz rozdziale 2.3. Plan celów końcowych - zmiana finansowa PS WPR 2023–2027 polegająca na dokonaniu przesunięć budżetów dla wybranych interwencji w ramach II filaru Wspólnej Polityki Rolnej.

Poleć
Udostępnij
Advertisement