Podczas pandemii w Unii wzrósł popyt na polskie owoce

Poleć
Udostępnij
Skomentuj
Autor tekstu: Ewa Wesołowska PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
26-01-2021,12:50 Aktualizacja: 26-01-2021,12:55
A A A

Jednym z efektów pandemii koronawirusa w 2020 roku był wzrost popytu na polskie owoce w UE - poinformowało Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw Unia Owocowa. Największym wyzwaniem dla sadowników w tym roku jest m.in. brexit.

Jak wskazuje w swojej analizie stowarzyszenie, największym problemem producentów owoców i warzyw w czasie pandemii jest m.in. niedobór rąk do pracy.

eksport żywności, produkty rolno-spożywcze, kowr, mięso i przetwory, ziarno zbóż

Eksport żywności ciągle idzie w górę

Od stycznia do października 2020 r. odnotowano wzrost wartości eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski. Wywóz poszedł w górę o 7 proc. rok do roku i osiągnął wartość 28,3 mld euro. Na wzrost sprzedaży miały wpływ przede...

Środki dystansowania stosowane w sadach, pakowniach i zakładach produkcyjnych narzucały limit 50 proc. mniej pracowników do obsługi maszyn.

Jednocześnie autorzy analizy zauważyli, że w czasie pandemii konsumenci Unii Europejskiej wykazali bardzo silne zapotrzebowanie na świeże produkty m. in. z Polski, Grecji, Włoszech czy Francji.

Unia podkreśliła, że Polska pozostaje największym producentem jabłek w Europie. Łączna wartość zbiorów ma wynieść 3,5 mln ton. Eksport w sezonie 2019/20 wyniósł 665 tys. ton.

Głównymi rynkami zbytu były: Białoruś, gdzie wyeksportowano 149 tys. ton, Egipt - 83 tys. ton oraz Rumunia z wynikiem 67 tys. ton. Zaznaczono, że trwają negocjacje w kontekście otworzenia nowych rynków zbytu takich jak Meksyk, Filipiny, Chile, Brazylia i Indonezja.

Według Stowarzyszenia, zagrożeniem i wyzwaniem dla polskich jabłek i gruszek jest rosnąca konkurencja ze strony owoców jagodowych, egzotycznych i nowych gatunków.

kowr, marcin wroński, promocja żywności, pandemia koronawirusa

Polska smakuje. Żywność promowana za granicą mimo pandemii

Pomimo pandemii koronawirusa, KOWR promuje polską żywność na rynkach zagranicznych. Odbywa się to m.in. przez udział w wirtualnych targach, misjach handlowych i spotkaniach z zagranicznymi kontrahentami. - Jesteśmy główną instytucją...

Jednym z wyzwań, które czeka producentów owoców i warzyw w 2021 roku jest zmiana dotycząca wymiany handlowej pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią związana z brexitem.

Wynegocjowane warunki w zawartym porozumieniu między stronami pozwalają na zniesienie obowiązywania ceł i ograniczeń ilościowych w obrocie gospodarczym dla towarów, które są zgodne z odpowiednimi regułami pochodzenia, jednak powróciły kontrole graniczne.

Dodatkowym wyzwaniem - jak wskazano - będzie także sprostanie celom dotyczącym strategii Green Deal uwzględniającej zmniejszanie zależności od wszelkiego rodzaju chemicznych oprysków, a także przeciwdziałanie nadmiernemu pakowaniu i wytwarzaniu odpadów poprzez zwiększenie możliwości ponownego użycia i recyklingu opakowań.

Zaznaczono, że niewiadomą dla wszystkich branż, w tym sadowniczej, pozostaje kwestia ewentualnych kolejnych fali pandemii, które mogą zaburzyć działania producentów owoców i warzyw. Dodano, że wyzwaniem pozostają także prognozy dotyczące nowych oczekiwań ze strony rynku oraz nowe podatki.

Zaznaczono, że prognozowane trendy na rok 2021 uwzględniają coraz większą dbałość o bezpieczeństwo produktu na każdym etapie wytwarzania i wprowadzania do obiegu, zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii przy procesie produkcyjnym oraz ochrona gleby i wody poprzez ograniczenie chemizacji.
 

Poleć
Udostępnij
Skomentuj
Advertisement
Advertisement
Advertisement