Na krajowym rynku drobiu utrzymuje się stabilizacja cen żywca, mimo niewielkich wahań notowanych w ostatnich tygodniach. W dniach 20–26 października za kurczęta brojlery płacono średnio 5,96 zł za kg, a indyki kosztowały 9,73 zł za kg.
Ceny żywca drobiowego w Polsce w czwartym tygodniu października w większości monitorowanych gatunków odnotowały wzrost. Wyjątek stanowiły kurczęta brojlery.
Notowania kurcząt brojlerów w dniach 20-26 października spadły o 1% do wartości 5,96 zł za kg, Cena ta była o 1% niższa niż miesiąc wcześniej.
Cena indyków w skupie ukształtowała się na poziomie 9,73 zł za kg, co oznacza wzrost o 2-3 grosze w porównaniu z poprzednim tygodniem i miesiącem.
Kaczki brojlery podrożały w tym czasie o 1%, osiągając poziom 6,52 zł za kg, a ich cena była o 2% wyższa niż przed miesiącem.
Główny lekarz weterynarii poinformował o stwierdzeniu ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) u drobiu nr 98, 99 i 100 w Polsce. Ognisko HPAI nr 98 zostało stwierdzone w gospodarstwie komercyjnym utrzymującym 72 000 kur rzeźnych...
W relacji rocznej wzrosty cen są stosunkowo wysokie. Indyki podrożały o 39%, kaczki brojlery o 15%, a kurczęta brojlery o 14%.
Ceny zbytu mięsa drobiowego spadły
Nieco inaczej kształtują się ceny zbytu mięsa drobiowego. Zakłady drobiarskie sprzedawały tuszki kurcząt patroszonych przeciętnie po 9,01 zł za kg, co oznacza spadek o 3% w porównaniu z poprzednim tygodniem i o 2% względem miesiąca wcześniej.
Z kolei tuszki indyków potaniały o 2%, do wartości 17,65 zł za kg, choć nadal były o 4% droższe niż miesiąc wcześniej. W porównaniu z rokiem ubiegłym tuszki kurcząt były droższe o 6%, a tuszki indyków aż o 31%.
Spożycie mięsa drobiowego nieznacznie spadło
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), w 2024 r. bilansowe spożycie mięsa w Polsce wyniosło 76,3 kg na mieszkańca, czyli o 3,2 kg więcej niż rok wcześniej.
Spadek odnotowano jednak w przypadku drobiu, którego spożycie zmniejszyło się z 31,5 kg do 30 kg na osobę, co może wynikać z rosnącej popularności innych gatunków mięsa oraz zmian preferencji konsumenckich.