ASF zablokował Japonię, teraz walczymy o odzyskanie ważnego rynku

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (zac) | redakcja@agropolska.pl
15-04-2016,17:55 Aktualizacja: 15-04-2016,22:58
A A A

Związek Polskie Mięso bierze udział w odbywających się właśnie w Tokio targach Japan Meat Industry Fair w ramach kampanii "Rozsmakuj się w Europie".

Celem działań realizowanych w ramach projektu jest przekonanie japońskich dystrybutorów, importerów, przedstawicieli sieci handlowych oraz hurtowników i detalistów o wysokiej jakości naszego mięsa, gwarantowanej między innymi przestrzeganiem wyśrubowanych norm i standardów produkcji.

wieprzowina, mięso, żywność, eksport, Japonia, Kanada, kuchnia, promocja

Polska wieprzowina ma szansę podbić Japonię i Kanadę

Od początku roku nastąpiła intensyfikacja działań związanych z rozpoczęciem kampanii promocyjno-informacyjnej pt. "Rozsmakuj się w Europie - LET’S MEAT!" – skierowanej na rynek Japonii i Kanady, koordynowanej przez Związek...
Japonia jest trzecim największym producentem wieprzowiny w regionie Azji i Pacyfiku, który odpowiada za 58 proc. światowej produkcji (dane za rok 2012).  Jednak aż połowa spożywanego w Japonii mięsa pochodzi z importu.

Duże zapotrzebowanie na zagraniczne mięso wynika z problemów środowiskowych, ograniczonej przestrzeni pod hodowlę i katastrof naturalnych. Ten region został silnie dotknięty przez epidemię świńskiej grypy, co zaburzyło relacje popytu i podaży.

Największymi dostawcami mięsa do Japonii są kraje Ameryki Północnej - USA i Kanada, z których pochodzi ok. 65 proc. importu wieprzowiny. Jednakże polscy producenci również skorzystali z japońskiego apetytu na wieprzowinę.

Japonia była trzecim krajem pod względem wartości, do którego eksportowano polską wieprzowinę - eksport w 2011 roku był wart ponad 200 mln zł. Do momentu wykrycia w Polsce pierwszych przypadków ASF, naszym hitem eksportowym do Japonii było mięso wieprzowe mrożone i wędliny.

eksport koniny do Japonii, mięso końskie

Nowe warunki eksportu koniny do Japonii

Władze japońskie 14 stycznia poinformowały o ostatecznej akceptacji nowych warunków eksportu koniny z Polski. Nowe wymagania zostały określone w świadectwie zdrowia dla mięsa końskiego i produktów powstałych z niego oraz wymogach w...
- Japonia to kierunek, o który opłaca się walczyć, to rynek o który warto powrócić, dlatego Japończykom nie dajemy o sobie zapomnieć - przekonuje Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso

Z ostatnich informacji przekazywanych przez Komisję Europejską wynika, że japoński rynek zostanie prawdopodobnie ponownie otwarty jeszcze przed wakacjami. Aktualnie japońska strona prowadzi ocenę sytuacji zdrowotnej zwierząt w Polsce w celu uznania regionalizacji UE oraz, w konsekwencji, wznowienia importu mięsa wieprzowego pochodzącego z polskich regionów wolnych od ASF.

W marcu 2016 r., japoński Komitet Naukowy wydał pozytywną opinię w sprawie uznawania regionalizacji UE dla ASF. Dzięki tej decyzji, japońska administracja przygotowuje obecnie projekt mający na celu sfinalizowania procedury, która uzna europejskie zasady regionalizacji dla ASF, co będzie jednoznaczne z wznowieniem eksportu polskiego mięsa wieprzowego do Japonii.

Ekologiczna żywność z Polski trafi do Japonii, Singapuru i USA

Mieszkańcy tych krajów coraz częściej zwracają uwagę, jaka żywność trafia na ich stoły. Japoński rynek już podbija nasz sok z aronii. Dużym zainteresowaniem cieszą się też warzywa z naturalnych upraw.   - Produkcja ekologiczna z roku na...
Zniesienie japońskich barier dla polskiej wieprzowiny w kontekście sytuacji wywołanej ASF będzie miało pozytywny wydźwięk dla innych azjatyckich krajów, dzięki czemu kolejne z nich mogą stać się ponownie otwarte dla polskiego mięsa.

Podczas targów Japan Meat Industry Fair w Tokio na stoisku Związku Polskie Mięso, realizowanym w ramach kampanii "Let’s meat", będą prowadzone działania informacyjno-promocyjne oraz liczne pokazy kulinarne i degustacje.

Celem pokazów i degustacji jest przedstawienie potencjalnym konsumentom, że europejska wieprzowina może mieć nowe i niekonwencjonalne zastosowanie w daniach znanych Japończykom, które skutkować mają zaskakującymi doznaniami smakowymi.

Pokaz będzie swoistą inspiracją do nowych kulinarnych spotkań oraz eksperymentów. Zachęci też do zakupu europejskiej wieprzowiny.

Mięso wieprzowe jest bardzo cenione przez Japończyków. Wieprzowina z Danii ma 30-proc. udział w japońskim rynku wieprzowiny, a ponad 50 proc. Japończyków jest świadomych jej wysokiej jakości i walorów smakowych. W europejskiej wieprzowinie Japończycy cenią delikatność oraz posmak tłuszczu.

konie, Japonia, rzeźnia, transport, ministerstwo rolnictwa, MRiRW

Protestują przeciwko wysyłaniu koni z Polski do japońskich rzeźni

Polska zamierza wysyłać żywe polskie konie do japońskich rzeźni, takie transporty narażą zwierzęta na ogromne cierpienie, a także na urazy i śmierć w męczarniach - alarmuje Fundacja Viva!, która zbiera podpisy pod petycją wyrażającą sprzeciw...
Propozycje dań w menu na pokaz zostały przygotowane w taki sposób, aby podkreślić te właśnie atrakcyjne dla Japończyków cechy wieprzowiny. Motyw spotkania kuchni japońskiej z kuchnią europejską - zgodnie z hasłem kampanii "Let’s meat!" - jest podstawowym założeniem koncepcji pokazów oraz menu, przygotowanego na jego potrzeby.

W menu wykorzystane zostaną tradycyjne elementy kuchni japońskiej, połączone z nowymi trendami z Europy. Głównym składnikiem dań będzie oczywiście wieprzowina, jednak istotna rolę dla wdrożenia idei kulinarnego spotkania spełniać będą także różnego rodzaju dodatki. 

Nie zabraknie charakterystycznych dla japońskiej kuchni: wasabi, sosu Kanzuri, czy sosu miso. Z europejskiej wieprzowiny przygotowane zostaną także typowo japońskie dania, jak np. shabu-shabu.

W menu znajdzie się więc m.in. typowe japońskie danie - wieprzowina z imbirem, lecz z dodatkiem polskiego chrzanu czy kakuni (boczek) przyrządzony w polskiej wódce, a także tradycyjny bigos.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu