Polski rolnik to... nowoczesny tradycjonalista

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (em) | redakcja@agropolska.pl
13-02-2015,12:15 Aktualizacja: 13-02-2015,13:00
A A A
Współczesny gospodarz ceni stabilizację i bezpieczeństwo, jest wierny tradycyjnym wartościom, ale z drugiej strony coraz chętniej korzysta z internetu i urządzeń mobilnych.
 
Tak wynika z badania Agribus, przeprowadzonego na zlecenie Banku BGŻ, przez firmę Martin&Jacob. 
 
- Już od 7 lat wspólnie analizujemy zmiany zachodzące wśród polskich farmerów. Przy każdej kolejnej edycji badania, okazuje się, że ta grupa coraz bardziej intryguje tempem zmian i dostosowaniem do nowoczesnego świata - powiedział Bartosz Urbaniak, dyrektor zarządzający ds. agrobiznesu i małych oraz średnich przedsiębiorstw w BGŻ.  
 
Badanie pokazuje, jak przez kilka ostatnich lat zmienił się profil polskiego rolnika. Niezwykle ważną rolę odgrywa w tym internet. Ponad 70 proc. ankietowanych korzysta już bowiem z internetowych serwisów branżowych. 
 
Co czwarty rolnik właśnie w sieci poszukuje informacji potrzebnych do prowadzenia gospodarstwa i traktuje je, jako wiarygodne źródło informacji. Ponad 60 proc. farmerów posiada wykształcenie rolnicze, z czego większość ma minimum średnie. To właśnie sprawia, że są otwarci na używanie urządzeń mobilnych. 
 
Ponad połowa gospodarzy korzysta z internetu przy pomocy laptopa, a co trzeci posługuje się smartfonem. Połowa zapytanych śledzi ceny płodów rolnych i środków produkcji. Ok. 40 proc. ankietowanych przegląda w sieci oferty producentów maszyn, pasz czy środków ochrony roślin. 
 
Więcej niż połowa rolników ocenia swoją sytuację finansową, jako dobrą lub bardzo dobrą. Co czwarty posiada nadwyżki finansowe, ale 90 proc. ma obawy związane z wprowadzonym embargiem. Ponad 80 proc. gospodarzy uważa, że wpływa to na podejmowane decyzje finansowe i sytuację gospodarstwa oraz polskie rolnictwo.
 
- Rolnicy niezmiennie hołdują tradycyjnym wartościom. Jako podstawę udanego życia wskazują zdrowie, udane małżeństwo i dzieci. Warto jednak zauważyć, że mimo swojej tradycyjności, gospodarze coraz chętniej otwierają się ku nowoczesnym rozwiązaniom i korzystają z innowacyjnych technologii - powiedziała dr Aneta Uss-Lik z Martin&Jacob.
 
Decyzje dotyczące gospodarstwa podejmowane są w gronie rodziny. Ponad połowa rolników po przejściu na emeryturę swój majątek planuje przekazać dzieciom. Mimo, że stale przybywa rolników "w sieci", to nadal wielu z nich korzysta z tradycyjnych mediów: telewizja (96 proc.), radio (68 proc.) i prasa branżowa (62 proc.).
 
Gospodarze bardzo świadomie korzystają też z oferty banków. Aż 46 proc. płaci rachunki i dokonuje przelewów przez internet, 46 proc. sprawdza na komputerze historię transakcji, aż 20 proc. ubiegało się przez internet o kredyt, a 47 proc. kontroluje elektronicznie saldo. 
 
***
Badanie przeprowadzono w dniach 24 października-24 listopada 2014 na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie. Wzięło w nim udział 1005 gospodarstw rolnych o areale powyżej 15 hektarów.
Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu