Kanał przez Mierzeję Wiślaną może być gotowy za 5-6 lat

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
23-02-2016,10:05 Aktualizacja: 23-02-2016,10:42
A A A

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną może być oddany do eksploatacji w latach 2021-2022 - podano w Gdyni po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Koszt realizacji inwestycji szacowany jest na ok. 656 mln zł.

- 2021-2022 tak to jest ujęte ale to wszystko jest zdeterminowane tym pierwszym etapem przygotowania projektu, czyli przygotowaniem raportu oddziaływania na środowisko, projektu i studium wykonalności co jest nieodzowne do uzyskania pozwolenia na budowę - tłumaczył Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Szef resortu ocenił, że "samo wykonanie nie będzie nastręczało aż tak dużo problemów dlatego cały proces jest uzależniony od pierwszej części projektowej i dokumentacyjnej".

Mierzeja Wiślana, Rosja, UE, rybołówstwo, port, Zatoka Gdańska, inwestycje, rząd, PiS

Komisarz UE: powstanie zespół ds. kanału przez Mierzeję Wiślaną

Komisarz UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Karmenu Vella zapowiedział powołania specjalnego zespołu ws. projektu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślana – poinformował w sobotę w komunikacie resort...

- Zakładamy, że ten pierwszy okres realizacji projektu potrwa dwa lata, ale jesteśmy w stanie realnie skrócić go do roku, przy czym ostateczne decyzje zostaną podjęte po przyjęciu raportu oddziaływania na środowisko - tłumaczył.

Poinformował, że obecnie prowadzone są szczegółowe uzgodnienia z Komisją Europejską w tej sprawie. - Podczas wizyty Komisarza UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Karmenu Vella w styczniu w Polsce ustaliliśmy, że stworzymy zespół bilateralny do rozwiązywania wszelkich nieścisłości zw. z realizacją przedsięwzięcia - podał.  

Mówiąc o korzyściach dla Polski wynikających z budowy kanału Gróbarczyk przyznał, że "projekt zakłada, że cała Polska wschodnia i środkowa będzie korzystała z portu w Elblągu, jak również cały obszar związany z nowo projektowanym korytarzem Via Carpatia (droga ekspresowa - PAP)".

Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, dodała, że "tutaj wchodzą w grę też względy bezpieczeństwa, to co się działo w Rosji, to co się dzieje w Kaliningradzie więc dla nas to jest priorytet".

Oceniła, że korzyści z użytkowania kanału zrekompensują koszty jego budowy i utrzymania. Prognozuje się, że zwrot kosztów budowy może nastąpić w 2045 roku.  

Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni podczas posiedzenia komisji podała, że planowane jest rozpoczęcie budowy w 2018 roku.
Poinformowała, że w ramach inwestycji zbudowane mają być dwa mosty zwodzone, które mają zapewnić stały ruch pojazdów.

Poinformowała, że dzięki przekopowi droga morska relacji Elbląg-Trójmiasto skróci się o 52 mile morskie, a koszt budowy kanału wyniesie ok. 656 mln zł.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu