Ceny w listopadzie poszły w górę

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
12-12-2016,15:15 Aktualizacja: 12-12-2016,15:22
A A A

W listopadzie ceny wzrosły o 0,1 proc. w stosunku do października, w ujęciu rocznym nie zmieniły się - podał w poniedziałek Główny Urząd Statystyczny. To dane zgodne z poprzednimi podanymi w tzw. szybkim szacunku.

"Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie w stosunku do poprzedniego miesiąca, wzrosły o 0,1 proc. (w tym towarów - o 0,1 proc., przy utrzymujących się na poziomie obserwowanym w październiku cenach usług). W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny żywności (o 0,5 proc. oraz w zakresie rekreacji i kultury (o 0,3 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,11 p. proc. i 0,02 p. proc." - napisano w komunikacie.

produkty rolno-spożywcze, promocja produktów rolno-spożywczych, senat, żywność

Promocja polskiej żywności będzie jeszcze skuteczniejsza

Fundusze promocji mają skuteczniej wspierać marketing rolny i promować polską żywność- zakłada znowelizowana ustawa o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, którą w czwartek poparł Senat. Senatorowie wnieśli do dokumentu...

"Niższe ceny w zakresie transportu (o 0,4 proc.) oraz odzieży i obuwia (o 0,3 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,03 p. proc. i 0,02 p. proc." - dodał GUS.

Natomiast największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie, licząc wobec listopada ubiegłego roku, miały wyższe ceny żywności (o 1,3 proc.), które podniosły wskaźnik o 0,28 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 4,7 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,26 p. proc.

Zgodnie z danymi GUS ceny żywności w listopadzie w porównaniu z poprzednim miesiącem, podobnie jak w październiku wzrosły o 0,5 proc.. Najbardziej podrożały tłuszcze zwierzęce (o 3,6 proc.), głównie w wyniku wzrostu cen masła (o 3,8 proc.). Więcej niż w poprzednim miesiącu konsumenci płacili za warzywa (o 2,8 proc.), ryż (o 1 proc.) oraz artykuły w grupie „mleko, sery, jaja” (przeciętnie o 0,8 proc.)

Ceny cukru pozostały na poziomie notowanym w październiku br. Mniej niż przed miesiącem płacono natomiast za owoce (o 1,2 proc.), dżemy, marmolady i miód (o 0,9 proc.) oraz mąkę (o 0,5 proc.). Ceny napojów bezalkoholowych w porównaniu z poprzednim miesiącem spadły o 0,2 proc.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu