Brak kar za jazdę z hederem? Jasne stanowisko ministerstwa

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
13-09-2022,12:30 Aktualizacja: 13-09-2022,12:40
A A A

Wracamy do tematu przemieszczania się kombajnami z szerokimi hederami po drogach publicznych. Resort infrastruktury odpowiedział bowiem na wniosek samorządu rolniczego w tej sprawie.

W wystąpieniu, o którym pisaliśmy zwracano uwagę na drastyczne wzrosty kar za m.in. wykroczenie związane z przemieszczaniem się kombajnem z zespołem żniwnym.

mandat za jazdę kombajnem z hederem, KRIR, prace polowe, Jarosław Szymczyk

Drakońskie mandaty za jazdę kombajnem z hederem. Rolnicy chcą zmiany prawa

Samorząd rolniczy domaga się zmiany przepisów dotyczących przemieszczania się po drogach publicznych kombajnami zbożowymi z tzw. hederami. Wystąpił też do policjantów o stosowanie jedynie pouczeń dla operatorów maszyn. Dyskusja...

W piśmie padł wniosek o zmianę przepisów rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia tak, aby maszyny, w których odłączenie i przyłączenie zespołu żniwnego na polu jest niemożliwe, mogły przejechać przez drogę publiczną podczas żniw.

Rafał Weber, wiceminister infrastruktury podkreśla w odpowiedzi, że temat był często przedmiotem konsultacji i analiz z podmiotami działającymi w obszarze dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego, które negatywnie odnosiły się do wprowadzenia przepisów umożliwiających poruszanie się kombajnów zbożowych z zamontowanym zespołem tnącym (hederem).

Wskazywano, że skutki zdarzeń drogowych z udziałem takich pojazdów mogą być bardzo poważne, chociażby ze względu na wystające ostre elementy zespołu tnącego, mogące stanowić bardzo duże zagrożenie dla użytkowników drogi, zwłaszcza pieszych i rowerzystów.

"Ruch pojazdów rolniczych, w tym również kombajnów, odbywa się w większości po drogach zlokalizowanych na terenach wiejskich. Najczęściej są to drogi powiatowe i gminne o szerokości pasa ruchu od 2,25 m do 3,5 m. W związku z tym propozycja zniesienia ograniczenia, o którym mowa w przepisie par. 45 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, na drogach gminnych i powiatowych może przyczynić się do znacznego pogorszenia bezpieczeństwa oraz utrudniać lub wręcz uniemożliwiać korzystanie z pasa ruchu przez pojazdy poruszające się w kierunku przeciwnym do pojazdu wolnobieżnego, zmuszając kierowców do zjeżdżania na pobocze, hamowania lub całkowitego zatrzymania pojazdu" - argumentuje Weber.

mandat za jazdę kombajnem z hederem, prace polowe, Robert Opas, lodeks wykroczeń

Jak to jest z karami za jazdę z hederem? Mamy wyjaśnienia policji

W 2021 roku odnotowaliśmy 109 wypadków z udziałem maszyn rolniczych, w których zginęło 15 osób - informuje policja. A jakie kary wymierza teraz za jazdę po drodze publicznej kombajnem z szerokim hederem? Ta ostatnia kwestia...

Według polityka problem dotyczy w szczególności dróg klasy D i L, na których normatywna szerokość pasów ruchu wynosi odpowiednio 2,5 m i 2,75 m, co już przy obecnych przepisach wymusza na kierujących pojazdami, o szerokości całkowitej wynoszącej 3 m, częściowe zajęcie sąsiedniego pasa ruchu, utrudniając tym samym swobodny ruch pojazdów jadących w przeciwnym kierunku.

W przypadku, gdy po drodze poruszałby się kombajn zbożowy z hederem o szerokości np. 4,5 m, wykonanie manewru wymijania i wyprzedzania przez inny pojazd byłoby niemożliwe. Dotyczy to nie tylko samochodów ciężarowych i osobowych, ale także czterokołowców i jednośladów.

"Istotnym argumentem przeciwko dopuszczeniu do ruchu takich pojazdów jest również fakt, że kombajny często przemieszczają się po drogach pomiędzy poszczególnymi miejscami pracy (polami) również po zmierzchu, co może mieć dodatkowy negatywny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg, gdyż rozpoznanie przez kierującego innym pojazdem sylwetki pojazdu wolnobieżnego jest znacznie ograniczone, a właściwa ocena szerokości tego pojazdu utrudniona" - wskazuje wiceszef resortu infrastruktury.

Nie ukrywa, że choć dostrzega dotykające rolników uciążliwości związane z użytkowaniem kombajnów, to postulowanych zmian w prawie nie będzie.

"Mając na względzie negatywne stanowiska uzyskane w toku przeprowadzonych konsultacji i analiz, w ocenie resortu infrastruktury wprowadzenie do obecnie obowiązujących przepisów rozwiązań umożliwiających rolnikom przemieszczanie się kombajnami zbożowymi z zamontowanym hederem w sposób istotny wpłynie na pogorszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym bezpieczeństwa innych użytkowników dróg publicznych" - zaznacza Rafał Weber.

Odnosząc się do kwestii wystąpienia do komendanta głównego policji w zakresie propozycji odstąpienia od nakładania na rolników mandatów karnych, wiceminister zaznacza, że pozostaje to we właściwości resortów spraw wewnętrznych i administracji oraz sprawiedliwości.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu