Wódki mają zbyt podobne nazwy. I jest duży problem

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Jowita Kiwnik Pargana PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
20-01-2017,9:00 Aktualizacja: 20-01-2017,10:28
A A A

Sąd UE uznał, że polska nazwa alkoholi, w tym wódki "Lubelska", jest zbyt podobna w wymowie do niemieckiej marki "Lubeca", co może być mylące dla klientów. Sędziowie odrzucili wniosek o jej rejestrację w charakterze unijnego znaku towarowego.

W 2013 r. przedsiębiorstwo Stock Polska, producent m.in. wódki "Lubelska", a także alkoholi smakowych pod tą samą nazwą, wniosło do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) o rejestrację graficznego znaku "Lubelska" jako unijnego znaku towarowego dla swoich napojów alkoholowych. Znak składa się z czarnych liter pisanych po łuku, a nad literami "e" i "l" umieszczona jest złota korona.

Rekordowy spadek produkcji wódki. Samogon górą

Produkcja wódek spadła w ub.r. w Rosji aż o 22,3 proc. - poinformowała w sobotę gazeta "Kommiersant", powołując się na urząd statystyczny. Jedną z przyczyn tego rekordowego spadku jest to, że legalną wódkę, obłożoną wysoką...

Sprzeciw wobec rejestracji tego znaku zgłosiło jednak niemieckie przedsiębiorstwo Lass & Steffen GmbH Wein-und Spirtuosen-Import, tłumacząc, że już w 1985 r. zarejestrowało słowny znak towarowy "Lubeca" także dla alkoholi. W następstwie zgłoszonego sprzeciwu EUIPO oddalił wniosek Polaków, argumentując, że podobieństwo fonetyczne obu nazw może być mylące dla klientów, tym bardziej że chodzi o tę samą grupę produktów, czyli alkohole.

Spółka Stock bezskutecznie odwoływała się od tej decyzji, podkreślając, że urząd skupił się jedynie na brzmieniu nazwy, a nie na znaku jako całości. Argumentowano, że pod względem graficznym polskie logo jest zupełnie inne od niemieckiego, a korona i łukowaty zapis liter sprawiają, że znak jest "niestandardowy i niebanalny". Ponadto pisownia "Lubelska" i "Lubeca" jest różna, bo w polskim wyrazie występują litery "lsk" a w niemieckim "c". Nie przekonało to jednak urzędników.

Sprawa trafiła do Sądu UE. Ten w wydanym wyroku przychylił się do decyzji EUIPO. Unijny sąd uznał, że urząd miał rację twierdząc, że konsumenci w tym wypadku raczej nie będą zwracać uwagi na grafikę, ale na brzmienie nazwy produktu.

Żeby ograniczyć spożycie samogonu obniżono cenę wódki

W Rosji od 1 lutego br. po raz pierwszy od 2009 roku obniżona została minimalna cena wódki - poinformowały media rosyjskie. Minimalna cena za pół litra wódki w handlu detalicznym wynosi obecnie 185 rubli (ok. 9,7 zł), wcześniej...

Tym bardziej że zdaniem EUIPO znak nie jest wystarczająco charakterystyczny - wykorzystany graficzny zapis nazwy jest powszechnie stosowany na etykietach naklejanych na butelki, a korona stanowi jedynie dodatek dekoracyjny. Dlatego w tym wypadku należy skoncentrować się głównie na nazwie produktu, bo to na niej, a nie na logo skupiać się będą konsumenci zamawiający produkt.

Zdaniem sądu obie nazwy są do siebie zbyt podobne w brzmieniu, a biorąc pod uwagę, że artykuły obu marek, czyli alkohole, zamawiane są głównie werbalnie i w takich miejscach jak bary, restauracje czy kluby nocne, to fonetyczne podobieństwo obu wyrazów może prowadzić do pomyłek i powodować zamieszanie.

Dlatego też Sąd UE uznał, że EUIPO nie popełnił błędu, uznając oba znaki za zbyt podobne, i podtrzymał jego odmowę zarejestrowania "Lubelskiej" w charakterze unijnego znaku towarowego. Spółka Stock Polska została ponadto obarczona kosztami postępowania sądowego.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu