Chronione produkty są znacznie więcej warte od innych

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (zac) | redakcja@agropolska.pl
22-04-2020,10:20 Aktualizacja: 22-04-2020,10:49
A A A

Jak wynika z opublikowanego przez Komisję Europejską badania, wartość sprzedaży produktów rolno-spożywczych i napojów, których nazwy są chronione jako unijne oznaczenia geograficzne, wynosi 74,76 mld euro.

Ponad jedna piąta tej kwoty związana jest z wywozem towarów poza Unię Europejską.

W badaniu stwierdzono, że wartość sprzedaży produktu o chronionej nazwie jest średnio dwukrotnie wyższa niż w przypadku podobnych produktów bez certyfikatu. 

ser klinek, podlasie, Spółdzielnia Mleczarska w Łapach, lista produktów tradycyjnych

Ser klinek na liście produktów tradycyjnych

Ser biały klinek wytwarzany w spółdzielni mleczarskiej w Łapach (Podlaskie) został wpisany na Listę Produktów Tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Resort informuje, że wytwarzanie białych serów twarogowych z mleka...
- Europejskie oznaczenia geograficzne odzwierciedlają bogactwo i różnorodność produktów, jakie oferuje europejski sektor rolnictwa. Korzyści dla producentów są oczywiste - powiedział Janusz Wojciechowski, komisarz ds. rolnictwa.

Producenci mogą sprzedawać produkty o wyższej wartości konsumentom, którzy szukają autentycznych wyrobów regionalnych. Oznaczenia geograficzne są ważnym elementem umów handlowych.

- Chroniąc produkty na całym świecie, zapobiegamy nieuczciwemu stosowaniu ich nazw i podtrzymujemy renomę europejskich produktów rolno-spożywczych i napojów. Oznaczenia geograficzne chronią wartość lokalną w skali globalnej - zauważył Wojciechowski.

Europejska żywność słynie z bezpieczeństwa, bogactwa w wartości odżywcze i wysokiej jakości. Tradycyjne metody produkcji przyczyniają się do osiągnięcia celu UE, jakim jest również wyznaczenie światowego standardu dla zrównoważonego charakteru produkcji żywności.

lista produktów tradycyjnych, mąką żytnia z rynku

Mąka z Rynku na liście produktów tradycyjnych

Mąką żytnia z Rynku została wpisana na Listę Produktów Tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi - poinformował w poniedziałek Urząd Marszałkowski w Olsztynie. Figurują na niej już 44 regionalne przysmaki z woj....
Unijne systemy jakości mają na celu ochronę nazw konkretnych produktów i promowanie ich wyjątkowych właściwości związanych z pochodzeniem geograficznym oraz wiedzy fachowej, którą dysponuje dany region. Nazwy te stanowią część unijnego systemu praw własności intelektualnej chroniącego takie produkty przed próbami podrabiania lub niewłaściwego użycia ich nazw.

Produkty rolno-spożywcze i wina są chronione jako chronione nazwy pochodzenia (ChNP) lub chronione oznaczenia geograficzne (ChOG), a napoje spirytusowe - jako oznaczenia geograficzne.

Unia Europejska chroni także "gwarantowane tradycyjne specjalności" (GTS), które podkreślają tradycyjne cechy produktu bez wiązania go z określonym obszarem geograficznym. Wartość sprzedaży produktów rolnych i środków spożywczych oznaczonych jako GTS wynosi 2,3 mld euro.

Badanie obejmowało wszystkie 3207 chronionych nazw produktów w 28 państwach członkowskich UE pod koniec 2017 r. (pod koniec marca 2020 r. łączna liczba chronionych nazw wzrosła do 3322). W badaniu stwierdzono, że wartość sprzedaży produktu o chronionej nazwie jest średnio dwukrotnie wyższa niż w przypadku podobnych produktów bez certyfikatu. 

Mąka z Podlasia, Lista produktów tradycyjnych, Podlaskie Zakłady Zbożowe, Sylwia Majewicz, MRiRW

Mąka z Podlasia na liście produktów tradycyjnych

"Mąka z Podlasia" produkowana przez Podlaskie Zakłady Zbożowe (PZZ) została wpisana na Listę produktów tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. To kolejny produkt z woj. podlaskiego, który się na niej...

Z badania wynika też, że producenci odnoszą wyraźne korzyści w postaci lepszego marketingu i wyższej sprzedaży, co wynika z wysokiej jakości i renomy tych produktów oraz gotowości konsumentów do zapłacenia za autentyczny produkt.

Główne ustalenia wynikające z badania:

  • Wartość sprzedaży produktów posiadających oznaczenia geograficzne oraz produktów będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami oszacowano łącznie w 2017 r. na 77,15 mld euro, tj. 7 proc. całkowitej wartości sprzedaży europejskiego sektora żywności i napojów, szacowanego na 1101 mld euro w 2017 r. Wina stanowiły ponad połowę tej wartości (39,4 mld euro), produkty rolne i środki spożywcze - 35 proc. (27,34 mld euro), a napoje spirytusowe - 13 proc. (10,35 mld euro). Spośród 3207 produktów, których nazwy były zarejestrowane w 2017 r. (zarówno jako oznaczenia geograficzne, jak i jako GTS), 49 proc. stanowiły wina, 43 proc. - produkty rolno-spożywcze, a 8 proc. - napoje spirytusowe.
  • Wartość sprzedaży produktów objętych badaniem była średnio dwukrotnie wyższa niż wartość sprzedaży podobnych produktów bez oznaczenia. W przypadku win przebicie cenowe było 2,85-krotne, napojów spirytusowych 2,52-krotne, a produktów rolnych i środków spożywczych 1,5-krotne.
  • Każdy kraj UE wytwarza produkty, których nazwy są chronione na szczeblu UE i które są przykładem tradycyjnego dziedzictwa kulinarnego regionów i siłą napędową krajowego sektora rolno-spożywczego.
  • Produkty objęte oznaczeniami geograficznymi stanowią 15,5 proc. całkowitego unijnego wywozu produktów rolno-spożywczych. Wina pozostały najważniejszym produktem zarówno pod względem całkowitej wartości sprzedaży (51 proc.), jak i handlu zewnętrznego (50 proc.). Głównymi odbiorcami unijnych produktów z oznaczeniami geograficznymi są Stany Zjednoczone, Chiny i Singapur, do których trafia połowa wartości wywozu tych produktów.
Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu