Bruksela zwiększa środki na promocję produktów rolniczych

Poleć
Udostępnij
Skomentuj
Autor tekstu: Łukasz Osiński PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
13-01-2018,13:00 Aktualizacja: 13-01-2018,15:06
A A A

Komisja Europejska przeznaczy w 2018 roku 169 mln euro na finansowanie promocji produktów rolnych na świecie. To o 27 mln euro więcej, niż w 2017 r. Bruksela zaprasza instytucje sektora rolno-spożywczego do składania wniosków o finansowanie.

KE ogłosiła zaproszenia do składania wniosków dotyczących programów promowania europejskich produktów rolnych zarówno w UE i na świecie. Mogą to być kampanie na rzecz zdrowej żywności, ale też promocja konkretnych sektorów.

żywność,  eksport żywności, mięso i wędliny, produkty zbożowe, produkty mleczarskie, eurostat

Eksport polskiej żywności bije rekordy

Produkty spożywcze o wartości nawet 27,5 mld euro wysłaliśmy za granicę w 2017 r. To rekord, a zapowiada się kolejny. Na liście eksportowanych przebojów tradycyjnie króluje mięso, ale i... papierosy. Ze wstępnych danych Eurostatu...

- UE jest największym podmiotem na światowym rynku produktów rolno-spożywczych. Wiadomo też, że żywność wysokiej jakości najlepiej kupować właśnie tu. Podczas wielu zagranicznych wyjazdów służbowych miałem okazję przekonać się, jak duże jest zainteresowanie unijnymi produktami rolno-spożywczymi na całym świecie - powiedział Phil Hogan, unijny komisarz do spraw rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich.

Jak dodał, w ubiegłym roku łączna wartość zgłoszonych wniosków o finansowanie programów promocji produktów rolno-spożywczych prawie dziesięciokrotnie przekroczyła dostępny budżet.

- Kwalifikującym się organizacjom radzę więc nie zwlekać ze złożeniem wniosku - podkreślił.

Dwie trzecie dostępnych środków przeznaczono na promowanie unijnych produktów żywnościowych w państwach spoza UE, w szczególności tych, do których Unia mogłaby eksportować znacznie więcej artykułów rolno-spożywczych, jak Kanada, Japonia, Chiny, Meksyk i Kolumbia.

żywność,  eksport żywności, mięso i wędliny, produkty zbożowe, produkty cukiernicze, Zenon Daniłowski, makarony polskie

Polscy producenci żywności umacniają pozycję na rynkach

18 procent polskich firm z sektora spożywczego planuje w ciągu trzech najbliższych lat dokonać fuzji lub przejęcia w celu dalszej ekspansji eksportowej - wynika z raportu KPMG. Dla części z nich taki ruch to element strategii umacniania pozycji na...

W przypadku programów wewnątrz UE komisja szczególny nacisk chce położyć na informowanie konsumentów o różnych unijnych systemach i oznaczeniach jakości, takich jak geograficzne czy produkty ekologiczne. Finansowanie sektorowe będzie przeznaczone na programy promujące zrównoważoną hodowlę, m.in. owiec i kóz. Przewidziano również finansowanie kampanii promujących zdrowe żywienie oraz spożywanie owoców i warzyw.

Do składania wniosków o finansowanie w ramach ogłoszonego zaproszenia uprawnione są organizacje handlowe, organizacje producentów i instytucje sektora rolno-spożywczego odpowiedzialne za działania promocyjne.

Wniosek może złożyć jedna organizacja lub kilka z jednego państwa. Dopuszcza się również wnioski dotyczące programów z udziałem organizacji krajowych z kilku różnych państw członkowskich, bądź też jednej lub kilku organizacji europejskich. Kampanie przewidziane w programach trwają zazwyczaj trzy lata.

Wnioski można składać do 12 kwietnia za pomocą specjalnego portalu. Komisja oceni dokumenty, a jesienią ogłosi, które z nich otrzymają finansowanie.
 

Poleć
Udostępnij
Skomentuj