Sprzedaż nowych ciągników w 2015 roku wyraźnie spadła

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Tomasz Towpik | towpik@rpt.pl
20-01-2016,8:25 Aktualizacja: 20-01-2016,8:36
A A A

Drugi raz z rzędu na drugim miejscu plasuje się John Deere. W przypadku tej marki, której ciągniki są coraz popularniejsze, wzrost o 4% przełożył się na sprzedaż niecałych 1900 szt. Niewielki spadek, na poziomie 5%, pozwolił czeskiemu Zetorowi na zachowanie miana trzeciej najpopularniejszej marki ciągników w Polsce w 2015 r.

Tuż za podium znalazła się marka ciągników zachodnich, która odnotowała zaskakująco duży wzrost sprzedaży. To Deutz-Fahr, który sprzedał o 139 nowych ciągników więcej niż w 2014 r. Jest to wzrost o 14%. Może on z jednej strony świadczyć o dobrym odbiorze jasnozielonej marki ciągników z niemieckiego Lauingen i włoskiego Treviglio. Jednak kluczem do sukcesu było zapewne poszerzenie oferty ciągników serii 5 w zakresie od 75 do 115 KM. Przykład Deutz-Fahra pokazuje, jak marka wiodąca w koncernie potrafi się wybić. Marki Lamborghini i Same wciąż nie są w stanie dorównać popularnością zielonej marce koncernu SDF.

Przyczepa Pronar 10 ton

Sprzedaż przyczep rolniczych w 2015 roku

Zeszły rok okazał się rekordowy dla producentów przyczep rolniczych, bo sprzedali ich więcej o 6% niż w 2014 r. Wśród nich zdecydowanym liderem jest firma Pronar, której pojazdy były kupowane zdecydowanie najczęściej. Rynek...

Japońska Kubota, która miała wyraźnie ochotę być wśród trójki najlepiej sprzedających się ciągników rolniczych w Polsce, zanotowała wyraźny spadek – 11%. Przez to sprzedaż pomarańczowych ciągników zatrzymała się na poziomie 1095 szt. W przypadku Kuboty popularność ciągników sadowniczych nie przełożyła się na popularność ciągników polowych.

Blisko jednego tysiąca sprzedanych nowych ciągników była marka Case IH. Do przekroczenia tysiąca zabrakło 60 sztuk. Wydaje się, że bardzo mocna konkurencja wśród dużych ciągników oraz dopiero rozwijające się zaufanie do ciągników mniejszej mocy nie pozwoliły marce Case IH na to, aby większa liczba rolników wybrała jej traktory.

Ursus i Farmtrac

Cieszyć może zwiększenie o 40% sprzedaży ciągników Ursus. W roku 2015 396 rolników wyraziło zaufanie do ciągników polskiego producenta, kupując m.in. modele C-380 i C-360. Najchętniej kupowanym ciągnikiem, który powstaje w naszym kraju, był jednak bez dwóch zdań Farmtrac. Sprzedaż na poziomie 427 szt. nowych ciągników to pomimo 30% spadku sprzedaży wciąż wynik plasujący tą markę tuż za koalicją najlepiej sprzedających się marek zachodnich i Zetora. Na pewno cieszyć może obecność dwóch marek ciągników, które powstają w Polsce. Warto zauważyć, że Ursus i Farmtrac wyprzedziły w sprzedaży kilka znanych europejskich marek.

Używany zamiast nowego

Wspomniana sprzedaż nowych ciągników zmalała w 2015 r. o ponad 1900 sztuk w porównaniu do roku 2014. Natomiast sprzedaż ciągników używanych rok do roku wzrosła o 2100 sztuk! Czy można mówić o bezpośredniej zmianie decyzji rolników – rezygnacji z zakupu nowego, a nabyciu używanego? Trudno to ocenić.

Nie zmienia to faktu, że w 2015 r. rolnicy zarejestrowali 12 362 nowych ciągników i 16 700 używanych. Wszystko wskazuje na to, że dilerzy poszczególnych marek, a nawet przedstawicielstwa, muszą zauważyć ciągnikowy rynek wtórny. Mamy już pierwsze jaskółki tego trendu w postaci np. Centrum Maszyn Używanych firmy Claas.

Poleć
Udostępnij
Aktualne wydanie RPT
4/2024

Polska premiera siewnika Amazone Precea TCC 9000

Tendencje na światowym rynku techniki rolniczej

Jak powstał agregat do pasowej uprawy konopi?

John Deere współpracuje ze SpaceX

 PRENUMERATA (płatność elektroniczna) RPT

 

9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu