Tractor of the Year 2026 rozpoczęte
Wystartowała 28. edycja prestiżowego europejskiego konkursu na ciągnik roku. O tytuł w pięciu kategoriach powalczy 19 traktorów, zgłoszonych przez 15 producentów. Ponadto spośród czterech zgłoszonych pojazdów autonomicznych wyłonimy najlepszego w naszej ocenie robota.
Do rywalizacji stanęły marki: New Holland, Case IH, Claas, Fendt, Valtra, Landini, McCormick, JCB, Zetor, Kioti, Antonio Carraro, BCS, Goldoni, Solis i TAFE. Z czołowych graczy zabrakło zatem trzech firm: John Deere, Massey Ferguson i Deutz-Fahr. Na uwagę zasługuje Kioti, ponieważ to debiut nie tylko tej marki w konkursie Tractor of the Year, ale także jakiegokolwiek producenta z Korei Południowej. Wiele z firm to stali bywalcy, ale są też powroty po dłuższej nieobecności, jak choćby w przypadku Zetora.
Obecną edycję wyróżnia bardzo duża liczba embargo. Objęło ono aż dziewięć spośród 19 zaprezentowanych ciągników. Oznacza to, że w ramach umowy dżentelmeńskiej jesteśmy jako członkowie jury zobowiązani nie publikować ani w żaden inny sposób nie rozpowszechniać informacji o tych kandydatach do wygaśnięcia zakazu, w kilku przypadkach sięgającego dnia rozpoczęcia tegorocznych listopadowych targów Agritechnica. Embargo nowych projektów dotyczy marek: New Holland, Case IH, Claas, Valtra, Fendt, Landini i JCB.
Wydarzenie inauguracyjne pod znanym od lat hasłem „Let the challenge Begin” odbyło się po raz drugi w swojej historii w Rzymie. Wydarzenie zgromadziło około 80 osób. Poza członkami komisji konkursowej, reprezentowanej przez 26 wydawnictw z Europy, byli to przedstawiciele producentów ciągników. Pewnym zaskoczeniem była obecność jednego rolniczego influencera internetowego z Włoch. To symboliczny moment i sygnał także dla tej grupy osób, które będą stopniowo wdrażane w projekt Tractor of the Year. Początkowo pełnić będą oni rolę ambasadorów konkursu. A później? Zobaczymy. Decyzja nie zapadła. Mają być to starannie wybrani twórcy, którzy wyróżniają się swoją zdolnością do komunikowania treści technicznych i agronomicznych w angażujący oraz skuteczny sposób za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Wyłącznym sponsorem plebiscytu Tractor of the Year jest niezmiennie od pięciu lat firma BKT, czyli indyjski producent opon do zastosowań pozadrogowych.
- Artykuł ukazał się w wydaniu 07-08/2025 miesięcznika "Rolniczy Przegląd Techniczny". ZAPRENUMERUJ