Producenci jaj mniej zarabiają na eksporcie

Poleć
Udostępnij
Skomentuj
Autor tekstu: Ewa Wesołowska PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
30-03-2021,10:30 Aktualizacja: 30-03-2021,10:44
A A A

W 2020 r. przychody uzyskane przez krajowych przedsiębiorców z eksportu jaj wyniosły około 203 mln euro wobec 226 mln euro w roku 2019 r - poinformowało ministerstwo rolnictwa. Spadek to efekt pandemii koronowirusa.

Z najnowszych informacji resortu wynika, że Polska z produkcją ponad 10 mld jaj rocznie zajmuje wśród krajów unijnych 6 miejsce.

jaja klatkowe, Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz, Katarzyna Gawrońska

Koszty poprawy dobrostanu kur powinien ponosić także handel

Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz przekonuje, że koszty poprawy dobrostanu kur powinni także ponosić partnerzy handlowi. Rezygnacja z zakupu jaj klatkowych wymusza bowiem wzrost kosztów produkcji, a co za tym idzie cen. - Hodowcy...

"W ostatnich pięciu latach statystyczny Polak konsumował od 139 do 162 sztuk jaj kurzych rocznie, natomiast w 2019 r. spożycie na osobę wyniosło 156 sztuk. Poziom był jednak niższy niż przed dekadą, gdy konsumpcja przekraczała 200 sztuk rocznie" - czytamy.

Dużą część produkcji stanowi eksport, przy czym jest determinowany sytuacją podażowo-popytową na rynku unijnym, ponieważ to kraje Unii Europejskiej są naszym głównym partnerem handlowym.

W 2020 r. przychody uzyskane przez krajowych przedsiębiorców z wywozu jaj wyniosły około 203 mln euro wobec 226 mln euro rok wcześniej. Przy czym aż 188 mln euro wygenerowała sprzedaż na rynek unijny (93 proc. przychodów).

Mniejsze wpływy z wysyłek jaj w 2020 r. w porównaniu z rokiem 2019 były spowodowane pandemią koronawirusa, a ograniczenia w handlu międzynarodowym oraz w funkcjonowaniu firm sektora HoReCa miały największy wpływ na zmniejszenie przychodów producentów.

Największe wpływy krajowi przedsiębiorcy uzyskali ze sprzedaży jaj na rynek Holandii (54 mln euro), Niemiec (39 mln euro), Węgier (19 mln euro) i Włoch (15 mln euro).

Jak napisano w komunikacje, zainteresowanie konsumentów dietą zbilansowaną, opartą na wysokiej jakości produktach wraz z kampaniami informacyjnymi "Kupuj świadomie", "Solidarni z Rolnikami" i PRODUKT POLSKI, mogą przyczynić się do wzrostu spożycia, gdyż konsumpcja jaj wpisuje się doskonale w dobre nawyki żywieniowe.
 

Poleć
Udostępnij
Skomentuj
Advertisement
Advertisement
Aktualne wydanie
Hoduj z głową świnie 2/2021

Hoduj z głową świnie:

-Otwarcie kolejnej hodowli

-Nowości dla hodowców świń

-Gdy trzeba oszczędzać

-Jak nie cynk, to co?

PRENUMERATA


 

Aktualne wydanie
Hoduj z głową bydło 2/2021

Hoduj z głową bydło:

-Wołowina ma potencjał

-Użytki zielone po zimie

-Kiszone ziarno kukurydzy

-Białko białku nierówne

-Jaką prasę wybrać ?

PRENUMERATA