Małe przejazdy kolejowe będą znikać. Wszystkim brakuje pieniędzy

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
03-03-2017,11:30 Aktualizacja: 03-03-2017,11:55
A A A

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zapewnia, że likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych w ciągu dróg niepublicznych uzależniona jest od decyzji jednostek samorządu terytorialnego i potencjalnych użytkowników tych obiektów.

Temat likwidacji wspomnianych przepraw zlokalizowanych na drogach wewnętrznych poruszyła - po licznych skargach od rolników - w wystąpieniu do tego resortu Krajowa Rada Izb Rolniczych.

przejazd kolejowy, kolej, dojazd do pól, pola, krir, krajowa rada izb rolniczych

Jak zlikwidują przejazdy rolnicy nie dojadą na pole

Krajowa Rada Izb Rolniczych przekonuje, że likwidacja niektórych przejazdów kolejowych uderzy przede wszystkim w rolników. Przez te obiekty przebiegają często jedyne drogi dojazdowe na pola. Dopiero co pisaliśmy o...

W wielu przypadkach przez tory wiodą bowiem jedyne drogi dojazdowe na pola. Gdy zabraknie przejazdów, gospodarze będą zatem musieli nadkładać wiele kilometrów, by dojechać do celu. A ponadto poruszając się głównymi drogami będą utrudniać ruch innych pojazdów.

Samorząd rolniczy wytknął, że warunki utrzymania przejazdów stawiane przez PKP są zaporowe. Jeden z nich, przekształcenie przez gminę drogi wewnętrznej w drogę publiczną, wymaga czasu i jest bardzo kosztowny.

Podpisanie przez potencjalnego użytkownika (np. rolnika) z PKP umowy na utrzymanie przejazdu też jest nie do zaakceptowania, z uwagi na brak możliwości zapewnienia bezpieczeństwa innych osób i wzięcia odpowiedzialności za ewentualne tragiczne zdarzenia.

Departament Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju odpowiedział rolniczemu samorządowi, że zgodnie z rozporządzeniem z 20 października 2015 r. w sprawie warunków, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami, przejazdy kolejowo-drogowe w ciągu dróg wewnętrznych zalicza się do kategorii F.
przejazd kolejowy, wypadek, wielkopolska, zderzenie ciągnika z pociągiem, robczysko

Śmierć czeka na kolejowych przejazdach. Uważajcie!

Na terenach wiejskich wciąż jest wiele - w tym sporo niestrzeżonych - przejazdów kolejowych. Kontrolerzy NIK aż w 60 proc. takich obiektów stwierdzili usterki, a 70 proc. z nich było źle oznakowanych. Niestety, liczba tragedii na...

Trzeba je wyposażyć w rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników albo w półsamoczynne lub samoczynne systemy przejazdowe. Użytkowanie przejazdu kat. F następuje na podstawie umowy zawartej między jego użytkownikiem a zarządcą kolei.

Tam, gdzie droga została zaliczona do kategorii gminnych w drodze uchwały rady gminy, nie ma problemu. W przypadku braku stosownego dokumentu, zgodnie z przepisami droga jest już uznawana za wewnętrzną. Wówczas zlokalizowany w jej ciągu przejazd musi mieć kategorię F.

Resort poinformował, że PKP Polskie Linie Kolejowe SA przystąpiły do weryfikacji kategorii poszczególnych przejazdów. "Likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych w ciągu dróg niepublicznych uzależniona jest od decyzji jednostek samorządu terytorialnego, a także potencjalnych użytkowników tych przejazdów" - zaznaczyło ministerstwo.

Według resortu są trzy możliwe postępowania wobec małych przejazdów na drogach wewnętrznych: likwidacja, pozostawienie obiektu pod warunkiem przekształcenia przez samorząd statusu drogi na publiczną oraz pozostawienie przejazdu z kat. F, gdy dotychczasowi użytkownicy wyrażą zainteresowanie zawarciem umowy z PKP.

Porozumienie może dotyczyć więcej niż jednego użytkownika danego przejazdu, a dzięki temu opłaty rozkładałyby się pomiędzy wszystkich zainteresowanych. Trudno jednak spodziewać się, by użytkownicy przejazdów, jak np. rolnicy brali na siebie jakiekolwiek koszty związane z ich utrzymanie i odpowiedzialność za bezpieczeństwo na nich.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu