Koszty produkcji żywności idą w górę. Klienci odczuwają to przy kasach

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Longina Grzegórska-Szpyt PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
21-02-2022,12:30 Aktualizacja: 21-02-2022,12:34
A A A

Wzrost kosztów produkcji żywności przekłada się na dwucyfrowe podwyżki cen u producentów, co przy sklepowej kasie odczuwają klienci - zauważyła Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji.

POHiD szczegółowo przeanalizowała - w okresie od stycznia 2021 do stycznia 2022 roku - wzrosty hurtowych cen produktów spożywczych, czyli stawek, po których sieci handlowe zaopatrują się w towary u producentów.

eksport żywności, Henryk Kowalczyk, mięso i produkty mięsne, ziarno zbóż i przetwory

Polska ponownie zarobiła rekordowo dużo na eksporcie żywności

W 2021 r. padł kolejny rekord eksportu polskiej żywności. Jego wartość zwiększyła się w stosunku do 2020 r. o 9 proc. i osiągnęła nienotowany dotąd poziom 37,4 mld euro (170,8 mld zł) - poinformował Henryk Kowalczyk, minister rolnictwa. - Krajowi...

Biorąc pod uwagę najpopularniejsze produkty, najczęściej trafiające do koszyka Polaków, organizacja podała, że średnie ceny płatków owsianych wzrosły o 40 proc., oleju roślinnego o 60 proc., jaj o 30 proc., cukru o 25 proc., makaronów o 30 proc., mięsa wieprzowego o 20 proc., mleka o 12 proc., dżemów o 14 proc. Najbardziej w tym czasie zdrożało masło, bo aż o 71 proc.

Według ekspertów POHiD producenci żywności, dostarczający towary do sieci handlowych, argumentują, że za podwyżkami cen hurtowych stoją przede wszystkim rosnące koszty produkcji.

Jak powiedziała Renata Juszkiewicz, prezes Organizacji wzrosty cen, które odczuwają obecnie klienci sklepów są wynikiem presji cenowej z ostatnich kilku miesięcy.

- Od rolników i producentów żywności słyszymy natomiast zapowiedzi kolejnych podwyżek, spowodowanych przede wszystkim wzrostem stawek energii i paliw, jak również surowców, nawozów i środków ochrony roślin, pasz, opakowań, wynagrodzeń, oraz w niektórych przypadkach zaburzeniami globalnych łańcuchów dostaw - wskazała.

rynek żywności w Polsce, Ewa Pytkowska, Checkpoint, łańcuch dostaw żywności, pandemia koronawirusa

Rynek handlu żywnością w Polsce wkrótce może przebić kolejną barierę

Według analizy Research and Markets, najpóźniej do 2025 r. rynek produktów spożywczych w Polsce ma przebić barierę 100 mld dolarów, ale może stać się to szybciej m.in. z powodu dużego zainteresowania produktami premium -...

Dodała, że mając na uwadze relacje z partnerami handlowymi, branża nie może pozostać na nie obojętna. Organizacja zwróciła uwagę, że - według obserwatorów rynku - kolejne miesiące mogą ujawnić dalsze wzrosty cen.

- Poza bezpośrednim kosztem zakupu towarów, rosną też koszty transportu i funkcjonowania placówek handlowych, związane m.in. z podwyżkami cen ogrzewania, energii elektrycznej czy utrzymania obiektów, m.in.: wzrost opłat za wodę, gospodarowanie ściekami i odpadami, wzrost kosztu utylizacji odpadów - podała ekspertka.

Na wyższe koszty działalności handlu wpływa też podobna, jak w całej gospodarce, presja płacowa (w tym wprowadzane dość powszechnie indeksacje inflacyjne na poziomie 8-10 proc.) i dodatkowo tzw. podatek od handlu, który zaczął obowiązywać w 2021 roku.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu