Polacy pokochali cydr. To może być hit eksportowy

Poleć
Udostępnij
Skomentuj
Autor tekstu: Newseria Biznes, (em) | redakcja@agropolska.pl
09-05-2016,8:10 Aktualizacja: 09-05-2016,9:32
A A A

Spożycie cydru rośnie w tempie dwucyfrowym i szacuje się, że w tym roku sięgnie 15 mln litrów. Napój ma również szansę zdobyć zagraniczne rynki. Do tego jednak konieczne są regulacje, które będą wspierać produkcję z krajowych jabłek.

- Po trzech latach od wprowadzenia cydru na pewno możemy mówić o wielkim sukcesie. Rynek rośnie. W 2015 roku znacznie przekroczył 10 mln litrów, a spodziewamy się, że w bieżącym wzrost będzie ponownie kilkudziesięcioprocentowy - ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Robert Ogór, prezes zarządu Ambra SA, producenta Cydru Lubelskiego.

cydr, piwo, alkohol, Cydr Lubelski, muzyka, koncert, promocja, reklama

Cydr chce zastąpić piwo. Przynajmniej na koncertach

Już nie tylko piwo towarzyszy młodym ludziom na festiwalach muzycznych. Najpopularniejszy polski cydr w ramach koncertów młodych polskich artystów będzie promował współczesny polski lifestyle. Muzyka stała się głównym...

W 2013 roku spożycie wyniosło 2 mln litrów, rok później było to już przeszło 9 mln. W tym roku konsumpcja może wzrosnąć do 15 mln litrów. Tym samym wartość rynku sięgnie 130 mln zł. Jak podkreśla Ogór, to mniej więcej połowa rynku win musujących czy wermutów. Szacuje się, że do 2025 roku rynek cydru będzie wart 1 mld zł rocznie.

- Patrząc przez pryzmat skali konsumpcji piwa w Polsce, widać, że spożycie cydru nie jest duże. Jeśli nawet zgodnie z prognozami osiągniemy w tym roku poziom 15 mln litrów, to będzie to zaledwie ok. 0,3 proc. spożycia piwa - wskazuje ekspert.

W ubiegłym roku produkcja piwa w Polsce wyniosła ponad 39,4 mln hektolitrów, a statystyczny dorosły mieszkaniec wypił ok. 100 litrów tego napoju. Dla porównania spożycie per capita cydru wynosi 0,31 litra na osobę. Branża liczy jednak na to, że w naszym kraju spożycie napoju będzie systematycznie rosnąć.

- Oceniamy, że bazowy potencjał tego rynku to 1-2 proc. konsumpcji piwa, co oznacza nawet 80 mln litrów rocznie. Oczekujemy, że za 5 lat rynek cydru przekroczy 1 proc. konsumpcji piwa i będzie rósł w skali kilkudziesięciu procent rocznie - ocenia prezes grupy Ambra.

[WIDEO] Mówi Robert Ogór, prezes zarządu Ambra SA oraz Agata Domaradzka, brand manager Cydr Lubelski


wina owocowe, wina gronowe, cydr, Jacek Jantoń, branża winiarska

Polskie wina owocowe i cydr mogą zdobyć zagraniczne rynki

Przedstawiciele branży winiarskiej uważają, że polskie wina owocowe mogą uzupełnić ofertę win gronowych na rynkach zagranicznych. Prawdziwą naszą specjalnością może być cydr. - Wina owocowe w Polsce to nie tylko źle kojarzone tanie wyroby, lecz...

Ok. 30 proc. dorosłych konsumentów deklaruje, że spróbowało cydru. To podobny odsetek co w przypadku whisky. Do spożycia piwa przyznaje się ponad 70 proc. Polaków. Perspektywy rozwoju dla rynku cydru są więc duże.

- Konsumenci w Polsce bardzo jasno określili, czego oczekują od cydru. Stawiają na produkt naturalny, wytwarzany ze świeżego soku z jabłek, nie z koncentratu, bez sztucznych barwników i aromatów. Dla konsumentów szczególnie istotna jest regionalność, pochodzenie produktu, to, kto za nim stoi, jakie są jego korzenie. To podkreśla jego autentyczność i wysoką jakość - podkreśla Agata Domaradzka, brand manager Cydr Lubelski.

Coraz ważniejsza staje się dla konsumentów również różnorodność, rozumiana jako produkcja z różnych odmian jabłek, nie zaś jako stosowanie koncentratów czy dodawanie soków.

- Biorąc pod uwagę to, jakim bogactwem są jabłka w Polsce, ile mamy odmian, które różnią się smakiem, zapachem, wiemy, że możemy stworzyć cydr, który będzie oddawał te charakterystyczne cechy. Oczekujemy takiego rozwoju, jaki widzimy w piwach - przekonuje Domaradzka.
cydr, rytuał picia, serwowanie

Cydrowe rytuały. Sztuka serwowania trunku

Pijamy coraz więcej cydru, ale dopiero uczymy się rytuałów, jakie towarzyszą temu trunkowi. W czym podawać cydr, jak go nalewać, z jakimi daniami łączyć - wyjaśnia jeden z najlepszych polskich barmanów, Paweł Rodaszyński. „Cydr...

Polska jest jedną ze światowych potęg pod względem produkcji jabłek. Ponad 3 mln ton to tyle, ile wynoszą zbiory winogron w Hiszpanii. Naturalny cydr musi jednak konkurować na rynku z tańszymi odpowiednikami produkowanymi z koncentratu, a nie ze świeżych owoców.

- Istotne jest to, aby wzorzec produktu, który tworzy rynek, dawał szansę na stworzenie w skali międzynarodowej unikalnej jakościowej propozycji. Kraje bogate w takie zasoby naturalne wiedzą o tym i tworzą regulacje obejmujące ochronę i promocję ich produktów, opartych o surowce rolne, co umożliwia zagwarantowanie ich najwyższej jakości oraz maksymalne wykorzystanie charakterystycznych walorów - tłumaczy Ogór.

Napój powinien być produkowany w sposób naturalny - taki zapis zdaniem prezesa spółki Ambra powinien się również znaleźć w regulacjach prawnych. Dodaje, że cydr zyskuje dużą popularność właśnie ze względu na to, że jest to produkt naturalny, lekki i regionalny.

- Produkty regionalne mają największą wartość dodaną dla krajów z dużą produkcją rolniczą. Dla strategii eksportowych polskiego cydru potrzebna jest ochrona cydru jako produktu naturalnego - przekonuje na koniec Robert Ogór.

Poleć
Udostępnij
Skomentuj