Brak promocji mięsa uderzy w rolników

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
10-04-2021,8:00 Aktualizacja: 09-04-2021,12:51
A A A

Organizacje ekologiczne na czele z Greenpeacem chcą przerwania promocji mięsa za pieniądze z unijnego budżetu. Rolniczy samorząd wzywa zaś środowisko do podjęcia walki o przyszłość rynku mięsa.

Komisja Europejska prowadzi przegląd unijnej polityki promocji produktów żywnościowych na rynku wewnętrznym oraz w krajach trzecich.

promocja żywności, mięso czerwone, krir, komisja europejska

Mięso czerwone wyłączone z polityki promocji żywności?

Komisja Europejska prowadzi ocenę skutków polityki promocyjnej żywności, tak by mogła lepiej przyczynić się do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju "od pola do stołu". Z promocji może być wyłączone mięso czerwone -...

Ocena może zakończyć się nawet wykluczeniem z współfinansowanej z unijnej kasy polityki promocyjnej np. mięsa czerwonego.

Greenpeace jest przekonany, że wsparcie promocji mięsa ze środków unijnych musi się skończyć, a pieniądze powinny zostać przeznaczone na wspieranie transformacji rolnictwa w UE na bardziej przyjazne dla środowiska.

Według jego wyliczeń, na reklamy mięsa i nabiału wydano w skali unijnej aż 252 mln euro, czyli 32 proc. 5-letniego budżetu na promocję produktów rolnych.

- To niedopuszczalne, że UE wydaje ćwierć miliarda euro, aby napędzać konsumpcję produktów, których produkcja jest szkodliwa dla środowiska i których nadmierne spożycie ma zdaniem naukowców negatywny wpływ na nasze zdrowie. W Polsce i w całej Europie jemy za dużo mięsa, kilka razy więcej niż zalecane przez lekarzy normy. Spożywanie na masową skalę mięsa i nabiału produkowanych na fermach przemysłowych, naraża nas na ryzyko nowych pandemii, rujnuje klimat i niszczy przyrodę. To nieodpowiedzialne, aby UE za pieniądze podatników nadal promowała ten biznes - stwierdziła Dominika Sokołowska z Greenpeace Polska na łamach strony informacyjnej organizacji.

Jerzy Wierzbicki , Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego, copa-cogeca, promocja mięsa

Nie ma zgody na odcięcie sektora mięsa z finansowania

Nie ma zgody na radykalne zmiany w unijnej polityce promocji - zgodnie twierdzą polskie organizacje rolnicze działające na forum Copa-Cogeca. Ich zdaniem ograniczenie lub likwidacja finansowania promocji mięsa jest niedopuszczalna i niezgodna z...

Wielkopolska Izba Rolnicza przyznaje, że aktywna postawa ruchów ekologicznych ma bardzo duży wpływ na konsumentów, szczególnie w zakresie informowania ich o dewastującej roli produkcji zwierzęcej dla środowiska. To z kolei przekłada się na wzrost liczby osób wykluczających mięso czy nabiał z diety.

Tym samym przyszłość rynku mięsa nie maluje się - w ocenie WIR - w jasnych barwach i trzeba o nią zawalczyć.

Można m.in. wziąć udział w konsultacjach publicznych dotyczących wspomnianych potencjalnych zmian w polityce promocyjnej UE jeśli chodzi o produkty żywnościowe. Izba zabierze głos, bo produkcja zwierzęca jest strategicznym kierunkiem produkcji rolniczej w Wielkopolsce.

"Przy niewielkich areałach gospodarstw rolnych i słabych ziemiach produkcja zwierzęca pozwala na zwiększenie efektywności gospodarowania oraz wzrost wartości dodanej wytwarzanej w gospodarstwie rolnym. Jesteśmy jak najbardziej za ograniczaniem emisji gazów cieplarnianych, ale można tego dokonać poprzez stosowanie innowacyjnych technologii i metod produkcji" - przekonuje WIR.

W jej ocenie polityka promocji mięsa powinna być utrzymana, choć wymaga korekt. "Powinna wskazywać konsumentowi korzyści dietetyczne ze spożywania mięsa oraz pokazywać praktyki stosowane przez rolników w celu produkcji mięsa z jak najmniejszym negatywnym wpływem na środowisko, klimat i zwierzęta" - czytamy w serwisie wielkopolskiego samorządu rolniczego.
 



Poleć
Udostępnij
Aktualne wydanie
Hoduj z głową świnie 1/2024

Hoduj z głową świnie:

-Skąd się biorą stereotypie u świń?

-Jednym głosem w imieniu hodowców

-Zimowe wyzwania na odchowalni i tuczu

 

PRENUMERATA


 

Aktualne wydanie
Hoduj z głową bydło 1/2024

Hoduj z głową bydło:

-Gdy brakuje kiszonki z kukurydzy

-Kiszonki i woda nie mogą zamarzać

-Zimny wychów na zdrowie

-Jak walczyć z chorobami racic?

 

PRENUMERATA

 

9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu