Ministerstwo Finansów o podatku od ciężarówek rolników. Wskazuje na gminy
Rady gmin w ramach autonomii finansowej mogą samodzielnie kształtować politykę podatkową zgodnie ze swoją właściwością terytorialną i wprowadzać zwolnienia podatkowe – wskazuje Ministerstwo Finansów (MF) ws. wniosku dotyczącego opodatkowania ciężarówek rolników.
Samorząd rolniczy wystąpił do resortu finansów o „wprowadzenie zwolnienia z podatku drogowego (podatek od środków transportowych – red.) dla rolników użytkujących samochody ciężarowe o masie całkowitej (MCP) do 12 ton, wykorzystywane wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością rolniczą” (pisaliśmy o tym szerzej w materiale, do którego link jest poniżej).

Ciężarówki rolników zwolnione z podatku?
Podatek o charakterze majątkowym
W odpowiedzi MF zwraca uwagę, że w uzasadnieniu potrzeby wprowadzenia postulowanego zwolnienia (ciężarówek rolników) podkreślono, iż obecne obciążenia podatkowe znacząco ograniczają możliwości inwestycyjne rolników, którzy nie osiągają przychodów z przewozu towarów, tak jak podmioty świadczące usługi transportowe.
„Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że podatek od środków transportowych ma charakter majątkowy, co oznacza, że jest związany z samym faktem posiadania przedmiotu opodatkowania, tj. pojazdu wymienionego w Ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: upol). Obowiązek podatkowy w tym podatku powstaje i istnieje niezależnie od uzyskiwania dochodów z tytułu użytkowania przedmiotu opodatkowania” – wskazuje ministerstwo.
Ciągniki rolnicze nie podlegają podatkowi
Jak przypomina, opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają wyłącznie wskazane w upol rodzaje środków transportowych, tj.:
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
- ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony,
- przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton,
- autobusy.
„Podatkowi od środków transportowych nie podlegają natomiast ciągniki rolnicze oraz przyczepy i naczepy, posiadające łącznie z pojazdem silnikowym dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, które są związane wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego” – podkreśla resort finansów.

Uproszczone zasady korzystania z dronów rolniczych? "Oszczędności 500-1000 zł/ha"
Resort wskazuje na możliwości gmin
Zaznacza przy tym, że wpływy z podatku od środków transportowych stanowią źródło dochodów własnych gminy i służą finansowaniu zadań samorządu gminnego. Zatem uwzględnienie postulatu polegającego na wprowadzeniu nowego ustawowego zwolnienia - ciężarówek rolników - z podatku od środków transportowych spowodowałoby uszczuplenie dochodów gmin.
„Jednak brak powszechnego, ustawowego zwolnienia nie wyklucza możliwości wprowadzenia przez gminy lokalnych preferencji w podatku od środków transportowych dla samochodów ciężarowych o dmc do 12 ton wykorzystywanych wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością rolniczą. Rady gmin w ramach posiadanej autonomii finansowej mogą samodzielnie kształtować politykę podatkową, zgodnie ze swoją właściwością terytorialną i wprowadzać, w drodze uchwały, inne niż określone w upol zwolnienia przedmiotowe z tego podatku, np. dla samochodów ciężarowych o dmc do 12 ton, a także różnicować stawki dla ww. samochodów ciężarowych, np. ustalając niższą stawkę dla przedmiotów opodatkowania wykorzystywanych wyłącznie w działalności rolniczej” – przekazuje MF.
I podsumowuje, iż - z uwagi na powyższe - nie przewiduje się wprowadzania zwolnienia z podatku od środków transportowych w zakresie ciężarówek rolników.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś