Dojazdowe rolnicze do pól – będzie nowa kategoria dróg?
Zarząd Lubelskiej Izby Rolniczej (LIR) przyjął stanowisko w sprawie zmiany przepisów prawa - w zakresie dodania klasy dróg dojazdowych rolniczych do pól (DR). Według niego, łatwiej byłoby wówczas tworzyć drogi dostosowane do obecnych potrzeb gospodarzy.
LIR podkreśla, że jej wystąpienie to odpowiedź na rosnące potrzeby rolników oraz sygnały napływające do samorządów terytorialnych. Izba wnosi o nowelizację rozporządzenia ministra infrastruktury z 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych – poprzez dodanie nowej kategorii drogi oznaczonej symbolem DR (droga dojazdowa rolnicza).

LIR chce zwolnienia rolników z opłat za legalizację urządzeń wodnych
Parametry dla dróg do pól i łąk
„Proponowana kategoria drogi (DR) miałaby obniżone wymagania techniczne, obejmujące m.in. szerokość pasa ruchu do 3 metrów, szerokość poboczy po 0,25 m oraz dopuszczalną prędkość do 30 km na godz. Parametry te odpowiadają rzeczywistym potrzebom i warunkom terenowym w gminach wiejskich, gdzie drogi te służą przede wszystkim do zapewnienia dojazdu do pól uprawnych, łąk i gospodarstw” – wskazuje LIR.
Kosztowny wykup gruntów
Jak dodaje w swoim stanowisku, w wielu przypadkach gminy dysponują jedynie pasami drogowymi o szerokości 3,5-4 m, co uniemożliwia realizację inwestycji drogowych, zgodnych z obecnie obowiązującymi przepisami dla dróg kategorii D i L, które wymagają szerokości pasa drogowego wynoszącej 6,5 m (łącznie z poboczami). Brak dostosowania przepisów do lokalnych realiów - w ocenie LIR - skutkuje niemożnością budowy dróg w istniejących korytarzach komunikacyjnych, a także koniecznością kosztownego wykupu gruntów od prywatnych właścicieli.

Potrzebna nowa kategoria dróg: DR - dojazdowa rolnicza
Wydłużony czas inwestycji
„Należy podkreślić, że koszty pozyskania nieruchomości pod inwestycje drogowe stanowią istotny składnik wydatków samorządów – często przekraczający 30 proc. całkowitej wartości inwestycji. Konieczność wykupu działek, wyceny rzeczoznawców, regulowania stanu prawnego nieruchomości oraz ewentualne procedury wywłaszczeniowe, znacząco wydłużają czas realizacji i generują dodatkowe obciążenia finansowe dla budżetów gmin” – wyjaśnia lubelski samorząd rolniczy.
Potrzebna nowa kategoria dróg
Według niego, wprowadzenie proponowanej zmiany umożliwiłoby bardziej elastyczne i efektywne planowanie oraz budowę dróg gminnych o charakterze rolniczym, dostosowanych do lokalnych warunków przestrzennych i rzeczywistych potrzeb użytkowników.
„Nowa kategoria drogi – DR – przyczyniłaby się do zwiększenia dostępności komunikacyjnej terenów wiejskich, poprawy warunków prowadzenia działalności rolniczej oraz racjonalizacji wydatków publicznych w obszarze infrastruktury drogowej” – przekonuje LIR.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś