John Deere GridCON – autonomiczny ciągnik elektryczny

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Tomasz Bujak | bujak@rpt.pl
06-01-2019,18:25 Aktualizacja: 06-01-2019,18:42
A A A

John Deere opracował ciągnik z napędem elektrycznym o mocy do 400 KM. Pojazd ten jest efektem projektu badawczego GridCON, dotyczącego elektryfikacji maszyn rolniczych. Zdaniem firmy jest to kolejna z wielu możliwości wykorzystania energii elektrycznej do zasilania pojazdów i maszyn rolniczych.

Swój pierwszy elektryczny ciągnik John Deere zaprezentował już w 2016 r. Nowy projekt - ciągnik GridCON – nie ma kabiny operatora czy zestawu akumulatorów. Jest to pierwszy pojazd elektryczny, zasilany wyłącznie za pomocą przewodu elektrycznego, zdolny do autonomicznej pracy w polu. Ciągnik GridCON jest zasilany przewodem elektrycznym prowadzonym od granicy pola do ciągnika. Przewód przekazuje do maszyny w sposób ciągły prąd o mocy 300 kW. Zasięg kabla to około 1000 m, ale w razie potrzeby można go wydłużyć. W trakcie pracy w terenie przewód jest automatycznie wysuwany i zwijany, a system prowadzenia kabla i ciągnika wyklucza przejechanie po kablu i jego uszkodzenie.

Waży tyle co John Deere 6195R

Prędkość polowa ciągnika wynosi do 20 km/h. Wymaga on zasilania o napięciu 2,5 kV, zaś do efektywnego rozdziału energii elektrycznej wykorzystano szynę 700 V prądu stałego. GridCON został wyposażony w system chłodniczy dla osprzętu elektrycznego, a ogólna wydajność układu napędowego wynosi około 85%. Całkowita masa własna ciągnika, łącznie z bębnem i ramieniem kabla to około 8,5 tony, czyli tyle samo co tradycyjny ciągnik John Deere 6195R, przy dwa razy wyższej mocy - choć jak podaje John Deere - Inżynierowie są gotowi zmniejszyć wagę o jedną tonę. Oprócz korzystnego stosunku mocy do masy, koncepcja GridCON zapewnia cichą pracę bez emisji spalin. W porównaniu z ciągnikami akumulatorowymi, koszty eksploatacji GridCONa są mniejsze o 50%.

Projekt GridCON jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Energii i zarządzany przez Niemieckie Centrum Aeronautyczne eV (DLR) w Kolonii. Jest to wspólny projekt John Deere, Uniwersytetu Kaiserslautern i BAUM Consult GmbH.

Poleć
Udostępnij
ass="left">Skomentuj
Aktualne wydanie RPT
4/2024

Polska premiera siewnika Amazone Precea TCC 9000

Tendencje na światowym rynku techniki rolniczej

Jak powstał agregat do pasowej uprawy konopi?

John Deere współpracuje ze SpaceX

 PRENUMERATA (płatność elektroniczna) RPT

 

9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu