Port zbożowy w ramach KPO? Jest apel do prezydenta

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
29-04-2021,8:10 Aktualizacja: 29-04-2021,8:16
A A A

O wybudowanie i uruchomienie nowoczesnego portu zbożowego w kontekście konsultowanego aktualnie Krajowego Planu Odbudowy wystąpił do prezydenta Andrzeja Dudy Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych.
 
Związek zwraca uwagę, że KPO ma odbudować kondycję gospodarki po kryzysie wywołanym pandemią koronawirusa i zapewnić jej większą odporność na przyszłe nieprzewidziane okoliczności.

Izba Zbożowo-Paszowa, ceny zbóż, eksport ziarna, pandemia koronawirusa

Nie ma chętnych na sprzedaż ziarna

Prace polowe trwają, rolnicy wstrzymują się ze sprzedażą zboża, tym bardziej, że nadal występują spore rozbieżności między cenami żądanymi przez gospodarzy, a oferowanymi przez kupujących - informuje Izba Zbożowo-Paszowa. Mała jest podaż...

Środki według założeń zostaną przeznaczone na modernizację technologiczną kraju oraz poprawę jakości życia Polaków i konkurencyjności gospodarki. Przekazanie pieniędzy z tej puli na budowę portu zbożowego zdaniem PZPRZ spełnia to założenie.

"Panie Prezydencie, Polska rok w rok generuje nadwyżkę w zbiorach na poziomie 5-6 mln ton i co roku zmaga się z problemem, jak te zbiory zagospodarować. Z roku na rok rosną też wymagania odbiorców polskiego zboża na świecie. Liczy się tutaj nie tylko cena, ale także warunki transportu, szybkość dostawy, obsługa czy bezpieczeństwo transakcji i powstanie nowego portu zbożowego mogłoby w tym zakresie odegrać bardzo pozytywną rolę. Ziarno zbóż eksportujemy do Niemiec, Egiptu i Arabii Saudyjskiej, ale też do wielu innych krajów. Aby tych rynków nie utracić oraz by pojawiały się nowe rynki, istnieje potrzeba stworzenia profesjonalnego portu zbożowego" - przekonuje w wystąpieniu Stanisław Kacperczyk, prezes PZPRZ.

Jak dodaje, dotychczasowe działania w tym względzie kończyły się obietnicami budowy portu (terminala) w Świnoujściu czy Gdyni. A ponieważ to kosztowna inwestycja, jej realizacja w ramach unijnego instrumentu odbudowy i zwiększania odporności jest odpowiednim rozwiązaniem.

"Z naszych informacji wynika, że uwaga decydentów skierowana jest w ostatnim czasie głównie na utworzenie Terminala Intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowo. Ma on pełnić rolę tzw. portu suchego i być zapleczem dla portu zbożowego m.in. w Gdyni. Inwestycja ma powstać w ramach właśnie Krajowego Programu Odbudowy. Oczywiście, taki terminal jest również bardzo potrzebny w kontekście eksportu polskich towarów rolno-spożywczych. Jednak zdaniem Związku, wymieniony terminal nie jest w stanie zastąpić portu morskiego dostosowanego do przeładunku dużych mas zboża" - pisze dalej Stanisław Kacperczyk.

Prośba do głowy państwa dotyczy podjęcia przezeń działań wspierających realizację planu powstania nowoczesnego portu zbożowego nad morzem.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu