Barwione paliwo rolnicze zamiast obecnego systemu zwrotu akcyzy?
Czy barwione paliwo rolnicze z obniżoną akcyzą to lepsze rozwiązanie niż obecny system zwrotu rolnikom akcyzy zawartej w oleju napędowym zużytym do produkcji? To jedna z koncepcji w raporcie dotyczącym deregulacji w rolnictwie.
W raporcie „21 postulatów dla wolności rolnictwa” podkreślono, że obecny system zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze przypomina biurokratyczny maraton, wymagający od rolników dwukrotnego w ciągu roku składania wniosków, obarczonych stosem faktur (nawet setek dla mniejszych gospodarstw) i zaświadczeń.

Zwrot akcyzy z paliwa rolniczego – będzie uproszczenie przy wnioskach
Absurdalne koszty administracyjne
„Każdy dokument musi zostać skserowany i ostemplowany, angażując czas nie tylko rolnika, ale i księgowego oraz urzędników gminy i ARiMR. Generuje to absurdalne koszty administracyjne, szacowane na 60-120 milionów złotych rocznie w skali kraju. Co gorsza, brak skutecznej weryfikacji sprawia, że paliwo kupowane teoretycznie na potrzeby rolnicze jest nadużywane przez tzw. dopłatowców do celów prywatnych, jak tankowanie SUV-ów, co oznacza marnotrawstwo kolejnych 100–150 milionów złotych rocznie. Obecne rozwiązanie nie daje też rolnikom natychmiastowej ulgi, ponieważ muszą najpierw zapłacić pełną cenę, a dopiero później czekać na zwrot akcyzy” – czytamy w raporcie.
Barwione paliwo z obniżką akcyzy
Zaproponowano w nim zastąpienie obecnego systemu zwrotu akcyzy rozwiązaniem, które ma się sprawdzać w wielu krajach UE (jak Wielka Brytania, Francja czy Irlandia). Chodzi o wprowadzenie barwionego paliwa rolniczego (np. na czerwono) z natychmiastowo obniżoną stawką akcyzy (o 1,20 zł/l).
„Paliwo to byłoby dostępne w sprzedaży hurtowej oraz na wybranych stacjach paliw wyłącznie dla rolników aktywnych, których uprawnienia byłyby weryfikowane raz w roku przez ARiMR. Ta zmiana całkowicie zlikwiduje uciążliwą procedurę wnioskowania o zwrot, przynosząc gigantyczne oszczędności administracyjne (60–120 mln zł rocznie). Co równie ważne, ograniczy nadużycia, ponieważ kontrola (np. koloru paliwa w baku) stanie się znacznie łatwiejsza. Przede wszystkim jednak aktywni rolnicy odczują realną i natychmiastową ulgę w postaci niższej ceny paliwa” – argumentują autorzy koncepcji.

Zwrot akcyzy za olej napędowy zatankowany do samochodu? Resort rolnictwa wyjaśnia
Konieczna deregulacja w rolnictwie
Jest to jedna z propozycji złożonych w przywołanym wyżej raporcie, powstałym z inicjatywy think-thanku Warsaw Enterprise Institute w koalicji z ekspertami rolnymi, legislacyjnymi i gospodarczymi. Zawarto w nim krótką analizę kondycji i problemów polskiego rolnictwa oraz pakiet 21 rekomendacji deregulacyjnych, które „mają na celu radykalne ograniczenie biurokracji w tym sektorze, zwiększenie jego dochodowości, odporności na kryzysy i konkurencyjności na międzynarodowych rynkach”.
„Polscy rolnicy – pierwszy i naczelny filar bezpieczeństwa żywnościowego – napotykają ze strony polskiego państwa rozliczne bariery biurokratyczne i proceduralne, które utrudniają rozwój ich gospodarstw i obniżają ich dochodowość. Jednak w debacie publicznej ten wątek ustępuje zazwyczaj dyskusjom o przywilejach rolników, dopłatach itp., prowadzonych bez zrozumienia, na czym obecnie polega prowadzenie gospodarstwa rolnego - w warunkach nie tylko ostrej konkurencji, ale również zbiurokratyzowanych regulacji” – wskazano w raporcie.
Do umieszczonych w nim rekomendacji będziemy nawiązywać w kolejnych publikacjach, a w całości można się z tym dokumentem zapoznać tutaj.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś