Problemy w pomocy dla pszczelarzy? Resort odpowiedział na wezwanie do pilnych działań
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) ustosunkowało się do interpelacji poselskiej w sprawie „kryzysu” w realizacji Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej (PS WPR) - w zakresie pomocy dla pszczelarzy w 2025 roku.
Według autorki interpelacji, posłanki Elżbieta Gelert (Koalicja Obywatelska), powstała sytuacja wynika z ogromnego spiętrzenia czynności administracyjnych, które zostały nałożone na związki pszczelarskie, pszczelarzy, jak również na Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) oraz powiatowych lekarzy weterynarii (PLW). Kryzys dotyczący pomocy dla pszczelarzy - jak tłumaczy parlamentarzystka w swoim wystąpieniu – postał na skutek obarczenia ARiMR obowiązkiem weryfikacji danych na etapie wniosku o przyznanie płatności (WOPP), a nie jak miało to miejsce w roku 2024 - na etapie wniosku o płatność.

ARiMR: do końca maja pszczelarze mogą się ubiegać o pomoc
Problem wciąż nie został rozwiązany
„W wyniku tych zmian, ARiMR nałożyła na organizacje pszczelarskie obowiązek pozyskania zaświadczeń od PLW potwierdzających liczbę zarejestrowanych pni pszczelich oraz prowadzenie działalności legalnego wprowadzania miodu do obrotu handlowego. Zaświadczenia te należy dołączyć do korekty WOPP, której termin wynosi jedynie 7 dni. Część organizacji pszczelarskich, z uwagi na ogromną ilość pracy i weryfikacji, zgłosiła niemożność dotrzymania tego terminu. Dzięki zrozumieniu i wsparciu administracyjnemu, udało się przedłużyć termin składania korekt, jednakże problem ten wciąż nie został rozwiązany w sposób systemowy” – wskazuje posłanka.
Z jej interpelacji wynika ponadto, że dane przekazane przez ARiMR zawierają liczne błędy, wynikające z niemożności weryfikacji informacji na podstawie rejestru pasiek publikowanego przez Główny Inspektorat Weterynarii (GIW), który nie zawiera Weterynaryjnego Numeru Identyfikacyjnego (WNI).
„Ponadto, w rejestrze GIW brak jest dokładnych informacji, takich jak WNI czy poprawnych adresów. W efekcie, często pojawiają się odpowiedzi od PLW, że dany podmiot nie istnieje, mimo że prowadzi działalność w innym powiecie” – zaznaczono w wystąpienie.
Zdaniem posłanki, „konieczne jest pilne podjęcie działań w celu poprawy sytuacji”.

Agencja podpisuje umowy z pszczelarzami. Pomoc nadchodzi
Nie ma zastrzeżeń co do danych?
W odpowiedzi resort rolnictwa wskazuje, że - jeśli chodzi o pomoc dla pszczelarzy - zgodnie z „Wytycznymi szczegółowymi w zakresie przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 dla interwencji w sektorze pszczelarskim” (Wytyczne), na wniosek ARiMR, a nie organizacji pszczelarskich, powiatowi lekarze weterynarii (PLW) udostępniają Agencji dane zawierające m.in. potwierdzenie prowadzenia działalności nadzorowanej w zakresie utrzymywania pszczół, w tym datę rejestracji tej działalności nadzorowanej oraz liczbę rodzin pszczelich znajdujących się w rejestrze prowadzonym przez powiatowego lekarza weterynarii. Do Inspekcji Weterynaryjnej - jak zapewnia MRiRW - nie wpływają zastrzeżenia co do trudności w uzyskiwaniu ww. danych.
Naprzeciw oczekiwaniom pszczelarzy
„Ewentualnie, na wniosek beneficjenta (Wytyczne – rozdział IV.2.2. i IV.2.4.), powiatowi lekarze weterynarii wydają zaświadczenia potwierdzające prowadzenie działalności, a nie liczbę pni pszczelich. W tym zakresie również nie ma informacji o ewentualnych nieprawidłowościach” – czytamy w piśmie ministerstwa.
W jego ocenie, działanie takie było wyjściem naprzeciw oczekiwaniom sektora pszczelarskiego, bowiem założeniem przyjętego trybu postępowania było pozyskanie aktualnych danych bezpośrednio od PLW, tak aby starający się o pomoc pszczelarz nie musiał indywidualnie występować do Inspekcji o wystawienie stosownych zaświadczeń potwierdzających liczbę posiadanych przez niego pni pszczelich.

Święto pszczół. Inspekcja z apelem do rolników: wtedy wykonujcie opryski
„W wielu przypadkach liczba pni pszczelich przekazana przez PLW była inna niż deklarowana we wniosku przez pszczelarza. Dane udostępniane przez PLW wskazywały na mniejszą liczbę pni pszczelich niż liczba wynikająca z wniosku. W celu ustalenia stanu faktycznego i aby uniknąć działania na niekorzyść pszczelarzy, wnioskodawcy byli wzywani do złożenia wyjaśnień w zakresie rozbieżności liczby pni pszczelich i wówczas na potwierdzenie posiadanej liczby pni pszczelich zobowiązani byli złożyć np. aktualne zaświadczenie lekarza weterynarii wskazujące większą liczbę pni. Zatem podkreślenia wymaga, że obowiązek pozyskania zaświadczeń weterynaryjnych od pszczelarzy istniał jedynie w przypadku rozbieżności i konieczności ustalenia stanu faktycznego” – zaznacza MRiRW.
Możliwy powrót do starej regulacji?
„Czy można zmienić wytyczne dla ARiMR, przywracając regulacje z 2024 roku, które umożliwiają sprawniejsze i bardziej precyzyjne przetwarzanie danych?” – brzmiało jedno z pytań w interpelacji.
„Przyznawanie pomocy w oparciu o oświadczenia wnioskodawców w zakresie statusu rejestracji weterynaryjnej pszczelarza i liczby posiadanych pni pszczelich, byłoby sprzeczne z zasadami funkcjonującego systemu zarządzania i kontroli w aspekcie wypełnienia przez Agencję płatniczą kryteriów akredytacyjnych. W związku z tym, że dotychczasowe potwierdzenie liczby pni pszczelich posiadanych przez pszczelarzy, realizowane podczas kontroli na miejscu na etapie weryfikacji wniosku o płatność było niewystarczające, nie są planowane zmiany w tym zakresie” – przekazuje resort rolnictwa w swojej obszernej odpowiedzi (w całości dostępnej tutaj).
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś