KOWR nie ma przekazywać gruntów rolnych pod OZE bez przetargów

Poleć
Udostępnij
Skomentuj
Autor tekstu: Michał Boroń PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
10-09-2021,11:15 Aktualizacja: 10-09-2021,12:12
A A A

Senat chce, by z przepisów noweli ustawy o OZE wykreślić artykuł pozwalający KOWR przekazywać grunty rolne pod OZE bez przetargu m.in. spółkom Skarbu Państwa. Nowe prawo ma pobudzić sektor odnawialnych źródeł w Polsce.

Izba wyższa parlamentu przegłosowała nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw. Uchwałę wraz z poprawkami poparło 94 senatorów, nikt nie był przeciw ani nie wstrzymał się od głosu. Teraz nowela trafi ponownie pod obrady Sejmu.

zasada 10H, turbiny wiatrowe, Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, ustawa odległościowa

Projekt ustawy łagodzącej zasadę 10H opublikowany

Rząd opublikował i przesłał do uzgodnień projekt ustawy, łagodzącej tzw. zasadę 10H, zabraniającą stawiania turbin wiatrowych w pobliżu zabudowań i form ochrony przyrody. Minimalna odległość ma wynosić 500 m, ale pod szeregiem warunków....

Zasadnicza zmiana jaką poparła większość senatorów polegała na wykreśleniu z przepisów noweli artykułu, który przewiduje, że KOWR będzie mógł w trybie bezprzetargowym przekazywać w dzierżawę m.in. spółkom Skarbu Państwa pod budowę OZE grunty rolne z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.

Według legislatorów senackich preferowanie w ten sposób podmiotów państwowych budzi wątpliwości konstytucyjne. Podobne wątpliwości podnosili również senatorowie.

W trakcie prac nad nowelą Adam Guibourgé-Czetwertyński, wiceminister klimatu tłumaczył, że ten artykuł dotyczy wszystkich spółek, które posiadają infrastrukturę krytyczną w Polsce, a wśród nich nie ma tylko spółek Skarbu Państwa. Jego zdaniem wykreślenie tego artykułu spowolni zieloną transformację w Polsce.

Senat poparł także kilka poprawek precyzujących, które wynikały z uwag prawników senackich.

energia z OZE, odnawialne źródła enrgii, fotowoltaika, energia wiatrowa, bioenergia

Polacy chcą energię z OZE

Niemal 80 proc. ankietowanych Polaków chciałoby energii z odnawialnych źródeł energii. Blisko 37 proc. badanych ocenia, że OZE korzystnie wpływają na klimat - wynika z opublikowanego raportu "Co Polacy myślą o odnawialnych...

Nowelizacja zmienia definicję "małej instalacji" OZE, co ma ograniczyć obowiązki koncesyjne dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie małych instalacji - m.in. poprzez podniesienie progu łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej lub mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu dla instalacji OZE określonej w ustawie.

W samej ustawowej definicji "małej instalacji" zwiększa się maksymalną moc zainstalowaną elektryczną z 500 kW do 1 MW, a maksymalną moc osiągalną cieplną w skojarzeniu z 900 kW do 3 MW. W uzasadnieniu wskazano, że przedsiębiorcy posiadający koncesje, których instalacje spełnią nowe warunki, automatycznie zostaną przeniesieni do rejestru wytwórców energii w małej instalacji.

Ustawa zakłada też przedłużenie do 30 czerwca 2045 r. szeregu mechanizmów. Chodzi o: okres obowiązywania mechanizmu rozliczeń "opustu" w ramach systemu prosumenckiego; obowiązek zakupu niewykorzystanej energii elektrycznej przez mikroinstalacje OZE działające poza systemem prosumenckim; obowiązek zakupu niewykorzystanej energii elektrycznej po stałej cenie albo prawa do dopłaty do ceny rynkowej energii elektrycznej w ramach systemów FIT oraz FIP; obowiązek zakupu energii elektrycznej po stałej cenie albo prawa do dopłaty do ceny rynkowej energii elektrycznej w ramach systemu aukcyjnego.

Zgodnie z regulacją minister właściwy ds. klimatu zyskuje delegację ustawową do wydania rozporządzenia określającego ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, które mogą zostać sprzedane w drodze aukcji w latach kalendarzowych 2022-2026.

Ustawa przewiduje też zmiany w obszarze planowania przestrzennego. Zgodnie z obecnymi regulacjami instalacje OZE o mocy powyżej 100 kW powinny zostać uwzględnione w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego danej gminy, i dalej w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.

Regulacja zwiększa ten próg do 500 kW z dwoma wyjątkami. W studium nie będą musiały być uwzględniane "wolnostojące urządzenia fotowoltaiczne" o mocy do 1 MW ani "urządzenia fotowoltaiczne inne niż wolnostojące", czyli np. panele dachowe oraz bardziej zaawansowane technologicznie urządzenia fotowoltaiczne zintegrowane z budynkiem.
 

Poleć
Udostępnij
Skomentuj
Redakcja działu
"Zielona energia"
Kontakt
Kontakt
Reklama
Reklama
Advertisement