Ulotny smak cydru. Producenci nie doczekali się pomocy państwa

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
18-07-2019,8:50 Aktualizacja: 18-07-2019,8:57
A A A

W produkcji trunku z naszych jabłek mieliśmy być potęgą. Sprzedaż cydru w ostatnim roku jednak gwałtownie spada. Powód to bezsensowna polityka państwa wobec producentów tego napoju.

W ostatnich 12 miesiącach (do końca maja) sprzedano cydr o wartości zaledwie 62 mln zł. "To o niemal jedną czwartą mniej niż rok wcześniej. A jeszcze 5 lat temu eksperci przewidywali, że wartość rynku tego alkoholu w ciągu dekady przekroczy miliard złotych" - podaje "Rzeczpospolita".

cydr, produkcja cydru, skup jabłek, jan krzysztof ardanowski, przetwórstwo jabłek, jabłka w szkole

Polska powinna być światowym liderem w produkcji cydru

Polska powinna być światowym liderem w produkcji cydru, polską specjalnością powinien być też kalwados - uważa Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa. Zapowiedział, że zaproponuje rządowi skup jabłek od sadowników, które byłyby...

Cydr pojawił się w szerszej sprzedaży w 2013 r. i błyskawicznie zdobył popularność. "Dziś równie szybko wypychają go jednak z rynku nowe mody, np. na piwa smakowe czy musujące wina. Przedstawiciele branży od dawna twierdzili, że do dalszego rozwoju cydr potrzebuje m.in. możliwości reklamy i jednej stawki akcyzy (dziś obowiązują dwie, w zależności od zawartości alkoholu)" - podaje dziennik.

Generalnie wsparcia państwa, którego jednak do dziś się nie doczekali. Krajowi producenci tego trunku wciąż w pocie czoła naklejają np. na butelki papierowe banderole. Dzieje się tak, chociaż premier Mateusz Morawiecki w 2017 r. obiecał zerową stawkę akcyzy na cydr i likwidację banderoli. Na obietnicach się skończyło - wskazuje gazeta.

Mimo, że cydry mają moc piwa, w świetle prawa są winami, w związku z tym nie mogą się reklamować. Magdalena Zielińska, prezes Polskiej Rady Winiarstwa informuje, że tę sytuację wykorzystują producenci z branży browarniczej, którzy korzystając z możliwości reklamy produktów, oferują konsumentom cydropodobne piwa.

produkcja cydru, spożycie cydru, sprzedaż cydru, cydr, akcyza na cydr, Robert Ogór

Wyhamowały produkcja i spożycie cydru. Duża konkurencja na rynku

Premier Mateusz Morawiecki zapowiadał zniesienie akcyzy na cydr. Spowodowałoby to obniżenie ceny o ok. 10 proc. Do 2016 roku spożycie tego napoju alkoholowego rosło w tempie dwucyfrowym, ale w ubiegłym produkcja i sprzedaż wyraźnie wyhamowały. -...

- W sieciach handlowych mamy prawdziwą inwazję piw smakowych, gdzie piwo jest tylko nośnikiem alkoholu, a jego smak kreują aromaty i dodatki - dodaje Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex.

Gazeta podkreśla, że same cydry też zawiodły nadzieje. Miały być szansą na wykorzystanie jabłek niewpuszczanych przez embargo do Rosji. Tymczasem najlepsze powstają z bardzo kwaśnych, specyficznych odmian, których jest u nas coraz mniej.

Na tym smutnym obrazie widać jednak pozytywne zjawisko: mimo spadków ogólnej sprzedaży rzemieślnicze mikrocydrownie wyprzedają bez problemu całą produkcję, głównie w restauracjach i barach, poza wielkim handlem. Tu szlaki przetarła im moda na piwa kraftowe.

- Jest spory spadek sprzedaży cydrów, ale głównie tych przemysłowych, sprzedaż cydrów rzemieślniczych rośnie - mówi Dariusz Koroś, założyciel Cydru Chyliczki.

"Z całego rynku alkoholu cydry mają jednak najgorzej, jeśli chodzi o bariery prawne. Dlatego słabo się w Polsce rozwijają" - czytamy w "Rzeczpospolitej".
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu