ARR szuka rynków zbyt dla żywności

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
29-04-2015,11:25 Aktualizacja: 29-04-2015,12:13
A A A

Agencja Rynku Rolnego organizuje liczne misje przedsiębiorców na zagraniczne targi, gdzie mogą zaprezentować swoje produkty.

Poszukiwania nowych rynków zbytu odbywają się przy współpracy z wydziałami promocji i handlu polskich ambasad. Zaczynają się od analizy możliwości ulokowania produktów, m.in. czy nasze artykuły odpowiadają nawykom jedzeniowym w danym kraju, jaką żywność importuje to państwo, czy są uzgodnione świadectwa weterynaryjne i fitosanitarne -  wylicza Agnieszka Rembisz, dyrektor Biura Współpracy Międzynarodowej ARR.
 
Najbardziej perspektywiczny dla eksport polskiej żywności jest rynek chiński. Tam w praktyce można sprzedać wszystko. Są szanse na zwiększenie eksportu do Kanady, gdyż jest już podpisane porozumienie między Unią a Kanadą o wolnym handlu i niebawem wejdzie w życie.

Zdaniem Rembisz są też możliwości zwiększenie wymiany z krajami Afryki Północnej, w tym z Algierią. W tym roku ARR była tam z misją po raz czwarty i już widać efekty tej współpracy w postaci trzykrotnego wzrostu eksportu. Do perspektywicznych rynków należy też Arabia Saudyjska, która w tym regionie świata jest głównym reeksporterem żywności.

- Firmy trzeba jednak namawiać do wyjazdów. Pracownicy agencji muszą przekonywać przedsiębiorców, że warto jechać, bo np. produkt, który wytwarzają, jest poszukiwany na danym rynku. Wielu przedsiębiorców obawia się dużych kosztów wyjazdu, nie wierzą w możliwości sprzedaży lub też nie wiedzą, jak się zabrać do takiej współpracy zagranicznej - zaznaczyła dyrektor.

ARR stara się więc kompleksowo zorganizować udział przedsiębiorców w imprezach targowych, oferując im na przykład wykupienie małego stoiska we wspólnym "pawilonie" narodowym.

Firmy są wówczas lepiej zauważalne niż by wykupiły własny boks (standardowe stoisko 9 m2 jest bardzo drogie, co odstrasza wielu potencjalnych wystawców). Agencja zapewnia ponadto wystrój stoiska narodowego, organizuje zaplecze, zapewnia obsługą informacyjną.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu