Znak Produkt Polski coraz bardziej rozpoznawalny

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Anna Wysoczańska PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
13-02-2023,12:30 Aktualizacja: 13-02-2023,12:34
A A A

76 proc. konsumentów zetknęło się z oznaczaniem Produkt Polski. Znak staje się coraz bardziej rozpoznawalny, co potwierdzają wyniki badania "Polska Wieś i Rolnictwo", które zostało przeprowadzone w 2022 r.

- Ważne jest by konsumenci, kierując się patriotyzmem konsumenckim, kupowali polską żywność sygnowaną tym oznaczeniem. Polacy rozumieją, że świadome decyzje zakupowe są szczególnie istotne w tak trudnym czasie jak pandemia koronawirusa oraz wojna w Ukrainie - mówi Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

eksport jabłek do Indonezji, handel owocami, PIORiN, sadownictwo

Polskie jabłka podbiją Indonezję? Rynek się otwiera

Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa poinformowała, że w styczniu pomyślnie zakończyły się procedury otwierania rynku Indonezji dla eksportu polskich jabłek. "Podmioty, które na etapie ustalania wymagań eksportowych...

Wiceszef KOWR zauważył, że zachowania konsumentów pośrednio przekładają się także na utrzymanie i tworzenie nowych miejsc pracy, zwiększanie wpływów podatkowych do budżetu państwa i budżetów samorządowych, rozwój rodzimych przedsiębiorstw czy pozyskiwanie środków na inwestycje.

W badaniu "Polska Wieś i Rolnictwo" w 2022 r. blisko 61 proc. respondentów (podobnie jak w 2021 r.) wskazało, że "bardzo ważne" i "raczej ważne" jest dla nich by żywność, którą kupują była wyprodukowana w Polsce, z krajowych surowców, przy czym, co charakterystyczne rolnicy składali takie deklaracje częściej niż inne osoby (odpowiednio 73,4 proc. i 56,5 proc.).

Badanie pokazało, że ze znakiem Produkt Polski podczas zakupów żywności zetknęło się prawie 76 proc. respondentów (wobec ok. 67 proc. w 2021 roku) i był najczęściej wskazywanym przez nich oznaczeniem, szczególnie przez rolników (prawie 81 proc.). Pozytywny odbiór znaku wskazało również 48 proc. ankietowanych (wobec 44 proc. w poprzednim roku), dla których przedmiotowe oznaczenie to było decydujące przy wyborze produktu.

żywność, magazyn, eksport żywności

Ponad 46 mld euro z eksportu żywności

43,6 mld euro (204 mld zł) uzyskali polscy przedsiębiorcy z eksportu produktów rolno-spożywczych w okresie 11 miesięcy ub.r., co oznacza wzrost o 27 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu 2021 r. - poinformował Krajowy Ośrodek...

Umieszczanie tego oznaczenia na produktach żywnościowych jest dobrowolne, ale może to robić przedsiębiorca lub rolnik tylko wtedy, jeżeli produkt wytworzony jest z surowców polskich. Produkty nieprzetworzone - takie jak np. ziemniaki, mleko czy mięso mogą zostać oznakowane informacją Produkt Polski, jeżeli ich produkcja, uprawa lub hodowla odbyła się na terytorium Polski.

W przypadku mięsa dodatkowo wymaga się, aby zostało pozyskane ze zwierząt urodzonych, chowanych i ubitych w kraju. Natomiast jeżeli chodzi o produkty przetworzone (np. ciasta czy wędliny), to 25 proc. ich masy mogą stanowić produkty importowane, np. przyprawy czy bakalie.

Zdaniem Wrońskiego, do rozpoznawalności znaku Produkt Polski przyczyniają się aktywne działania ministerstwa rolnictwa i KOWR.
 

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu