Handel żywnością ma się coraz lepiej. Zyski idą mocno w górę

Poleć
Udostępnij
Skomentuj
Autor tekstu: Anna Wysoczańska PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
08-12-2017,8:15 Aktualizacja: 08-12-2017,8:31
A A A

W pierwszych trzech kwartałach roku wzrósł eksport i import żywności. Nadal utrzymuje się dodatnie saldo wymiany handlowej. Najważniejszym partnerem jest Unia Europejska, a eksport np. do Chin, jest znikomy - wynika z informacji ministerstwa rolnictwa.

O handlu zagranicznym żywnością rozmawiano na posiedzeniu sejmowej komisji rolnictwa. Według danych resortu rolnictwa, w okresie styczeń-wrzesień wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniosła 19,9 mld euro i była o 12,3 proc. wyższa w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

żywność, ceny żywności,  Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej

Żywność będzie coraz droższa. Prognozy nie są optymistyczne

Ceny żywności i napojów bezalkoholowych w tym roku wzrosną o 5 proc. w porównaniu z ubiegłym, a w pierwszej połowie 2018 roku będą jeszcze wyższe - oceniają analitycy Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej....

Głównym odbiorcą naszych produktów żywnościowych jest Unia Europejska (ponad 81 proc. eksportu) oraz kraje WNP - 4,8 proc.

W pierwszych trzech kwartałach, jak ma to miejsce od lat, najwięcej żywności sprzedano do Niemiec. Wartość wywozu wyniosła 4,6 mld euro - to o 16,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział eksportu naszych zachodnich sąsiadów w stosunku do wartości całego eksportu rolno-spożywczego zrealizowanego w omawianym okresie wzrósł do 23 proc.

Na drugim miejscu jest Wielka Brytania. W omawianym czasie wysłano tam towary o wartości 1,8 mld euro, czyli o ponad 11 proc. więcej niż przed rokiem, zaś udział w całym eksporcie rolno-spożywczym wyniósł 8,8 proc.  

Trzecim co do wielkości odbiorcą polskiej żywności jest Holandia, gdzie sprzedano towary o wartości 1,3 mld euro. Oznaczało to w porównaniu do poprzedniego roku wzrost o ponad 30 proc. i udział w eksporcie na poziomie 6,3 proc.

polska smakuje, promocja żywności na świecie, eksport żywności, jacek bogucki, ministerstwo rolnictwa

Hasło "Polska smakuje" ma otworzyć świat przed naszą żywnością

"Polska smakuje" - to hasło, z którym ma kojarzyć się promocja naszej żywności na świecie - mówił w środę Jacek Bogucki, wiceminister rolnictwa przedstawiając opracowaną przez resort strategię promocji żywności. Przyjęte...

Głównymi towarami rolno-spożywczymi sprzedawanymi w roku bieżącym za granicę (pod względem wartości) były: papierosy - 1,9 mld euro (+50 proc. r/r), produkty mleczarskie - 1,5 mld euro (+40 proc.), mięso drobiowe - 1,4 mld euro (+7 proc.), ciasta, ciastka i pieczywo cukiernicze - 1,1 mld euro (+10 proc.), mięso wołowe - 1 mld euro (+12 proc.).

Na kolejnych miejscach znalazły się ryby, czekolada i przetwory zawierające kakao, mięso wieprzowe. Znaczny jest również eksport pszenicy, soków owocowych, mrożonych owoców, wód mineralnych czy cukru.

W pierwszych trzech kwartałach wartość importu żywności wyniosła 13,8 mld euro, czyli o 10,7 proc. więcej przed rokiem. Polska najwięcej w tym okresie kupiła produktów w UE (70,2 proc.) i w krajach MERCOSUR (Argentyna, Brazylia, Paragwaj, Urugwaj) - 6,2 proc. Sprowadzana artykuły rolno-spożywcze pochodziły głównie z Niemiec, a ich wartość wyniosła 2,9 mld euro. (+15 proc.).

W okresie styczeń-wrzesień polskie firmy sprowadziły najwięcej mięsa wieprzowego, świeżych ryb i filetów rybnych, makuch sojowych (komponent pasz), karmy dla zwierząt, czekolady i wyrobów zawierających kakao, nieprzetworzonego tytoniu oraz żywych świń.

Saldo wymiany handlowej jest dodatnie, co oznacza, że Polska sprzedaje żywności więcej niż jej kupuje. Za trzy kwartały wyniosło 6,1 mld euro (wzrost o 16 proc.). Najwyższe dodatnie saldo uzyskaliśmy w obrotach z Niemcami (+1,7 mld euro).
 

Poleć
Udostępnij
Skomentuj
Advertisement
Advertisement