Ekonomiści: odwrócenie reformy emerytalnej to koszt 15 mld rocznie

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
06-05-2015,9:15 Aktualizacja: 06-05-2015,10:11
A A A

Ekonomiści podliczają koszty realizacji podpisanej "Umowy programowej" między kandydatem PiS na prezydenta a Komisją Krajową NSZZ "S".

Zgodnie z umową Andrzej Duda zobowiązał się m.in. do realizacji programu, przedstawionego w czasie kampanii wyborczej. Chodzi m.in. o obniżenie wieku emerytalnego i powiązania uprawnień emerytalnych ze stażem pracy, wyeliminowanie umów śmieciowych, podwyższenie minimalnego wynagrodzenia do poziomu 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce, czy zapewnienie rodzinom wychowującym dzieci dodatkowego wsparcia.

Według nowelizacji, która weszła w piątek w życie emerytury pójdą w górę

Emerytury pójdą w górę. W życie wchodzą nowe przepisy

To efekt noweli ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Nowe przepisy doprecyzowują zasady wyliczania kapitału początkowego oraz wysokości świadczenia emerytalnego. Nowela pozwala na wybór tzw. tablicy dalszego trwania życia korzystniejszej...

W ocenie ekonomistów, z którymi rozmawiała PAP, nie dość, że kampanijne obietnice kosztowałyby budżet państwa krocie, to dodatkowo byłyby trudne do realizacji. - Aby prezydenckie inicjatywy miały szanse na przejście przez parlament, potrzebna jest większość w Sejmie. W przypadku np. odwrócenia reformy emerytalnej, którą przeprowadziła obecna ekipa, przy obecnym układzie sił w parlamencie, byłoby to niewykonalne - uważa główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Jej zdaniem, gdyby nawet udało się odwrócić tę zmianę, to kosztowałaby ona krajową kasę ok. 15 mld zł rocznie. - Jeśli w 2015 r. mamy budżet niedomknięty na kwotę 46 mld zł, to oznaczałoby, że nasz deficyt sięgnąłby 61 mld zł - mówiła ekonomistka.

- Jednorazowe podniesienie płacy minimalnej do 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce, to uderzenie w najmniejsze przedsiębiorstwa i najsłabiej rozwinięte regiony w Polsce, bo tam najczęściej stosowane jest minimalne wynagrodzenie - powiedziała.

Według niej na temat podwyżki płacy minimalnej należy rozmawiać, ale podwyżka powinna być odpowiednio rozłożona w czasie, a nie dokonywana w sposób gwałtowny.

Z kolei podniesienie kwoty wolnej od podatku do poziomu 8 tys. zł oznaczałoby uszczuplenie państwowej kasy o ok. 10-11 mld zł. - Kwotę wolną od podatku należy podnosić, ale nie jednorazowo o dużą kwotę, jak proponuje kilku kandydatów. Można to rozłożyć w czasie, zaplanować w budżecie, ale nie robić tego gwałtownie - podkreśliła Starczewska-Krzysztoszek.

Podobnie uważa ekspert Pracodawców RP Łukasz Kozłowski. - Ogólny wydźwięk tych deklaracji jest negatywny. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że jest to kampania prezydencka, a prezydent nie ma szczególnie dużego wpływu na te sprawy. Kandydaci mogą dużo obiecać i tak naprawdę wcale nie muszą być rozliczeni z tych obietnic, bo bardzo łatwo jest później wytłumaczyć się z ich niezrealizowania - mówił.

- Prezydent ma co prawda możliwość inicjatywy ustawodawczej, ale musi mieć też większość w parlamencie - dodał. Według Kozłowskiego pomysł odwrócenia reformy wydłużającej wiek przechodzenia na emeryturę kosztowałby budżet do 2020 r. 71 mld zł.

Poleć
Udostępnij
9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu