Rośnie konkurencja na rynku trzody chlewnej

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Biznes Newseria, (em) | redakcja@agropolska.pl
21-03-2016,10:00 Aktualizacja: 26-03-2016,9:40
A A A

Niskie ceny i duże rozdrobnienie w procesie wytwórczym powodują, że produkcja trzody chlewnej w Polsce jest coraz mniej opłacalna. A w Unii rośnie konkurencja bowiem są kraje, jak Hiszpania, które dofinansowują ten segment rolnictwa.

- Produkcja trzody w Hiszpanii mocno rośnie, ponieważ właśnie w tym sektorze znaleziono sposób na ograniczenie bezrobocia. Do przemysłu wchodzą spore pieniądze, które są właściwie wykorzystywane - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marian Kapłon, prezes zarządu Krajowego Związku Pracodawców-Producentów Trzody Chlewnej.

rynek trzody chlewnej

Polski rynek trzody chlewnej potrzebuje zmian

W Polsce notuje się tendencję spadkową pogłowia świń. Jednak nie dotyczy to liczby ubojów tuczników i w zależności od źródła jest to około 21,1 mln sztuk rocznie. W największym stopniu wynika to ze wzrostu importu prosiąt....

W Hiszpanii pod koniec ub.r. było 28,4 mln sztuk trzody chlewnej, co dało jej pozycję lidera w Unii Europejskiej. Przez rok pogłowie świń w tym kraju wzrosło o 6,7 proc. Państwo od lat boryka się z wysokim bezrobociem. Ostatnie dane wskazują jednak, że wprowadzone liczne reformy przynoszą efekty i odsetek ludzi bez pracy spadł z niemal 27 proc. na początku 2013 roku do mniej niż 21 proc. pod koniec 2015 roku.

- Przez ostatnie dwa lata produkcja trzody chlewnej w Hiszpanii rosła o 7 proc. rocznie i podobnie ma być przez kolejne 3–4 lata. To oznacza, że w 5-6 latach wytwórczość pójdzie w górę o połowę - mówi Kapłon.

W Polsce tymczasem na koniec 2015 roku pogłowie trzody chlewnej wynosiło niespełna 10,6 mln sztuk i było 6 proc. niższe niż rok wcześniej oraz o 9 proc. mniejsze niż w czerwcu 2015 r. A jeszcze pod koniec 2007 roku nasze stada liczyły ponad 17 mln loch, tuczników i prosiąt.

Branża narzeka na niską opłacalność produkcji. Jak podkreśla szef KZP-PTC jednym z czynników są spadające ceny. W czerwcu 2015 roku za 1 kg żywca wieprzowego płacono rolnikom 4,43 zł w skupie, a na targowiskach 4,52 zł - odpowiednio o 16,7 proc. i o 10,5 proc. mniej niż w czerwcu 2014 roku.

[WIDEO] Mówi Marian Kapłon, prezes Krajowego Związku Pracodawców-Producentów Trzody Chlewnej


rolnictwo, mleko, wieprzowina, konferencja prasowa, Phil Hogan, Krzysztof Jurgiel, MRiRW, Komisja Europejska

Będzie interwencja na rynku trzody chlewnej i mleka

Komisja Europejska przedstawi w poniedziałek wstępne propozycje dotyczące interwencji na rynku trzody chlewnej i mleka - poinformował w czwartek Krzysztof Jurgiel, minister rolnictwa Krzysztof Jurgiel po spotkaniu z Philem Hoganem, komisarzem UE...

Kolejnym problemem jest rozdrobnienie w produkcji. W sektorze trzody chlewnej działa ok. 300 tys. gospodarstw, ale 2 tys. z nich odpowiada za hodowlę 80 proc. trzody.

- Krytycznym elementem dla producentów jest integracja pionowa. Produkujemy tuczniki, które kupuje pośrednik, potem są one ubijane w dużej ubojni, a następnie mięso trafia przez jakąś dużą centralę dystrybucyjną do sklepów. W Danii na przykład producent uczestniczy w zyskach zakładów mięsnych, dostaje dywidendę na koniec roku, która jest dość istotnym elementem jego ceny, jaką akumuluje - wyjaśnia Kapłon.

Podobne zasady - jego zdaniem - mogły obowiązywać również w Polsce, ale zabrakło do tego woli politycznej.

- To, co obecnie jest na rynku trzody chlewnej, to kumulacja zaniedbań z ostatnich 25 lat. Miał być program rządowy dla trzody chlewnej, ale tak naprawdę go nie ma - twierdzi na koniec prezes zarządu Krajowego Związku Pracodawców-Producentów Trzody Chlewnej.

Poleć
Udostępnij
Aktualne wydanie
Hoduj z głową świnie 2/2024

Hoduj z głową świnie:

-Żeby rozród działał dobrze

-Tucz świń w cyklu otwartym. Genetyka i zdrowie

-Okiem doradcy - bioasekuracja ASF

 

PRENUMERATA


 

Aktualne wydanie
Hoduj z głową bydło 2/2024

Hoduj z głową bydło:

-Okiem doradcy - cicha ruja

-Sucha masa jest kluczowa

-Jak liczyć koszty żywienia w produkcji mleka?

-TMR w teorii i praktyce

 

PRENUMERATA

 

9. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu